Akillessenan

Molle2

Trådstartare
Har googlat runt och försökt få information kring skador på Akillessenan dock utan framgång ? Gissar som vanligt att det är en ytterst ovanlig skada som hästen dragit på sig :meh:

Hon har en svullnad på 0,5 cm i diameter och kanske 4-5 cm lång ovanför hasen , genomlyst av veterinär och hon är under behandling. :up:

Skulle vilja veta hur prognosen sett ut för andra hästar och om skadan kommit tillbaka i träning? Finns det någon som känner / har erfarenhet av en sådan skada på häst ev tips om underhåll / behandling?

Min fick en spark precis där, senan blev skadad men gick inte helt av. Hade en svullnad där resten av livet (som tyvärr inte blev tillräckligt långt, men inte pga den skadan) men stördes inte av det. Behandlades bl.a. med laser. Han fick det som 9 mån föl.

Min fick en spark precis där, senan blev skadad men gick inte helt av. Hade en svullnad där resten av livet (som tyvärr inte blev tillräckligt långt, men inte pga den skadan) men stördes inte av det. Behandlades bl.a. med laser. Han fick det som 9 mån föl.

Vad hade du hästen till, hur klarade senan att träna / belastas?

Han blev bara 5,5 år, fick avlivas pga ytterligare en sparkskada då patella gick sönder. Tills dess reds han både hoppning och dressyr, dock ej tävlad.

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 198
Senast: skuggi
·
Hästvård För ca 8-9 månader sedan så fastnade min häst i en vattenslang. Fick den runt ena bakbenet (en sån slang på vinda som drar in sig...
Svar
7
· Visningar
2 104
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Förra lördagen kom min häst in blodig och dan. Hon hade fått ett sår några cm ovanför kotleden. Ringde veterinären efter att jag...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross