Akta era hundar för isar!!

pumah

Trådstartare
En bekant till min syster förlorade en av sina två unghundar igår, när båda två gick igenom isen i närheten av bostaden. Med risk för sitt eget liv, gav sig matte ut i vattnet och fick upp den ena hunden, men den andra försvann någonstans under isen. Det var -17 grader i området under dagen, men isen var tunn, och unghundarna hade ingen erfarenhet av is, de trodde väl att det gick att springa som på vilken slät yta som helst. Jag känner inte den stackars hundägaren, men jag känner att detta måste vara ens värsta mardröm, i alla fall är det min... så mina tankar är med familjen som miste sin unga hund igår.

Jag har hört många som förlorat sina hundar på tunna isar och vill därför varna alla för att ha sina hundar lösa i närheten av vatten vintertid!! Man vet aldrig om isen är tjock nog, kanske den bär hundarna en bit, men ska man försöka rädda dem när de gått igenom, så är det inte alls säkert att man klarar det!

Sv: Akta era hundar för isar!!

Så fruktansvärt. Jag låter aldrig min tik komma nära isen då jag är livrädd för att just detta ska kunna hända. Sen kvittar det om den är 1 m tjock, jag skulle säkert också strykit med om hon gått igenom isen då jag tror man ränner ut och sluta tänka. Lider med dom som miste sin lilla hund på det sättet:(.

Fruktansvärt.

Jag brukar rida på isen när dom plogar med trakor! :) Då vet jag att isen håller!

Fy vad hemskt.

Hade en bekant för ca 10 år sen som var ute o körde häst på isen o den brast. Han tog sej upp men inte hästen. Han har än i dag inte kommit över det.

Är livrädd för is från den har börjat frysa tills den är helt borta. Av den anledningen får mina aldrig var lösa i närheten av en isbelagd sjö.

Fruktansvärt.

Jag brukar rida på isen när dom plogar med trakor! :) Då vet jag att isen håller!

Törs jag inte räkna med, en traktor har en ganska mycket större bäryta än en häst.. där traktorn inte går igenom skulle hästen kunna göra det tänker jag.. Dessutom är jag rädd för pimpelhål..

Våra tankar går också till den stackars tjejen som förlorade sin hund, skönt att hon iaf lyckades rädda den ena :bow: modigt och starkt gjort!

Vi förlorade våran strävhåriga tax för några år sen. Hon smet och gick genom isen. Vi letade överallt och hittade henne 2 dagar senare. Hemma låg hennes 4-5 veckors valpar och längtade efter mamma.
Detta var hemskt.

Fy..jag ryser i hela kroppen av tanken att förlora min älskling på detta fruktansvärda sätt..skulle dö av skuldkänslor..Har som tur är inget vattendrag så nära. Och skulle aldrig ha hunden lös på såna ställen heller..

*kl*

Vi ska spendera nyår i en stuga som ligger precis brevid en sjö. Då hunden får springa fritt där kommer hon nog att få ha på sig flytväst när hon inte är "hårdbevakad" (dvs under promenader längre ifrån sjön eller i min absoluta närhet)... Kan kanske tyckas överdrivet, men det skulle olyckan vara framme och voffan har västen på, är nog risken inte lika stor att hon hamnar under isen.

Kommer ihåg förra årets istråd här på hund - usch och fy vilket hemskt sätt att förlora sin hund på. :cry:

KL

Praktiserade på ett hunddagis. När vi kom till en sjö så va hundarna lösa, sa att vi bör nog koppla dom så de inte springer ut på isen men nej då:(. Ut på isen for alla hundarna, utom min som jag hade kopplad och hundarna lyssnade inte på inkallning heller för den delen så de skulle inte varit lösa överhuvudtaget.

När lille Anton va i mitten av sjön så fick jag gå bort för jag kunde inte andas. Personalen tyckte jag va skitlöjlig som menade på att det kunde finnas vattendrag som gjort isen tunn. Plötsligt kom en man med hund och gick på isen så där han gick va den tjock. Tycker inte det spelar någon roll för hade isen brustit hur hade de förklarat för hundarnas ägare att deras hund låg under isen i en sjö? Nää det såg jag som riktigt ansvarslöst gjort av ett dagis som har allt ansvar för andras hundar. Sen skulle jag aldrig ridit på is, man kan aldrig se i förväg hur tjock isen är eller om det är en spricka, hästen kan bli rädd och hoppa till osv..

Senast ändrad av en moderator:

Törs jag inte räkna med, en traktor har en ganska mycket större bäryta än en häst.. där traktorn inte går igenom skulle hästen kunna göra det tänker jag.. Dessutom är jag rädd för pimpelhål..

Här uppe i norr plogar dom upp en travbana på isen, där travtränare kör och även där dom rider monté. Och jag tror nog att ingen är så dum att pimplar på en "travbana". Dock så får man ju alltid kolla i alla fall, man vet ju aldrig i dagensamhälle.

Det är stor skillnad på isarna i stockholm och högt uppe i norr!

Har en kompis som förgäves försökte dra upp sin fars jakthund ur en isvak. Låg ner på marken och fick grepp om halsbandet som naturligtvis gled över hundens nacke och hunden gled ner under isen och försvann :cry:

Jag vågar aldrig ha en hund lös på is, jag är hönsmamma nr 1

Har aldrig varit på isen med min hund! Vet inte om jag ska göra det heller, vilket inte är troligt!

För när jag rider så kan jag styra hästen... Alla hundägare vet nog att hundar kan "få lock för öronen" och vägrar att komma när man ropar...

o fy :(

pappa drog upp Casper när han gick igenom isen. de hade tur, båda två.

kommer o tänka på det där klippet med islandshästarna..

Det vänder sig i magen när jag läser detta och jag grips av en fruktansvärd sorg och sympati för en medmänniskas förlust av sin älskade familjemedlem :(:(

Jag var nära att förlora min första hund på detta viset, men vi hade verkligen änglavakt! Liksom dig kommer jag att tänka på familjen idag!

Jag brukar promenera med mina hundar på älven när det är vinter, isen där är nästan en halvmeter tjock så det känns som att det är liten risk att de ska åka igenom. Däremot är jag väldigt försiktig innan isen lagt sig ordentligt och sen på våren när det är islossning och det bildas stora sprickor. Då håller vi oss på land.

Stackars matten som förlorade sin hund på ett så hemskt sätt i allafall :(

Jag förlorade min förra hund genom att han gick genom isen och druknade. Det var under älgjakt i oktober och det fanns egentligen inte is nån annanstans än på just den tjärn som min hund fick för sig att han skulle korsa under drevet på en älg. Isen hade nog lagt sig under natten.
Fy fasen! Min far som gick med hunden på den jakten hittade honom i tjärnen dagen efter.

Suck och blä! Saknar fortfarande den hunden nåt fruktansvärt fastän det nu är några år sedan.

Mina tankar går till tjejen som förlorat sin hund.

Har aldrig varit på isen med min hund! Vet inte om jag ska göra det heller, vilket inte är troligt!

För när jag rider så kan jag styra hästen... Alla hundägare vet nog att hundar kan "få lock för öronen" och vägrar att komma när man ropar...

Jag tog ut min vovve på isen efter att jag och sambon åkt en stund. Det var superkul :D

30097677.jpg

REEEEEEJS:
30097680.jpg

Så isar behöver inte alltid vara farliga, men jag personligen skulle nog aldrig våga ta med hundarna på en is som inte varit frusen länge. Än är det bara december, så varken jag eller hundarna hade vistats på en is. Men efter flera dagar -5 eller mer i tex slutet av januari hade jag nog vågat prova utan vovve :) Sedan med vovve :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 081
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 695
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min... 2
Svar
25
· Visningar
3 823
Senast: Disen
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en... 13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 952
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka