Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4
*kl*
Tråden har redan tagit ett steg åt sidan, därför vill jag visa ytterligare en grov lögn av Sofia Hartung och Kalla Fakta-redaktionen.
Jag har saxat mina uppgifter ifrån dagens Trav o Galopprond:
Kalla Fakta ljög om häst
Reportern levererade flera osanna uppgifter under inslaget om den nu fyraårige travaren. Bland annat sa hon:
"Vi får inte veta vad hästen heter för att inte ägaren ska röjas. Det enda vi får veta är att han köptes från USA för en miljon kronor och att ägaren försökte börja tävla med honom redan som tvååring, men att han inte klarade stressen och blev sjuk."
Tränaren J-Å fyllde i: - Han är inte gjord för trav helt enkelt.
Travronden kan berätta att hästen debuterade redan vid två års ålder och att Kalla Faktas Sofia Hartung inte har korrekta uppgifter.
Hästen, som heter Bride's Dream, gjorde sitt första framträdande på Solvalla den 5 juli 2006.
Hästen ansågs så lovande att Per Lennartson åkte till USA samma sommar för att starta i storloppet Peter Haughton Memorial. Bride´s Dream galopperade dock bort sig i kvalet. Därefter återvände Bride´s Dream hem till Sverige och gjorde ytterligare en start som tvååring innan han gick till vintervila.
Under treåringssäsongen hann Breide´s Dream med ytterligare sex starter med en tredjeplats som bästa resultat. Hästen hade också hunnit byta tränare under treåringssäsongen. Till Travronden berättar Hoas att han hade BD i cirka två veckor - i Kalla Faktas reportage får vi veta att "BD kom till gården för åtta månader sedan".
Kalla Fakta diktade också ihop att hästen kostade en miljon kronor när den köptes från USA. I själva verket ropades Bride´s Dream in på auktionen för 9000 dollar. Vid den tidpunkten motsvarade en amerikansk dollar 7,79 svenska kronor, vilket översatt till svensk valuta blir 70 110 kr. Det fattas alltså 929 890 kr till den miljon som Kalla Fakta felaktivt uppgav
För det första hoppas jag att Kalla Fakta blir fällda i granskningsnämnden.
För det andra så är min tillit till denna redaktion fullständigt bortblåst.
Jag inser nu att det är antagligen med dessa metoder, förvrängningar och rena lögner som de gör alla reportage.