Akta er för welshhingstar eller welshston med sänkt rygg i ridponnyavel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elliojag
  • Startdatum Startdatum
Sv: Akta er för welshhingstar eller welshston med sänkt rygg i ridponnyavel!

image069.jpg

Om detta är det värsta du har sett så har du inte sett mkt.....

Egentligen säger listan ovan det mesta... Welshar ÄR goda prestationsförvärvare. Om du, elliojag, har dåliga erfarenheter av welsh i korsnings-/eller ridponnyavel kan det inte vara representativt. Jag avlar gärna med sek. B-blod i min ridponnyuppfödning och tycker verkligen inte att svaga ryggar är ett problem inom sek. B. Alla hästar har två föräldrar - är du säker på att det är welshen som är skyldig?

Handen på hjärtat!
Visst har väl många welshar som har svag överlinje!? Är det inte welshar i ridponnyavel vi pratar om? Eller är det en massa folk som inte vill se sanningen? Har aldrig sagt welsh är fel i ridponnyavel utan bara efterlyst welshar (nu levande hingstar i avel) som garanterat inte nedärver svag rygg.
Skit i vilket!
Tyvärr kan du i detta fallet inte skylla säkt rygg på halvbloden (inget halvblodsproblem,mycket sällan) på alla de halvblodskorsningar med welsh jag sett.
Använd ridponnyhingstar till halvbloden istället för welsh. Exempel Årets hingst 2008 i ASRP Coelenhages Prince Tatch. Topphingst med toppstam och bara 134 cm.Nedärver sig fantastiskt och är helbror med landslagshingstar.
Visserligen har P.Tatch stora helsyskon men han har råkat få den lilla genen vilket jag sett han nedärver.Det finns ju Gerswin och Veronas (vad han nu heter) i ASRP och den lille Diablo i RSF(som inte är godkänd i moderlandet?)
Monty i RSF som måste vara klart bättre val en oprövade welsh hingstar?

image069.jpg

Om detta är det värsta du har sett så har du inte sett mkt.....

Kära du!
Bilder kan ljuga både på ena hållet och andra hållet. Åk ner till Flyinge och be dem ta ut honom från boxen och ställa upp honom i gången. Men som sagt PB är gammal så.......svag rygg är kanske ok?

Ok. Det är allmänt känt att PB har lång rygg. Dessa brukar lätt börja hänga med åren när de blir omusklade.
Rids en sådan häst på felaktigt sätt så förvärras det givetvis.
Du kan ju inte på fullaste allvar mena att man ska bedömma PBs exteriör när han är så gammal som han är.
Han har väl rätt att bli bedömd i unga år precis som alla andra hingstar.
Här är min 1 åring e PB. Dock mycket sommarfet.
28juni054.jpg

Hon har fått längd på ryggen o är av lite omodern typ. MEN då ska man ha sett mamman också.
28juni055.jpg

Mamman har fölunge vid sidan o är även hon sommarrund. Betydligt lättare i kroppen än sin PB avkomma.

Tror du har helt fel vad gäller welsh o deras ryggar.
Men visst kan man använda rp hingstar direkt till hbl. Men de welsh/hbl jag sett på tävlingsbanorna har varit wow.

Handen på hjärtat!
Visst har väl många welshar som har svag överlinje!? Är det inte welshar i ridponnyavel vi pratar om? Eller är det en massa folk som inte vill se sanningen? Har aldrig sagt welsh är fel i ridponnyavel utan bara efterlyst welshar (nu levande hingstar i avel) som garanterat inte nedärver svag rygg.
Skit i vilket!
Tyvärr kan du i detta fallet inte skylla säkt rygg på halvbloden (inget halvblodsproblem,mycket sällan) på alla de halvblodskorsningar med welsh jag sett.
Använd ridponnyhingstar till halvbloden istället för welsh. Exempel Årets hingst 2008 i ASRP Coelenhages Prince Tatch. Topphingst med toppstam och bara 134 cm.Nedärver sig fantastiskt och är helbror med landslagshingstar.
Visserligen har P.Tatch stora helsyskon men han har råkat få den lilla genen vilket jag sett han nedärver.Det finns ju Gerswin och Veronas (vad han nu heter) i ASRP och den lille Diablo i RSF(som inte är godkänd i moderlandet?)
Monty i RSF som måste vara klart bättre val en oprövade welsh hingstar?

Jag tror inte att de welshponnyer som finns i listan ovan har problem med sin överlinje och hur folk vill avla är ju lite upp till var och en. Jag lyssnar på många men bildar mig en egen uppfattning. Tror att ponnyankdammen vinner på att samarbeta och visa både förståelse och ödmjukhet inför varandra och vilka val man gör.

PS Hingsten heter Veronas Gerswin och är till 50% welsh

Jag såg honom själv för drygt 3månader sedan och självklart har han med ålderns rätt blivit mer sänkt i ryggen, vad jag förstår har han heller inte ridits på många år vilket kan ha bidragit... Bilden visar dock att han inte sett ut så i yngre dagar.

Det fullständigt befängda i att diskutera PB´s betydelse för ridponnyaveln behöver jag väl inte ens påpeka.......

För övrigt vet jag inte om jag vill vara "kära du" med dig.....

Ursäkta, men korrekturläser du det du skriver? Inte för att du stavar illa, men du uttrycker dig på ett sätt som ialf jag (och som flera andra med mig verkar det som) upplever som att du klankar ner totalt på welshar, generaliserar till att 99% har svag rygg, att vi tänker och tycker fel och at du vet allt, att allt det du säger är korrekt och det vi säger är rent åt skogen?

Och varför dra in P.B i det hela? Varför kalla det katastrof? Varför får inte han som gammal pensionär, med i grunden bevisligen bra rygg, lov att bli lite "hängig" på äldre dar? Han är långt ifrån en ungdom längre...

Sen skriver du att du bara söker efter welshhingstar som inte lämnar svag rygg - efter att du lagt ut en massa, i mina ögon sett, ogrundade anklagelser och påståenden, och när vi försöker diskutera (vilket man gör på forum, annars lägger man inte en tråd här inne) så anser du att vi överreagerar och klankar ner på våra erfarenheter totalt?

Bla Rodde och Welsh har lång erfarenhet av avel och är värda all respekt för den tid de lägger på att dela med sig av den till andra, diskutera, men inte kör över någon för andra åsikter.

Verkar som du bara vill veta svaret på denna fråga, men tyvärr uppfattas det på ett helt annat sätt genom sättet du skriver och uttrycker dig.

En underbar P.B.-avkomma jag ridit, vi blev 6:a i A-final på SM -06, dressyr.
LisbethW009.jpg

Prince Thatch är väldigt fin, men att betäcka med halvblod skulle jag nog inte rekommendera - just pga att han har så väldigt mycket stort i sig och syskon också är stora. Att han blivit liten garanterar inte att han lämnar det med andra stora, tvärtom är risken tyvärr ganska stor att hans stora gener slår igenom.

Har ett ungsto e.Vermont (e.Master(halvblod))- Juno Rory - Kingsettle Tankah. Därefter har hon mer stort, bla halvblod. Inte ens säkert att hon håller ponnymåttet. Skulle gärna betäcka med P.Thatch men skulle inte våga pga stora risken att det blir för stort (läs medelstorlek på 150-155).

Med ett sto som har en stam med "trygg storlek" så hade jag hemskt gärna valt honom.

Senast ändrad:

Varken jag el Arhults får lägga ut bilder på våra egna hingstar då det räknas som reklam. Arhults får svara för sin hingst. Min är godkänd enl gamla systemet alt med lägst 40p.
Han är inte sänkt i sin rygg och jag har heller inte sett några avkommor efter honom med sänkta ryggar, han är flitigt använd på halvblod då han är maxad B och hans förfäder är det med = mindre risk att det pluppar upp något stort efter honom. Det sto ägarna varit mest ute efter är hans trygga barntemperament och hans ben.

Arhults behöver inte skämmas för sin sekt B och du ska veta att de har flera ripdonnyhingstar på sin station...........

Har en känsla av att h'n vet det redan.

Jag undrar var du befunnit dig dom senaste 100 åren?
Hela Europas ridponnyavel är uppbyggd på welshlinjer, och titta på dom mest framgångrika tävlingsponnierna vilka linjer som finns i dom.
Jag har haft nöjet att följa svensk welshavel sedan många år, och använde redan hingstarna på Wärnanäs stuteri som upphörde 1978!
Jag förstår inte riktigt vad du vill komma med dina inlägg, möjligtvis försöker du provocera fram någon bitter diskussion, men där gick du nog på en mina, och om du nu är en välkänd tränare som du påstår, är det nog bara att beklaga att dina elever (som rider welshkorsningar) ska behöva ha en tränare som ej är mer insatt i internationell ridponnyavel.

Jag undrar var du befunnit dig dom senaste 100 åren?
Hela Europas ridponnyavel är uppbyggd på welshlinjer, och titta på dom mest framgångrika tävlingsponnierna vilka linjer som finns i dom.
Jag har haft nöjet att följa svensk welshavel sedan många år, och använde redan hingstarna på Wärnanäs stuteri som upphörde 1978!
Jag förstår inte riktigt vad du vill komma med dina inlägg, möjligtvis försöker du provocera fram någon bitter diskussion, men där gick du nog på en mina, och om du nu är en välkänd tränare som du påstår, är det nog bara att beklaga att dina elever (som rider welshkorsningar) ska behöva ha en tränare som ej är mer insatt i internationell ridponnyavel.

Visst är Europas ridponnyavel uppbyggt på welsh. MEN idag avlar man ridponny på ridponny och inte welsh- halvblod, welsh- ridponny eller andra welshkorsningar för att få en ridponny.
Då menar jag förstås, att om man inte avlar ridponny med ridponny, utan använder andra raser för att få fram en ridponny så måsta man vara noga med använda rätta welshar och andra individer som inte nedärver ex. svag rygg, sänkt rygg (kalla det vad du vill)
Svag rygg är en egenskap som försvårar framtida utbildning av ponnyn.

Om du läser mina första inlägg så förstår du att jag inte motsätter mig korsning- halvblod utan jag undrar vilka welsh linjer som INTE ger svaga ryggar?????
Motsätter mig inte welsh i ridponnyavel utan snarare då halvblod i ridponnyavel utan om man ska använda halvblod i ridponnyavel bör det vara ett mycket bra halvblod och mycket bra welsh. BRA = som inte nedärver exteriöra grova felaktigheter, nedärver bra bakbensaktivitet, lätta elastiska fina gångarter, mycket bra galopp, hoppförmåga och bra psyke.:banana:

Eftersom det ej är tillåtet på detta forum att lämna ut/nämna speciella hingstar som vad du anser ger exteriöra avvikelser är väl din fråga ganska ointressant?
Det bästa du kan göra är att studera welshlinjerna, hingstar/ston från olika blodslinjer, samt studera ev avkommor och bilda din egen uppfattning:idea:
Dock är ju en sak intressant, även den vackraste korrekta kombinationen kan ge ful avkomma, samt den fulaste ponny kan vara en fantastisk tävlingsponny!

Ridponnyhingsten Kingsettle Tankha blev minst 35 år (kanske mer?) och hade inte sänkt rygg även i den höga åldern.
.

Fast, jag såg honom på bild i en artikel i ridsport för sådär '100 år' sen, och reagerade just på HUR sänkt han var. Betydligt mer än min WM-ponny (som blev 33) var.

Sen, hur en 25+ ponny ser ut i ryggen behöver ju inte betyda ett SKVATT dock, är otroligt individuellt. Finns de som var svankiga redan innan som inte blir så mkt 'mer' svankiga, och de som var raka som plankor som blir markant sänkta.

(Har welsh, och ska uttala mig om hans rygglinje när han blir vuxen, nu varierar det beroende på växtfaserna, när baken är högre är han mer sänkt, men något annat vore underligt. Han blir spikrak under rörelse, har mycket trevlig bakdelsmuskling och ryggmuskling sin ålder och brist på jobb till trots, och sätter under sig och bär mkt fint bak. Så han får sålänge han fortsätter med det se ut hur han vill i ryggen - svankig, rak eller karpig.. ;))

Visst är Europas ridponnyavel uppbyggt på welsh. MEN idag avlar man ridponny på ridponny och inte welsh- halvblod, welsh- ridponny eller andra welshkorsningar för att få en ridponny.
Då menar jag förstås, att om man inte avlar ridponny med ridponny, utan använder andra raser för att få fram en ridponny så måsta man vara noga med använda rätta welshar och andra individer som inte nedärver ex. svag rygg, sänkt rygg (kalla det vad du vill)

Men vi i Sverige som fortfarande håller på att bygga upp vår bas av ridponnnyer måste väl gå samma väg som de gått ute i Europa?

Vi kan inte börja avla ridponny med ridponny såsom de gör där för vi har inte det urvalet än. Känns lite väl magstarkt att vi ska behöva importera varenda ridponny till landet istället för att skapa en egen bas av goda individer att avla på. Vi håller på med exakt samma sak som Tyskland och Holland gjorde för 10-20 år sedan.

Vi är lite efter här i Sverige vad gäller ridponnyer men på god väg och det har avlats fram många fina ridponnyer de senaste åren.
Hur ska vi få fram våra fina ridponnyer tycker du, annat än att gå samma väg som tyskarna och holländarna redan gått?? En väg som uppenbarligen lett till framgång eftersom de numera har ett mycket stort urval av "rena ridponnyer" som de kan använda till att avla ridponny med ridponny.

Sedan tycker jag att du kan sluta att låtsas som att du är helt ny på forumet för av ditt sätt att skriva och uttrycka dig så märks det att du varit här förr, en hel del...

Dessutom, om du nu är så insatt i ridponnyaveln som du utger dig för att vara så känner du garanterat till bla Rodde som du just förnekat kännedom om.

Jisses, hur vore det att stå upp för sina åsikter och inte skapa anonymt nick och låtsas vara ny här :cool:

Sänkt rygg eller dåligt rygg parti, du generaliserar för mkt, detta problem finns i alla raser, men jag skulle vilja dela upp det i mindre bitar.

1. Över byggd i över linjen.
2. Dåligt njur parti.
3. Långt eller kort kors.

Att säga "sänkt rygg", det är alldeles för enkelt..... Det finns även andra orsaker till sänkt rygg, det ena är sonika fel riden ett par års tid, gör det också, spänningar osv. Ålders skäl...

Hur hingsten "ser ut" är mindre intressant i mina ögon....utan den genetiska banken han ger med sig när han betäcker är det intressanta.
Hans barn och barnbarn....det är där du skall titta när du väljer en hingst till ditt sto.
Och det kallas för avelsarbete.:idea:

Svag rygg är en egenskap som försvårar framtida utbildning av ponnyn.

Men detta gäller ju oavsett ras man väljer. Självklart måste man vara noga med att välja exteriört bra individer. Eller en individ som kan komplettera den andra på ett bra sätt så att avkomman iaf inte blir sämre än sina föräldrar.

Motsätter mig inte welsh i ridponnyavel utan snarare då halvblod i ridponnyavel utan om man ska använda halvblod i ridponnyavel bör det vara ett mycket bra halvblod och mycket bra welsh. BRA = som inte nedärver exteriöra grova felaktigheter, nedärver bra bakbensaktivitet, lätta elastiska fina gångarter, mycket bra galopp, hoppförmåga och bra psyke.:banana:

Du säger emot dig själv ett par gånger genom trådens gång.
Dessutom, varför påpeka något så basic som jag utgår från att alla uppfödare redan gör - letar efter den "perfekta" hingsten till just sitt sto? Vem i hela världen skulle medvetet välja en hingst/avla på ett sto som de vet nedärver exempelvis grova exteriörfel?

Kära du!
Bilder kan ljuga både på ena hållet och andra hållet. Åk ner till Flyinge och be dem ta ut honom från boxen och ställa upp honom i gången. Men som sagt PB är gammal så.......svag rygg är kanske ok?

Även om Power Boy kanske inte är min absoluta favorit så är han ändå ELIT permierad, har gjort mycket gott i RP aveln och 25 år gammal nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka