Sv: Akademisk Ridkonst / Ridning på kandar
Du har alldeles rätt, som vanligt.
Kruxet är ju bara att det inte finns någon ultimat bok. Det finns många, många böcker om hästar och ridning och jag vägrar att klassificera dem enligt bra och dåliga. För mig finns inte bra och dåligt. Det finns bara olika sätt att se på saken, olika sätt som saknar inbördes värdering. I mångt och mycket är ridningen som en religion i och med att den baseras på subjektiv känsla och tro. Därför strider man till döddagar om vilken som är den rätta tekniken. Allt är skrivet av människohand och har således gått igenom den människans bild av världen, referensram och värderingar. Såsom även Bibeln är en samling subjektiva och kulturellt relaterade texter anpassade till någon slags konsensus.
Vilka böcker man väljer att läsa beror på vad man behöver just nu. Alla böcker fyller ett behov. De är olika nivåer av trappsteg på olika individers livsväg. Det är fullkomligt möjligt för samma person att läsa både Bibeln och Badavadgita och se att bakom orden ligger samma ljus. Vi har bara alla olika vägar till ljuset, och att döma eller värdera andras livsväg och val är inget människan ska göra.
Om vi lämnar denna filosofiska aspekt vill jag gärna veta vad du anser vara "ljuset" inom ridningen. Vad är det grundläggande som gör att det fungerar då människan sätter sig på en häst? Finns det någon bok som beskriver detta grundläggande?
Jag anser fortfarande att Tibbans bok har många bra element. Fotomaterialet kunde ha valts med större omsorg. Det är också svårt att veta hur människor tolkar det skrivna ordet. Jag ser många tolkningsmöjligheter även i Tibbans bok. Detta är ett faktum som är svårt att kringgå när man skriver.
För att återgå till grundfrågan. Jag har läst igenom båda Bents böcker, som jag tycker är inspirerande och intressanta. Mitt val skulle eventuellt vara att köpa Ridning på kandar, jag tyckte personligen bättre om den (kanske inte lika många konstigheter i översättninen heller). Men jag vill uppmana dem som vill "läsa sig till kunskap" att läsa allt som känns rätt i ens eget hjärta. Om man lär sig om livet och sig själv är även umgänget med hästar och själva ridningen lättare. Så känns en bok inte bra just nu, lägg bort den och läs den eventuellt senare.