Åkerfräken

Min häst är helt besatt av en växt som jag tror heter åkerfräken, vad jag läst om den så är den giftig i stora mängder, men dock oaptitlig, varför slukar min häst den växten så fort hon ser den?

Någon som har en bild på växten i fråga så att jag kan jämföra? Ska försöka komma ihåg att ta bild på den idag, växer överallt runt gården.

Sv: Åkerfräken

den tycker kanske att den behöver det, innehåller mkt kisel som är bra för man, päls samt mot klåda, en del av våra äter det glatt sen struntar de i det helt plötsligt, kanske då de inte tycker de behöver det mera...finns två olika fräken skogs, samt åker, skogs är inte bra medans åker är helt ok...

ok detta har jag hittat om åkerfräken:

Åkerfräken ingick i den svenska farmakopén som Equiseti herba, den användes mot leversjukdomar och besvär i urinvägarna.

Namnet
• Equisetum kommer från latin equus = häst, och saeta = borst, hår. Romaren Plinius (runt år 70) är den förste som använder det. Han har antagligen i sin tur fått det från Varro, en romare som skrev om lantbruk århundradet innan. Greken Dioskorides på Plinius tid kallade fräken hippouris = hästsvans.
Urväxten
Mycket gammal ört - för länge, länge sedan hade den trädstorlek. För inte riktigt så länge sedan använde romarna den både som livsmedel och läkemedel; enligt Plinius räckte det att hålla den i handen för att stoppa blödning. Under medeltiden var den allmänt använd som medicinalväxt i Europa. Linné beskriver användningen i svenska floran 1755: "Står orörd av nötkreaturen, om dessa ej äter den av okunnighet eller tvingade av hunger som Utrecht-kor från Friesland, vilka verkligen förtär dem." Återupptäckt som läkeväxt på 1800-talet och återigen i slutet av 1900-talet (kiselrik).
Egenskaper: Urindrivande, Höga halter av kisel som hjälper till att bilda vita blodkroppar.

Giftighet
Giftig för hästar. Symptom: Vacklande gång, delvis förlorad rörelseförmåga, överkänslighet, god aptit. Efterhand som förgiftningen fortskrider uppträder blodöverfyllnad i slemhinnorna, förstoppning, starkt färgad urin, total förlust av rörelseförmåga och sväljförmåga, andningssvårighet, krampryckningar och döden. Nöt tycks ej lida någon skada, möjligen någon lätt störning i matsmältningen (Güssow 1912).

Ej giftig (Wehsarg 1935,Klapp 1956).
Anses inte giftig men antas nedsätta mjölkmängden vid större inblandning i fodret (Korsmo 1954).
Anses giftig för häst (Larin 1956).
Växten innehåller en thiaminförstörande substans. Hästar och andra icke-idisslande djur uppvisar symptom på thiaminbrist (B1-avitaminos). Kan botas genom tillförsel av thiamin (Cody & al 1981).
Växten innehåller en thiaminförstörande substans. Hästar och andra icke-idisslande djur uppvisar symptom på thiaminbrist (B1-avitaminos). Kan botas genom tillförsel av thiamin (Cody & al 1981).

Smaklighet
: Är osmaklig och ratas av husdjuren (Korsmo 1954).
Ätes med förkärlek av gäss och kaniner och gärna även av andra djur (Stählin 1957).

Min häst är också helt tokig i åkerfräken. Det var bara några veckor sen jag googlade på den och upptäckte att den är giftig, innan har jag t.o.m. plockat såna åt honom eftersom han gillar det så mycket:o

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 480
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka