Akta er för welshhingstar eller welshston med sänkt rygg i ridponnyavel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elliojag
  • Startdatum Startdatum
Sv: Akta er för welshhingstar eller welshston med sänkt rygg i ridponnyavel!

Även om Power Boy kanske inte är min absoluta favorit så är han ändå ELIT permierad, har gjort mycket gott i RP aveln och 25 år gammal nu.

Power Boys elit måste vara baserat på utländska avkommor? Det året han blev elit i Sverige hade han inte så framgångsrika avkommor i Sverige så han var berättigad till elit på bara svenska avkommor. Dessutom har PB varit i avel betydligt flera år än någon annan importerad ridponnyhingst i Sverige. Likaså har han nästan varje år haft flest betäckningar så ingen annan hingst kan var i närheten av antal avkommor.

Ridponnyhingsten Elegant har fler framgångsrika avkommor än Power Boy i utlandet men fick inte elit? Power Boy har bara 1 avkomma placerad i EM medan Elegant har 2 st ( enl. Elegants hemsida och hans ägare).

Enligt expertis är reglerna i ASRP ändrade efter att Power Boy fick elit så ingen annan ridponnyhingst kan få elit i Sverige på samma promisser och tillgodoräkna sig sina avkommor utomlands.

I så fall skulle åtminstone minst 3 godkända utländsfödda ridponnyhingstar till i ASRP, som är äldre och även betydligt yngre än PB, vara berättigad till elit.

Jag är som övriga i tråden helt övertygad om att du har ett anat nick också här på buke.....

Ställer mig även till de andra sm tycker att du verkar vara ute och cykla när det gäller din kritik mot welshponnyn. De som kan något om ridponnyavel har främst använt welsar sek B som är avlade för ridning. Den typen av ponnysar ligger till grund för i stort sätt hela ridponnyavelsbasen, tillsammans med fullblod mfl.

Tråden har även gått ifrån din kritik till att korsa hbl+welsh till att dissa en särskilld hingst, PB?!

ASRP är en förening som kan driva vem som helst galen med alla dessa slitningar och förändringar av regler, det kan nog de flesta vara överens om.

Sant är också att reglerna angående elit har ändrats efter att PB fick sitt elit, vilket har gjort att andra hingstar har blivit "utan"... (surt kan man tycka för oss med avkommor tilld ´dessa...)

Själv tycker jag att PB har gjort sig förtjänt av sitt elit, precise som jag tycker att de andra borde ha fått sina elit. Jag tycker alltså at de borde få tillgodoräkna sig utländska avkommors resultat.

Angående sänkt rygg i vissa linjer av welsh så har jag ingen aning om vilka dessa linjer skulle vara. Visst har man sett en och annan welsh med en "svag" överlinje men det har främst varit WM och cobarna.

De korsningar som jag har sett mellan welsh och andra raser har varit mkt trevliga ponnysar med en god ridbarhet och trevlig exteriör.

kl

Fortfarande inget svar på hur du anser att vi ska gå tillväga för att skapa den bas av ridponnyer som övriga Europa redan har så att vi sedan kan avla enbart ridponny på ridponny.

Ska vi gå samma framgångsrika väg som dem och använda samma raser som de gjort och skapa eget dugligt avelsmaterial till vår avel?
Ska vi avla enbart på de ridponnyer vi har så att vi kan avla "renrasigt" och få en hiskelig inavel till slut?
Eller ska vi kanske dra till och importera varenda avelsdjur ett decennium framöver eller mer?

Power Boys elit måste vara baserat på utländska avkommor? Det året han blev elit i Sverige hade han inte så framgångsrika avkommor i Sverige så han var berättigad till elit på bara svenska avkommor. Dessutom har PB varit i avel betydligt flera år än någon annan importerad ridponnyhingst i Sverige. Likaså har han nästan varje år haft flest betäckningar så ingen annan hingst kan var i närheten av antal avkommor.

Ridponnyhingsten Elegant har fler framgångsrika avkommor än Power Boy i utlandet men fick inte elit? Power Boy har bara 1 avkomma placerad i EM medan Elegant har 2 st ( enl. Elegants hemsida och hans ägare).

Enligt expertis är reglerna i ASRP ändrade efter att Power Boy fick elit så ingen annan ridponnyhingst kan få elit i Sverige på samma promisser och tillgodoräkna sig sina avkommor utomlands.

I så fall skulle åtminstone minst 3 godkända utländsfödda ridponnyhingstar till i ASRP, som är äldre och även betydligt yngre än PB, vara berättigad till elit.

Power Boy finns på plats 125 i den senaste statistiken och det är så klart ingen höjdarplacering. Så jag antar att hans utländska avkommor också bidragit till elitpremieringen. Det är säkert rätt och för mig känns det självklart att hingsten skall få räkna ALLA avkommor.

Hur ASRP´s regler ändrats hit och dit håller jag inte reda på. Tror ingen förening är särskilt rättvis. Inte Welshponnyföreningen heller med sina elithingstar...

Det är tur att vi som är "experter" diskuterar oss fram till sanningen :idea:

Ang. Power Boy så här ligger han till i den nyutkomna tyska avkommestatistiken för i år
Importerad till Sverige från Tyskland 1993.

Power Boy född 1984

Avkommornas vinster i ponnysport 2008Euro375
Avkommornas vinster totalt 2008 Euro 375
Ranking bland alla hingstar i ponnysport 2008 674
Avkommornas samlade vinsterPonny Euro Ranking 48488
Avkommornassamlade vinsterponny alla år 28
Äldsta avkommor födda 1989

Tycker det låter bra med tanke på att han enbart har 5 årskullar där nere? (förstfödda -89, sistfödda -94?).

Elliojag: Du har många obesvarade frågor här i tråden nu... Dags att sluta springa runt o bara slänga skit, kom med vettiga svar istället. PB har ingenting med welsharna du drog upp med från början.

Lite har gamle PB med welshar att göra om man tänker på hans sänkta rygg och öppna bål som han också nedärver ganska ofta. Förstår att ni som avlar på renrasiga welsh och har PB avkommor att ni försvarar respektive.

Jag har en åsikt och ÄR faktiskt ganska kunnig. Fortfarande finns det ingen som kan svara på mitt första inlägg så jag drar mig nu ur den här tråden.

Vi i Sverige har bland Europas bästa ridponnyhingstar HÄR!!!!!!!!!
Vi i Sverige har så pass många fina ridponnyston IDAG eller förstakorsningsston så det finns ingen anledning backa och använda "fel" welsh hingstar som inte ger vad man önskar sig av en riktig ridponny.
Titta på dem som är mest framgångsrika i ridponnyavel i Sverige nu så vet ni vilka raser och linjer man ska avla i ridponnyavel today.. Titta utomlands och vilka topp individer som importeras till Sverige nu och studera vilka raser som de innehåller så får ridponny avels intresserade också en vink hur man ska avla ridponnyer som är lättridna och lämpliga tävlingsponnyer för barn och ungdomar. Lämpliga tävlingsridponnyer för barn är inte ridponnyer som är små ponnyer utan ridponnyer ska avlas för att bli förhoppningsvis D ponnyer, lättridna med viss känslighet,mycket god balans och ridbarhet.
Visst är ett "bra" welshsto bra att börja med (om man inte har en äkta ridponny) men betäck då med en godkänd ridponnyhingst och ingen annan renrashingst. Ta reda på först vilka raser som ger ridbarhet, ridbarhet, ridbarhet och fortsätt med korsningsstoet med en ny ridponnyhingst och "du är framme!" Jippi!!!!

Halvblod-welsh är korsningsavel ( ingen ridponny) mellan en stor och en liten ras och halvblod ingår inte längre generellt i Europeisk ridponnyavel då den korsningen mycket sällan kan hävda sig. Svårridna för barn (16 års gräns) Det finns alltid undantag MEN TYVÄRR INTE SÅ VANLIGA.

Det är en ponnyras man ska basera ridponnyer på och inte ett "övervuxet ridponny lotteri" innehållande storgångade gamla svenska halvblodslinjer som inte duger i halvblodsavel vilka vidare korsas med svankryggiga billiga ponnyhingstar för att avla fram rasen ridponny. Skandal!

Konstigt med exempelvis svensk halvblodsavel! Vi ska alltid begå misstag först och efter mycket om och men sneglar vi på Tyskland och Holland.20 år efter lär vi oss, när vi gjort alla deras misstag.NU börjar vi vara där Europa är i halvblodsavel. Varför då? Jo tack vare T ovh H importer eller importerade sperma.

Ridponnyavelsintresserade! Ni har en del av Europas bästa ridponnyhingstar och blodslinjer tillgängliga i Sverige, både små hingstar och större hingstar så om ni ska använda welsh hingstar använd "rätt" hingstar med åtminstone nedärvning av stark överlinje.

Tackar för mig i den här tråden!

Jag har inga ridponnyer men har följt din tråd och jag måste säga att det verkar som det enda du vill är att göra PR för ett fåtal hingstar, inget annat. Vem är du att styra med hur andra väljer att avla? Det har du väl inte med att göra överhuvudtaget!

ja men tänk vad skönt ,nu verkar hon ju ha basunerat ut sina budskap färdigt....Hon kanske är rädd att få lite ston i år till sina egna ridponnyhingstar?Trist att man måste smutskasta andra för att framhäva sina egna...

Lite har gamle PB med welshar att göra om man tänker på hans sänkta rygg och öppna bål som han också nedärver ganska ofta. Förstår att ni som avlar på renrasiga welsh och har PB avkommor att ni försvarar respektive.

Jag har en åsikt och ÄR faktiskt ganska kunnig. Fortfarande finns det ingen som kan svara på mitt första inlägg så jag drar mig nu ur den här tråden.

Vi i Sverige har bland Europas bästa ridponnyhingstar HÄR!!!!!!!!!
Vi i Sverige har så pass många fina ridponnyston IDAG eller förstakorsningsston så det finns ingen anledning backa och använda "fel" welsh hingstar som inte ger vad man önskar sig av en riktig ridponny.
Titta på dem som är mest framgångsrika i ridponnyavel i Sverige nu så vet ni vilka raser och linjer man ska avla i ridponnyavel today.. Titta utomlands och vilka topp individer som importeras till Sverige nu och studera vilka raser som de innehåller så får ridponny avels intresserade också en vink hur man ska avla ridponnyer som är lättridna och lämpliga tävlingsponnyer för barn och ungdomar. Lämpliga tävlingsridponnyer för barn är inte ridponnyer som är små ponnyer utan ridponnyer ska avlas för att bli förhoppningsvis D ponnyer, lättridna med viss känslighet,mycket god balans och ridbarhet.
Visst är ett "bra" welshsto bra att börja med (om man inte har en äkta ridponny) men betäck då med en godkänd ridponnyhingst och ingen annan renrashingst. Ta reda på först vilka raser som ger ridbarhet, ridbarhet, ridbarhet och fortsätt med korsningsstoet med en ny ridponnyhingst och "du är framme!" Jippi!!!!

Halvblod-welsh är korsningsavel ( ingen ridponny) mellan en stor och en liten ras och halvblod ingår inte längre generellt i Europeisk ridponnyavel då den korsningen mycket sällan kan hävda sig. Svårridna för barn (16 års gräns) Det finns alltid undantag MEN TYVÄRR INTE SÅ VANLIGA.

Det är en ponnyras man ska basera ridponnyer på och inte ett "övervuxet ridponny lotteri" innehållande storgångade gamla svenska halvblodslinjer som inte duger i halvblodsavel vilka vidare korsas med svankryggiga billiga ponnyhingstar för att avla fram rasen ridponny. Skandal!

Konstigt med exempelvis svensk halvblodsavel! Vi ska alltid begå misstag först och efter mycket om och men sneglar vi på Tyskland och Holland.20 år efter lär vi oss, när vi gjort alla deras misstag.NU börjar vi vara där Europa är i halvblodsavel. Varför då? Jo tack vare T ovh H importer eller importerade sperma.

Ridponnyavelsintresserade! Ni har en del av Europas bästa ridponnyhingstar och blodslinjer tillgängliga i Sverige, både små hingstar och större hingstar så om ni ska använda welsh hingstar använd "rätt" hingstar med åtminstone nedärvning av stark överlinje.

Tackar för mig i den här tråden!

Men hallellulja:D, vad skönt....

Tror också att du bara försöker marknadsföra dina egna hingstar....undrar:angel: vem du kan vara *gissar*?? Tråkigt bara att det ska vara genom att smutskasta andras hingstar, elle val av hingstar.

Även om vi ligger efter i ridponnyaveln gämfört med T och H och vi gör deras misstag så, och??? Vad har det med dig att göra? Låt folk göra sina egna misstag.

Jag tycker att man ska ta in det bästa av det som finns i de renrasiga ponnyraserna i ridponnyn för att ha en bredare avelsbas. En avelsbas ska givetvis ha en hög kvalite men något som är viktigare (faktiskt) är antalet individer, bredden.

Om vi kollar på många av de verksamma hingstarna inom ASRP så ser man ju att många har mkt gemensamt i sina linjer, det finns inte så mkt att välja på om man vill ha "rent" blod till sitt sto som är efter tex PB.

Vi behöver bredd!!

Precis som någon annan skrev: man kan ju faktiskt avla för att få fram en slutprodukt, d v s en tävlingsponny som jag som uppfödare får betalt för. Och ja, så görs fortfarande i ex vis Tyskland. Har sett förstagenerationskorsningar på bundeschamp senast förra året. Allt man producerar behöver inte bli avelsmaterial (se annan husdjursavel). Och tittar vi t ex i startlistorna från Ungponnychampionaten och även SM de senaste åren, så är det anmärkningsvärt hög dominans bland ponnyer med welsh/halvblod. Så den korsningen är tydligen inte så dum. Dum är man väl om man väljer avelsdjur med svagheter i exteriören som t ex dålig rygg. Som väl är, så godkäns inte så många hingstar ur någon ras med dålig rygg :) . Och om man på detta viset föder upp ponnyer som inte barnen klarar att rida, så har man kanske glömt värdera in temperamentet vid urvalet. De exempel nämnda ovan var alltså ridna av barn och ungdomar.
Varje uppfödare har naturligtvis sina egna kriterier för urval, och en egen målsättning med sin avel. Detta betyder inte att alla andra har fel! Jag har själv gjort "fel" några gånger, men ändå kunnat sälja ponnyer för rätt pris, och som sedan varit framgångsrika med barn/ungdomar i sadeln. Så vad är det då för fel på det receptet. Jag inbillar mej att det är just tack vare hög welshandel som mina uppfödningar blivit både snygga och ridbara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka