Sv: Aktivera bakdelen?
Vill du jobba mer med samling rekommenderar jag öppna & sluta!
Varför skolorna är bra för hästen:
I öppnan stärker du det inre bakbenet (alltså den böjda sidans bakben) och i slutan stärker du det yttre bakbenet. Principen är ganska enkel, tycker jag (i teorin då, i praktiken kan det ju vara klurigt att få till skolorna i början..!): Du styrketränar ett bakben i taget genom att bakbenet träder in under hästens tyngdpunkt. Det ena bakbenet får alltså ensamt bära upp mer vikt samtidigt som det andra 'vilar sig' - resultat, mer styrka!
Genom en skänkelgivning i rätt ögonblick får du hästen att lyfta bakbenet tidigare än vad den själv hade tänkt att göra (du minskar alltså hästens påskjut) och istället sätter den bakbenet längre in under kroppen (och du har ökat hästens bärkraft).
Hur man gör öppna och sluta:
Kan du inte så kan nog jag eller ngn annan försöka sig på en förklaring så här i text, men en tränare är ju helt klart lättast att konsultera!
Vidareutveckling;
När man har koll på öppnan och slutan var för sig (börja i skritt!) fortsätter man med övergångar i alla möjliga olika kombinationer (högersluta, över till högeröppna, böj om till vänstersluta, över till vänsteröppna, böj om till höger sluta igen osv osv).
När man har kommit till det att man kan rida ett steg i t ex högersluta, ett steg i högeröppna, ett steg i högersluta, högeröppna etc så har man snart trampet där! Men det kräver att man har 'styrketränat' med skolorna en längre tid.
Sedan tar man med sig skolorna upp i traven och galoppen för att jobba med samlingen där.