Åke Svanstedts protest mot TV4

(Aftonbladet)
I TV4:s program ”Kalla Fakta” pekades Svanstedt ut för att ha använt el på sina hästar.
I dag vann kusken ett V75-lopp. Efter loppet ville en reporter från tv-kanalen göra en intervju, då sade Svanstedt så här:
– Jobbar inte du på TV4? och åkte därifrån i protest.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3935765.ab

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Om ni är så oskyldiga varför bry sig. Sedan har all ridsport granskats. Skilnaden är väll att det inte skrikits lika mycket. Man vet att det finns skitstövlar i alla dicepliner.

För att granskningen byggde fakta som inte stämmer.. därför bryr man sig.

Jag har aldrig sett ett program där ridsport granskats på samma sätt? Har du?

Om ni är så oskyldiga varför bry sig. Sedan har all ridsport granskats. Skilnaden är väll att det inte skrikits lika mycket. Man vet att det finns skitstövlar i alla dicepliner.

Vilken annan inom ridsporten har utan bevis blivit anklagad för att använda ström eller barrera m.m?

Det är väl flera som blivit anklagade för tex barrering, men skillnaden är att de anklagelserna har inte basunerats ut i tv.

Jag tror inte att om du skulle ställa upp som vittne så skulle du vilja visa dig för hela svenska folket om du visste att du skulle bli hatad av många.
DOCK säger jag inte att vittnet kan vara pålitligt utan bara att jag förstår varför han inte ville visa sig själv...:angel:

Hade jag haft konkreta bevis (bilder osv) Hade jag gjort det DIREKT.
Jag har inget emot Svanen förutom att hans tränings metoder skadar många hästar. Tung rakbane träning skadar många hästar men dom som tål det blir riktigt bra. Och många många MÅNGA hästar går från Svanen och kommer aldrig tillbaka igen p.g.a skador osv.

Hade jag haft konkreta bevis (bilder osv) Hade jag gjort det DIREKT.
Jag har inget emot Svanen förutom att hans tränings metoder skadar många hästar. Tung rakbane träning skadar många hästar men dom som tål det blir riktigt bra. Och många många MÅNGA hästar går från Svanen och kommer aldrig tillbaka igen p.g.a skador osv.

Spinner på..

Jag fattar inte varför en person med bevis skulle bli hatad av så många?
Vem skulle hata och varför?? :confused:

Spinner på..

Om det finns bevis så förstör det ju det goda rykte personen har och tävlingskarriären kan vara i fara. Det skulle säkert många hata den personen för.

Vilken annan sport har blivit "granskad" på samma sätt som travet blev nu?

för några år sen var det hoppningen och gällde specifikt doping preparat så som preppade benskydd dvs olika former av barrering.
Förrförra året var det dressyrens rollkur, där skriverierna och bildbevisen från diverse kända ryttare fick FEI att införa en projekt grupp för att forska på rollkur och fastställa ett förhållningssätt utifrån det man bedömde var humant eller icke humant för hästarna runt träningsmetoden. Anky har hängts ut och intervjuats extremt mycket runt denna metod, särskilt från Hollands och tysklands sida har debatten gått skyhög.

så fort kända ryttarnamn åker fast för doping blir det utredningar och skriverier med namn där det noga redogörs för både ryttarens ställningstagande och statusen på fallet.

senaste skandalen är den kända dressyrtränaren Christine W som dömts flertalet gånger för extrem misshandel av sina hästar.

för att nämna ett par exempel.

Håller med Freddan.

Senast ändrad:

...och allt detta har då visats i TV sofforna och skapat stora rubriker i kvällspressen......
Eller?

AM

för några år sen var det hoppningen och gällde specifikt doping preparat så som preppade benskydd dvs olika former av barrering.
Förrförra året var det dressyrens rollkur, där skriverierna och bildbevisen från diverse kända ryttare fick FEI att införa en projekt grupp för att forska på rollkur och fastställa ett förhållningssätt utifrån det man bedömde var humant eller icke humant för hästarna runt träningsmetoden. Anky har hängts ut och intervjuats extremt mycket runt denna metod, särskilt från Hollands och tysklands sida har debatten gått skyhög.

så fort kända ryttarnamn åker fast för doping blir det utredningar och skriverier med namn där det noga redogörs för både ryttarens ställningstagande och statusen på fallet.

senaste skandalen är den kända dressyrtränaren Christine W som dömts flertalet gånger för extrem misshandel av sina hästar.

för att nämna ett par exempel.

Håller med Freddan.

Skillanden är ju att de har BEVIS på att det händer. I det här fallet har man ett rykte som man lägger fram som om det var bevis.

Spinner på..

Bara för att minnet är kort på de som ryggdunkar en anmälan, men minnet på den, och de runtom som åker på en anmälan är väldigt långt.

Därför sitter anmälaren många gånger i en pissits, även om det finns fog.

Tänker på för ett antal år sedan när en svensk dressyrryttare som då nosade på de högsta klasserna blev anmäld av ett flertal ryttare som sett henne slå sin häst hårt, länge, i princip hela pass och ett flertal gånger.

Ryttaren nekade inte, erkände och menade att hästen var extremt svår, till detta slöt stora delar av den då dressyrelit upp, även en tränare, känd, som faktiskt gick ut i media till försvar " för de allmännt vedertagna metoder" som krävs för att utbilda en dressyrhäst.

Hur lätt är det då?

Senaste skandalen är den kända dressyrtränaren Christine W som dömts flertalet gånger för extrem misshandel av sina hästar.

Varför i H**te kan hon bli dömd flera gånger???

Varför stängdes hon inte av direkt från allt tävlande???

Hur kan dressyr sporten tolerera en som är dömd för extrem misshandel av en häst???

Sjukt....

Varför i H**te kan hon bli dömd flera gånger???

Varför stängdes hon inte av direkt från allt tävlande???

Hur kan dressyr sporten tolerera en som är dömd för extrem misshandel av en häst???

Sjukt....

Hon blev dömd i holland och förbjöds att ha djur. Hon flyttade då till Danmark och startade verksamhet där, och blev konfronterad av personal som fick nog.
självklart stängdes hon av, vart har du fått det ifrån att hon inte blev det?

Skillanden är ju att de har BEVIS på att det händer. I det här fallet har man ett rykte som man lägger fram som om det var bevis.

Jag anser att det är rätt likvärdigt när man upptäcker att benskydd med piggar på insidan säljs och preparat som blistrar hästarnas ben till hypersensibilitet - = kemisk barrering, utan att man för den skull har exakta namn på användarna. så var det nämligen i barrerings granskingen, dvs rätt likvärdigt med denna granskning.

Jag anser att det är rätt likvärdigt när man upptäcker att benskydd med piggar på insidan säljs och preparat som blistrar hästarnas ben till hypersensibilitet - = kemisk barrering, utan att man för den skull har exakta namn på användarna. så var det nämligen i barrerings granskingen, dvs rätt likvärdigt med denna granskning.

Nu hänger jag nog inte med :confused: så du menar att det säljs bensydd m.m som används till barrering men inga av dessa "hjälpmedel" hittades hemma hos dom som blev anklagade. Inga fototbevis eller skador på hästarna. Men ändå gick man ut med namn på personerna i fråga och sa att dom hade gjort det?

För i Åkes fall har inga "hjälpmedel" hittas hemma hos honom. inga skador på hästarna och inga fotobevis. Men ändå går man ut med namn och anklagar honom för att använda dessa metoder.

Nu hänger jag nog inte med :confused: så du menar att det säljs bensydd m.m som används till barrering men inga av dessa "hjälpmedel" hittades hemma hos dom som blev anklagade. Inga fototbevis eller skador på hästarna. Men ändå gick man ut med namn på personerna i fråga och sa att dom hade gjort det?

För i Åkes fall har inga "hjälpmedel" hittas hemma hos honom. inga skador på hästarna och inga fotobevis. Men ändå går man ut med namn och anklagar honom för att använda dessa metoder.

Nej det menar jag inte men eftersom benskydden säljs och det har figurerat "vittnen" om vem som använder dem osv, så har det hela grandskats och även blivit en allvarlig check på tävlingar att veterinären kollar hästarnas benskydd osv.

självklart måste det vara HELT annorlunda i stackars ÅS fall - trots att det gjorts flera anmälningar över åren, inte bara detta enstaka fall som kalla fakta valde att göra en stor grej av. :angel:

Nej det menar jag inte men eftersom benskydden säljs och det har figurerat "vittnen" om vem som använder dem osv, så har det hela grandskats och även blivit en allvarlig check på tävlingar att veterinären kollar hästarnas benskydd osv.

självklart måste det vara HELT annorlunda i stackars ÅS fall - trots att det gjorts flera anmälningar över åren, inte bara detta enstaka fall som kalla fakta valde att göra en stor grej av. :angel:

Eftersom anmälningarna har följt upp av STC som har gjort oanmälda besök på gården och vänt upp och ner på allt efter bevis. (enligt STC) så tycker jag att ska man driva det vidare som Kalla Fakta har gjort så måste man har bättre "bevis" än en person som sitter och är anonym och säger sig ha sätt att olagliga metoder har använts.

För min del är det allvarligare att en tvkanal går ut med namn på en person än att veterinärer kollar alla på en tävlingsplats. Vilket de även har rätt att göra på travet.

För min del är det allvarligare att en tvkanal går ut med namn på en person än att veterinärer kollar alla på en tävlingsplats. Vilket de även har rätt att göra på travet.

Ja det kan jag hålla med om, absolut!

För att granskningen byggde fakta som inte stämmer.. därför bryr man sig.

Jag har aldrig sett ett program där ridsport granskats på samma sätt? Har du?
Så när kritiken kommer börjar man istället kasta skit på varandra!!!
Det finns ful djurhantering inom all hästsport o det värsta vi kan göra är att förneka det, det näst värsta o det barnsligaste är att peka på de andra o säga att de är värre!
PL

Så när kritiken kommer börjar man istället kasta skit på varandra!!!
Det finns ful djurhantering inom all hästsport o det värsta vi kan göra är att förneka det, det näst värsta o det barnsligaste är att peka på de andra o säga att de är värre!
PL

Har jag gjort det då?
Jag frågar om det varit en liknande granskning av Ridsport? :confused:

Och va hjälper det travsporten att påpeka att dressyr/hoppning/western alla har sina idioter, mer än att tala om att idioter inte respresenterar sporten, men de vet väl alla redan?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Björn Goop, Jorma Kontio, Stefan Melander eller Åke Svanstedt. Det är stjärnorna som kan bli Årets kusk på Hästgalan. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mr Picolit svek - men vann ändå V75 loppet i lördags. Nu väntar operation för Åke Svanstedts stora snackhäst. - Det rosslade i halsen...
Svar
0
· Visningar
843
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) historisk på V75 Åttonde starten - åttonde segern. Superstoet Global Midnight gjorde Åke Svanstedt historisk. - Det är en...
Svar
0
· Visningar
637
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Åke Svanstedt missnöjd - trots seger: "Blev onödigt hårt" Domarna beslutade att köra om loppet efter en olycka mitt i...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama