Aktivera bakdelen?

L

lemonadsaft

Hur ska jag göra för att få mitt sto att trampa och arbeta med bakdelen, förutom övningar som piaff?

Sv: Aktivera bakdelen?

Ingen liten människa som skulle kunna svara? ;/;/

öppna, sluta, galoppfattningar-byten-piruetter, tempoväxlingar, allt som engagerar....:bump:

Kom på att Öppna sluta galoppfattningar byten piruetter inte är grundsaker, iaf inte för mig =)

Vad är grundsaker för dig?

I princip alla övningar man gör är ju för att aktivera bakbenen, i alla fall när det utförs korrekt! Du har redan fått många bra tips men jag vill slå ett slag för cavaletti bommar också. Hästarna lyfter på benen, kommer upp med ryggen och man kan träna på att ändra hästens takt/steglängd.

Sen är ju övergångar outstanding, både tempoväxlingar och övergångar mellan gångarter!

Håller med, cavaletti är kanon. Jag brukar släppa ut formen på pållan, då hon gärna blir lite hög och spänd. Sen rider jag övergångar bara bara med sitsen. Till ists bär hon sig jättefint och kommer upp med ryggen. Ingen mening med att gå vidare innan man har befäst grunderna (som ändå alltid måste checkas av)

Vill du jobba mer med samling rekommenderar jag öppna & sluta!

Varför skolorna är bra för hästen:
I öppnan stärker du det inre bakbenet (alltså den böjda sidans bakben) och i slutan stärker du det yttre bakbenet. Principen är ganska enkel, tycker jag (i teorin då, i praktiken kan det ju vara klurigt att få till skolorna i början..!): Du styrketränar ett bakben i taget genom att bakbenet träder in under hästens tyngdpunkt. Det ena bakbenet får alltså ensamt bära upp mer vikt samtidigt som det andra 'vilar sig' - resultat, mer styrka!
Genom en skänkelgivning i rätt ögonblick får du hästen att lyfta bakbenet tidigare än vad den själv hade tänkt att göra (du minskar alltså hästens påskjut) och istället sätter den bakbenet längre in under kroppen (och du har ökat hästens bärkraft).

Hur man gör öppna och sluta:
Kan du inte så kan nog jag eller ngn annan försöka sig på en förklaring så här i text, men en tränare är ju helt klart lättast att konsultera!

Vidareutveckling;
När man har koll på öppnan och slutan var för sig (börja i skritt!) fortsätter man med övergångar i alla möjliga olika kombinationer (högersluta, över till högeröppna, böj om till vänstersluta, över till vänsteröppna, böj om till höger sluta igen osv osv).
När man har kommit till det att man kan rida ett steg i t ex högersluta, ett steg i högeröppna, ett steg i högersluta, högeröppna etc så har man snart trampet där! Men det kräver att man har 'styrketränat' med skolorna en längre tid.
Sedan tar man med sig skolorna upp i traven och galoppen för att jobba med samlingen där.

Eller, min häst har svårt med sluta, hon överdriver hjälperna och går gärna i för mkt...

Tvärtom för mig, min häst har jättelätt för sluta, men öppna är supersvårt! Men det går bättre nu, spec. i högervarvet :)

Öppna och sluta är suveränt att träna på den här årstiden när det nästan bara går att skritta ute. Rid ut i naturen ( på någorlunda slät väg) och flytta hästen några steg i öppna, halvhalt och övergå till sluta, och lite skänkelvikning lite då och då. Dessa övningar bygger upp hästen jätte bra om man övar dom i skritt över vintern, till våren när man kan trava mer har man en jätte mjuk och fin häst.

Övning från marken är en bra början att träna öppna/sluta. Tränan bra då också! *synligt resultat efter träning med mina hästar* :bump:

Piaff är överkurs.

Den bör ridas i ett friskt tempo, utan att det blir överilat.
Den ska inte hänga på betet som ett 5:e ben, utan bära upp sig själv.
Sen gör du som Rumpnissen skrev

Du kommer nog inte få många svar för det brukar innebära olika saker för olika personer (så egentligen borde du få många svar, men det brukar inet vara så populärt ord att beskriva) liksom halvhalt, man får prova sig fram vad som funkar och känns bäst. Enligt mig innebär förhållning att man vinklar fram bäckenet och håller en stabil men följsam ytterhand, vilket gör att hästen kommer in med bakbenen under sig och därmed vinklar om bogbladet för att höja manken, detta bidrar då till en luftigare och rundare gång om man säger så..;) Givetvis finns det säkert fler metoder, men jag har berättat hur jag gör och jag tycker att det är ett bra sätt.:) ;)

Tycker det där lät lite konstigt, lite baklänges om man säger så. Om hästen inte trampar bra med bakbenen hur ska den då kunna utföra piaff? Du hade lika gärna kunnat skriva "hur ska jag lära hästen galoppera förutom att göra galopppiruetter". Det var iallafall så jag förstog allt.. Som någon tidigare skrev, utan grunderna kommer man ingenstans.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Lejd
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka