Akta er för vildhästmetoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

kickilinisen

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA!!!!! Ge er inte in på att försöka verka enligt vildhästverkning. Jag trodde att jag hade öppna ögon, inte var lättlurad , inte faller för grupptryck mm men nu med facit i hand inser jag att jag är en USEL HÄSTÄGARE. Jag gick in i detta med tron att min häst skulle få friskare hovar, jag läste mycket om det, pratade i timmat med verkaren innan "ingreppet" och ännu fler timmar efter och under tiden. Jag ifråga satte innan och under och på något vänster fick jag det till att det skulle vara bra för min häst. Det enda det lett till är att min häst nu har varit helt för öm till och från under många månader, hon har enligt både veterinär och hovslagare helt fel vinkel på både ben, hovleder samt totalt nerverkad i trakterna. Hon har oxå fått hålrum, röta vid hovväggen på alla fyra. Hon är så hårt nerverkad trots att det nu är snart två månader sedan någon pillade på hennes hovar är de så korta att det knappt går att sätta på någon sko. hovväggarna är avbrutna. Både vet och hovslagare är helt inne på att det är vildhästmetodens sätt som är orsaken. Och vet ni, JAG TROR DEM. Gå inte på allt som står och som låter så bra och verkar så logiskt. Det är inte verklighet. Jag har även hört fler nu som kämpat, kämpar med sina hästar. UTSÄTT inte era hästar för detta! SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA. Hur långt ska detta med vildhästmetoden få gå??? Jag kan inte göra något ogjort nu, jag får bara försöka få min häst frisk igen. Jag kommer aldrig att förlåta mig för att jag utsatt min häst för detta, min ända "ursäkt" är att jag trodde det skulle bli bra för min häst. Jag kommer dock varmt arbeta för att inte fler hästar råkar ut för detta. OBS! Jag är alls inte emot barfota hästar. De flesta i vårt stall är det men verkade på "vanligt" vis.

Sv: Akta er för vildhästmetoden

Låter ju hemskt! Vet inget om det där, men har också gjort bort mig en gång i hopp om att det skulle tillföra min häst något.
Så jag vet att det är ingen ide`att klandra sig själv!
Hoppas din lilla häst blir bra igen!

stackare vad tråkigt men är man inte helt insatt i hur hoven funkar så kan man nog tyvärr bli lurad av dessa "barfotatalibaner" nu kommer jag säkert bli halshuggen, men jag tycker barfotaverkare är skit och det är min åsikt och den står jag för.

Var varken negativ eller positiv till dessa metoder innan jag var på en tappskokurs och fick se med egna ögon hur en hov är uppbyggd och förklarat för mig hur den fungerar.

Vi fick se en isärsågad hov och fick förklarat hur hästen belastar och sånt.

Jag är ingen expert och jag tänker inte ge mig in i någon vild dikussion heller för det är jag inte tillräckligt duktig för heller, men när man sett hur tunn sula hästen har och vad som ligger innanför och vet hur hästen belastar så skulle man inte komma på tanken att gröpa ur hoven och ta ner på trakterna:crazy:

Klart att vildhästarna kunde funka med sånna hovar för de sprang inte på hårt och stenigt underlag:idea:

Jag tycker det är jätte bra att hästar går barfota absolut så länge de har en hovkvalite som klarar av det men om hästens hovar slits för mkt så ska de få ha skor.

Förstår inte tanken med att gröpa ur i sulan och verka ner trakten:confused: när hästen belastar trakten och sulan ska ju skydda och hur ska den kunna göra det om man gröper ut den så den blir jätte tunn.

Jag säger som dig LÅT BLI vildhästmetoden o strasser o aanchp eller vad de heter.

Alltså, förlåt mig, men jag HÅLLER INTE med dig! Om du låtit din häst bli så dålig, tycker inte jag att du tagit reda på tillräckligt mycket om vildhästmetoden innan du låtit hovslagaren göra ingreppet. Och du har definitivt inte vetat tillräckligt mycket om hur en häst ska se ut om hovarna för att kunna fungera normalt.
Så jag tycker inte det är vildhästmetodens fel, utan ditt eget! Och naturligtvis hovslagarens.
Jag har en shetlandsponny som jag verkar enligt denna metod och han fungerar utmärkt! Han är så fint kon... (kommer inte ihåg om det heter "kav" eller "vex") Hans hovar buktar inåt precis som de ska. Och han har inte det minsta ont, han fungerar optimalt!
Men jag tycker synd om dig och hoppas din häst blir bättre fort. Men om han inte kan skos, så får du köpa "gymnastikskor" och sätta på honom så länge, så han slipper ha så ont hela tiden.
Lycka till och KRYA PÅ din häst!

*KL*

Mig veterligen är det inte vildhästar vi har, arten domesticerades för ca 10 000 år sedan:angel:

Ursäkta, men har din häst haft ont sen i Januari:confused::eek:
Det var ju då du bestämde dig för att ta av skor o sula.

Den borde ha haft gott om tid att få hovarna att växa ut igen- iallafall sommartid- bete, såvida du inte har ridit den:confused:

du skulle ha frågat Veterinären eller hovslagaren först- som har en gedigen utbildning o kunskap, om den kanske skulle klara av det.:idea:

hur många hästar ska det experimenteras på- för att hästägaren väljer att gå på modenycker.:mad:
Man märker snabbt om det funkar eller ej.

Han är så fint kon... (kommer inte ihåg om det heter "kav" eller "vex") Hans hovar buktar inåt precis som de ska.

(Konkav om den buktar inåt). Men, ursäkta en inte så himlans kunnig, var någonstans ska en hästhov bukta inåt?

Då har du råkat få en dålig verkare. Min pålles hovar ser inte ut på det sätt du beskriver - är inte nedverkad för hårt. Funkar på alla underlag. :)

Finns rötägg överallt, inom alla "metoder". Kolla tråden som handlar om hovslagaren som verkade för mycket och dessutom brände hål på sulorna. :crazy:

(Konkav om den buktar inåt). Men, ursäkta en inte så himlans kunnig, var någonstans ska en hästhov bukta inåt?

Jag tror h*n menar att sulan är lite skålformad. :) Är alltså inte helt platt.

Hon har inte varit öm hela tiden. Jag har hovskor till alla fyra hovarna som jag har använt vid behov!

Jag står fast vid att jag varit en mycket dålig hästägare trots att jag enbart gjort vad jag trott var bäst för hästen och jag älskar min häst. Just därför vill jag varna alla andra för att vara lika korkade som jag. Det är mycket jag borde gjort som jag inte gjort, och även jag går och är efterklok.Trots att jag tyckte att jag tog reda på massor, frågade en veterinär som bara sa att vissa hästar kan gå barfota, andra inte typ och hon hade ingen koll på just vildhästmetoden, läste massor, pratade med olika människor med diverse erfarenhet, gick på OL föredrag.

GÖR INTE SOM JAG HAR GJORT!

GÖR INTE SOM JAG HAR GJORT!

Vad är det vi inte ska göra? Sen fattar jag inte riktigt?

Du skriver att hovarna är så korta men samtidigt säger du att hovväggarna är avbrutna? Har de varit så långa då så de själv har börjat brytas av eller? Fattar inte ....:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Om man vill att en häst ska gå barfota så fattar jag inte varför den ska verkas ner så förbannat. Låt den gå barfota och slita hovarna som den vill. Sen kan man jämna till om man ser att hovarna flyter ut. OCH OCH OCH så märker man om hästen klarar att gå barfota. Om man nu kan se skillnaden på en ömfotade häst och en som inte är ömfotad..........Få kan det verkar det som.........

Det får fan vara nog med detta nu. Jag tror att hästägare är så snåla att de vill spara pengar på skoningarna. Det är därför de går på dravlet med barfota och VILL så gärna tro att det är för hästens bästa och bla. bla. bla!!!!!!!Ren snålhet det är vad det är!
gulan

Ja, jag menar att hoven är skålformad undertill i sulan. Hade gärna fotat och visat bild om jag inte varit av med sladden mellan datorn och kameran. Ska försöka hitta den, så kan jag fota och visa. Min pålle har inte blivit verkad på 3-4 månader nu och behöver det inte heller. Han sliter hovarna jämt och fint och går helt korrekt på dem. Har naturligtvis haft hovis ute som kollat dem, men han har bara skrattat och gratulerat till pållens fina hovar. Jag har betalat bensinkostnad till hovis bara för att han har skullat komma och kolla hovarna. Så det är inte för att vara snål som jag gör det!

Just precis. Varför verka när hästen hovar ser fina ut? Mina shettisar har jag inte verkat en enda gång......Bara raspat tvärtå på den ena ibland, eftersom bakhovarna hade en tendens att bli långa.
Båda har jättefina hovar. Runda och fina. Skulle aldrig falla mig in att verka dem.
gulan

*KL*

Mig veterligen är det inte vildhästar vi har, arten domesticerades för ca 10 000 år sedan:angel:

:rofl: trodde de va mig du menade innan jag såg knappis;) jag tänkte vad har jag skrivit för galet nu:p

Nu har inte jag varit på frälsarmöte (kallas föreläsning eller kurs) men vad menas med att "gröpa ur hoven"? Det ingår väl ändå inte i någon av dessa metoder? Det verkar lite hål-i-huvudet strategi på något vis.

Vill bara förtydliga att jag inte provade vildhästmetoden av ekonomiska skäl. 500kr var 4e vecka samt hovskor runtom 2400:- blir tom mer än när jag skodde vanligt. Jag gjorde det för att jag trodde det var det bästa för hästen. Om det lyckas för någon, blir jag bara jätteglad, medt för hästens skull. Hoppas bara det håller i längden! Tyvärr har jag hört om åtskilliga fler som det inte gått bra för. Och ja, vildhästfolket är bra på att prata och det låter väldigt bra och jag tror tom att de tror på det själva, men jag TROR INTE PÅ DET LÄNGRE och envisas med att VARNA så många jag kan från denna metod.

Klart att vildhästarna kunde funka med sånna hovar för de sprang inte på hårt och stenigt underlag:idea:

Det har jag ju iofs för mig att de visst kunde göra en hel del..
Däremot blev de inte belastade, avlade på och uppvuxna som våra hästar. (Jag tror iaf att hoven kan anpassa sig till underlaget just som våra fötter; går man själv barfota på sommaren så blir man ju mindre öm. Går hästarna i asfalt och grus hagar klarar de säkert asfalt och grus bättre barfota..sen är frågan om den extra styrkan räcker, och man vill ju att de ska kunna springa runt a böljande gräs och äta i hagen ändå.)

Resten Knapplån:

Nu är jag inte för någon speciell metod, strassers metod är jag rent emot. Jag tror personligen att många hästar klarar barfota, medans många inte gör det. Men om folk är extrema i sina ideal ("ALLA hästar kan ALLTID gå barfota UTAN undantag")(speciellt om de tjänar pengar på iden) så ska man nog passa sig både en och två gånger. Även om det låter logiskt just då, prata med någon på ''motsatta sidan'' och lyssna till deras svar och förklaringar med, sök oberoende fakta etc, speciellt när det handlar om djur, och så pass viktiga delar (fötterna).

Sen tycker jag att det är synd hur en del kritiserar TS. Barfotaverkare är sällan billiga, och TS har ju instt sitt misstag. Alla är vi idioter ibland.
Kram på dig TS och lycka till med den fortsatta behandlingen av hovarna så att hästen blir frisk igen. =)

Skönt iallafall att du insett ditt misstag o nu ser till o hjälpa din häst med o bli fri från smärtan:bow:

Önskar att fler inser sina misstag, när de plågar sina hästar med o gå barfota även om de har ont.
Hoppas även att folk börjar anmäla sån här vanvård.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka