Akleja Hur gör man

Strö ut fröna och de blommar andra året,
Mvh
Pudlan
nja? Beror kanske på sort, men de äldre varianter som så fint invaderar min trädgård är ytterst små första året. Att de skulle blomma år två känns inte troligt.

Här är förstaårsplantor - alltså självsådda förra året.
20160626_1730301_zpstrcijce5.jpg

20160626_1730421_zpsfzsnwgin.jpg

Dom lever sitt eget liv dom där aklejorna. :p

Jag har sått enligt alla konstens regler i krukor som har fått stå ute och stratifierats under vintern. Ett fåtal kom upp...
Sen när jag skulle rensa grusgången så var det fullt med små aklejor överallt.
Jag grävde upp dom och satt i rabatterna.
Hoppas dom överlever där.

Sen har dom den där egenheten att dom blir aldrig som man tror att dom ska bli. Dom kan ändra både färg och form. ;)

Älskar aklejor för övrigt. :love:

Dom lever sitt eget liv dom där aklejorna. :p

Jag har sått enligt alla konstens regler i krukor som har fått stå ute och stratifierats under vintern. Ett fåtal kom upp...
Sen när jag skulle rensa grusgången så var det fullt med små aklejor överallt.
Jag grävde upp dom och satt i rabatterna.
Hoppas dom överlever där.

Sen har dom den där egenheten att dom blir aldrig som man tror att dom ska bli. Dom kan ändra både färg och form. ;)

Älskar aklejor för övrigt. :love:
Jag misstänker att fröna är ljusgroende. Dvs att om de täcks så gror de inte.
Baserat på att de sprider sig så glatt när fröna hamnar uppepå jorden.

Det skulle kunna förklara ditt klena resultat - om du sådde som man vanligtvis gör. Dvs täckte över fröna.

nja? Beror kanske på sort, men de äldre varianter som så fint invaderar min trädgård är ytterst små första året. Att de skulle blomma år två känns inte troligt.

Här är förstaårsplantor - alltså självsådda förra året.
20160626_1730301_zpstrcijce5.jpg

20160626_1730421_zpsfzsnwgin.jpg

Nu har jag bara gamla sorter av akelejor och de syftade jag på. Enligt repotage i vi villa citat: • Så på försommaren i krukor eller i en såbädd med lucker mulljord. Flytta dem till växtplatsen på hösten. Sådd direkt på växtplatsen går också bra. De blommar vanligen andra året efter sådd. slut citat.
Det finns många sorter och jag syftade på gammeldags akelejor.

Nu har jag bara gamla sorter av akelejor och de syftade jag på. Enligt repotage i vi villa citat: • Så på försommaren i krukor eller i en såbädd med lucker mulljord. Flytta dem till växtplatsen på hösten. Sådd direkt på växtplatsen går också bra. De blommar vanligen andra året efter sådd. slut citat.
Det finns många sorter och jag syftade på gammeldags akelejor.
Jag har enbart gammaldags aklejor. :)

Men "så" kan man göra på olika sätt. Det är också olika hur djupt man sår frön för olika växter.

Vissa växter är ljusgroende, som t.ex basilika. Jag har misslyckats grovt med den ända tills jag läste att jag inte skulle täcka fröna.Då gick det genast bättre. :D Tyvärr står det ytterst sällan på påsarna. Jag har inte hittat någon påse där det uttryckligen stått att de inte ska täckas.

Har hört att man kan utgå från fröstorlek. Små frön ska inte täckas. Och aklejafrön är onekligen väldigt små?

Blomning andra året har jag inte lyckats med. Men kanske är jag ingen vidare aklejaodlare :) Antar också att det kan vara skillnad på gammaldags och nyare sorter? Jag har mest spridit frön från egna blommor.
(utom en gång när jag snodde från frön en rabatt vid en järnvägsstation. :o De kom upp och de blommade men försvann efter några år)

Jag har enbart gammaldags aklejor. :)

Men "så" kan man göra på olika sätt. Det är också olika hur djupt man sår frön för olika växter.

Vissa växter är ljusgroende, som t.ex basilika. Jag har misslyckats grovt med den ända tills jag läste att jag inte skulle täcka fröna.Då gick det genast bättre. :D Tyvärr står det ytterst sällan på påsarna. Jag har inte hittat någon påse där det uttryckligen stått att de inte ska täckas.

Har hört att man kan utgå från fröstorlek. Små frön ska inte täckas. Och aklejafrön är onekligen väldigt små?

Blomning andra året har jag inte lyckats med. Men kanske är jag ingen vidare aklejaodlare :) Antar också att det kan vara skillnad på gammaldags och nyare sorter? Jag har mest spridit frön från egna blommor.
(utom en gång när jag snodde från frön en rabatt vid en järnvägsstation. :o De kom upp och de blommade men försvann efter några år)

De behöver kyld behandlas eller vad det heter. Jag tar fröna när frökapseln har torkat o stör ut där jag önska att de skall gro. Det brukar bli lite frost på vintern här (västkusten) o så brukar de sköta sig själv. I bland går det bra i bland tar det lite fler försök. Finns säker fler sätt att så fröna på.
Mvh
Pudlan

Ooops :) Får gå ut och färgmärka rosa stänglar. I frö ser de alla lika ut....

Återkommer i frågan!
Fast de är ganska otrogna, dvs får frön även med Aklejor av annan färg och sort, så det kan bli lite vad som helst..... Vill man ha en viss färg är det säkrast att köpa frön.

Jag hade en sagolik sort som hette Swan Wings (eller om det var Swan White...?) - stora vita med lååånga spröt. Helt underbara! Nu har jag en planta kvar under en syren och vet inte om jag ska våga gräva upp den och flytta den till säkert ställe, eller låta den stå kvar under beskydd.

Fast de är ganska otrogna, dvs får frön även med Aklejor av annan färg och sort, så det kan bli lite vad som helst..... Vill man ha en viss färg är det säkrast att köpa frön.

Jag hade en sagolik sort som hette Swan Wings (eller om det var Swan White...?) - stora vita med lååånga spröt. Helt underbara! Nu har jag en planta kvar under en syren och vet inte om jag ska våga gräva upp den och flytta den till säkert ställe, eller låta den stå kvar under beskydd.
Jag vet :D

Men tar jag frön från rosa stänglar är chansen för rosa avkommor större än om jag tar från blå :up:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
965
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka