Akleja Hur gör man

cowgirl81

Trådstartare
Grannen har massor av aklejor, och fick ta lite frökapslar, men är de bara och trycka ner dom i backen och hoppas de gror eller ska de torkas först. Älskar dessa blommor men har inte så många själv. :) Och så undrar jag om ni har nån och gärna bilder :)

Först och främst ska "frökapslarna" vara bruna och torra och det ska rassla inuti dem. Annars är de inte mogna.

Du tar fröställningen och skakar ur fröna. Strör dem där du vill att det ska växa akleja. Du ska nog inte mylla ner dem, eftersom de sprider sig själva med frön så jag misstänker att fröna är ljusgroende. Dvs att de behöver ljus för att gro.

Sedan är det bara att vänta på småplantorna. Det brukar vara ytterst svårt att misslyckas med akleja. :)

Jag försöker förgäves utrota Aklejorna från min trädgård. De är jättefina men sprider sig värre än ogräs! Så har du fått en att gro så är det bara att sätta sig i solstolen och vänta..

Herregud, de är som ogräs! Visst är de vackra, men det är länge sen jag härdade mig till att bara meja ner dem med gräsklipparen.

Jag tror inte jag gillar dig längre :cautious: Jag är VÄLDIGT noga med att klippa runt mina om de kommit in på gräsmattan.

;)

Då finge jag inte klippa någon gräsmatta alls. Med sax för hand kanske. :D
Där inte aklejorna invaderat myllrar det av stockrosor (som jag inte gillar). Vroooom! säger gräsklipparen med ojämna mellanrum...

Då finge jag inte klippa någon gräsmatta alls. Med sax för hand kanske. :D
Där inte aklejorna invaderat myllrar det av stockrosor (som jag inte gillar). Vroooom! säger gräsklipparen med ojämna mellanrum...

Hallå @tanten :angel:

Du får passa dig så vi inte kommer ett gäng från Dalarna och befriar dina växter och släpper dem fria! :D

Edit: Du VILL alltså klippa gräsmatta?! Jag skulle vara överlycklig över en äng med akleja som jag slipper klippa :p

Hallå @tanten :angel:

Du får passa dig så vi inte kommer ett gäng från Dalarna och befriar dina växter och släpper dem fria! :D

De är ju redan fria, det är det som är problemet! :laugh:

Men det finns faktiskt en som jag försöker komma ihåg att vara lite försiktig med, har haft några få (2-3st) mörklila vallmo med kallgrå stjälkar, spred ut en av frökapslarna ifjol och det ser ut att ha tagit sig här och där i år! Dem låter jag stå. (När jag minns det...)

De är ju redan fria, det är det som är problemet! :laugh:

Men det finns faktiskt en som jag försöker komma ihåg att vara lite försiktig med, har haft några få (2-3st) mörklila vallmo med kallgrå stjälkar, spred ut en av frökapslarna ifjol och det ser ut att ha tagit sig här och där i år! Dem låter jag stå. (När jag minns det...)

Jag sicksackar när jag klipper gräsmattan :D

När fröna grott är plantorna verkligen minimala. Jag har massor av bäbisplantor i rabatterna och de är verkligen pyttesmå. Det tar ett tag innan de vuxit upp.

Föredrar aklejor framför den där förbannade kirskålen. ;)
Jag gick en sväng med lien igår kväll och mejade ner kirskål på rätt stor yta.

Den växer frodigt nere vid bäcken och där är det kuperat och fullt med ris så det är lite utmaning och jag får ha brynet i fickan. Men det är en skön känsla att de dem ligga ner och vissna :devil:

Har grävt upp en liten plätt och rensat på rötter för där har jag mitt ramslöksexperiment. Än så länge är det lovande.

Grannen har massor av aklejor, och fick ta lite frökapslar, men är de bara och trycka ner dom i backen och hoppas de gror eller ska de torkas först. Älskar dessa blommor men har inte så många själv. :) Och så undrar jag om ni har nån och gärna bilder :)

Strö ut fröna och de blommar andra året,
Mvh
Pudlan

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
965
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka