Åkerfräken

Windy

Trådstartare
Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket åkerfräken? Det är så pass mycket att det inte går att stängsla bort. För då blir det inget bete kvar.

/Windy

20240608_151041.webp

Jag nog inte vågat.
Men det är för att en kompis häst fick just tiaminbrist då det utvecklat nåt beroende för dem. Fräken slinker ned i mina om det är tillsammans med gräset.

Jag har lite i kanten på min grushage och där repar jag av den. Samt i en hage där jag stångslat av det.
Tror jag läste nånstans att det kan gå bli av med genom att kalka marken har jag för mig.
Men då lär du inte släppa i år utan slå först och sen kalka.

Jag vet inte om åläja och så om slår ut fråken. Gräs som mår bra och står tätr brukar kunna konkurrera ut det mesta men osäker på just fräken.

Info om fräken
https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/akerfraken/#

Vid 5% kan effekter märkas, vid 20% kan dom bli fruktansvärt sjuka (källa SVA).

Jag hade försökt stängsla bort det och se vad som kan göras för att bekämpa. Dika ur? Gödsla? Kalka?

Är hela betet fullt och ni inte har något annat hade jag begränsat tiden dom får äta och köttat på med extra tiamin. Medans jag letade efter annat bete.

Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket åkerfräken? Det är så pass mycket att det inte går att stängsla bort. För då blir det inget bete kvar.

/Windy

Visa bifogad fil 147056
Oj, nej det hade jag aldrig gjort. Hade hittat annat bete och hittat något medel som tar död på det och hoppats på att det skulle vara borta året efter.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 153
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 420
Senast: Reville
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar