Akademisk Ridkonst / Ridning på kandar

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare haringenfantasi
  • Startdatum Startdatum
H

haringenfantasi

har redan ställt frågan på gnägg men misstänker att jag får fler svar här.

Vad skiljer böckerna åt?
Vilken är mest grunläggande?
Om man bara ska köpa en bok, vilken rekommenderar ni?
Ungefär hur många sidor är Ridning på kandar?

(tack för svaren i andra tråden evis och psychogrrl:bow: , har det ni skrivit i bakhuvudet men vill gärna höra flers synpunkter)

Sv: Akademisk Ridkonst / Ridning på kandar

De är på 80-90 sidor. De kompletterar varandra. Han skrev Akademisk Ridkonst först. Föreslår att du köper båda samtidigt, lika grundläggande, tycker inte själv att den ena är lättare att börja med än den andra. Mycket kärnfyllda, man behöver fler informationskällor än dem, som kan belysa stegen mellan varje kärnpunkt lite mer (eller en god portion tidigare erfarenhet). Tycker jag, iallafall! ;)

har inte pengar till båda :p
kanske smartast att låna hem dem från biblioteket först och se vad jag kan ha för användning av dem.

Ja, kan du hitta dem på biblioteket, och har ont om pengar, så låter det som det bästa alternativet. Endast du kan avgöra vad du har för nytta av dem! Har du lite förkunskaper verkar det mesta kryptiskt, men detta är verkligen böcker man växer och mognar med i alla år sedan! Ett jättefint arbete!

Du har ingen användning av dom. Ska du ha användning så köp Tibbans bok. Det står samma sak i den men är skriven som en lärobok, den andra är skriven som en "titta vad jag kan" bok.
För som sagt, tekniskt i ridning så skiljer sig inget mellan böckerna. Endast hur saker framställs.

Det låter som ett bra alternativ att låna dem först. Jag har den första och jag tycker den är jättetrevlig att titta i.

Ungefär som jag har böcker över Provence och Monet. Sitta och drömma sig bort :)

Jag har båda och tycker att de är lika bra. Men min instruktör sa vid ett tillfälle att om man bara skulle köpa en av dem skulle man välja "Ridning på kandar", eftersom hon tyckte att den är mer en praktisk handledning.

Immer

Håller med, den första är mer en introduktion till tänket, lite ytlig. Den andra visar mer av vägen, rent praktiskt.

Biblioteket ska kunna beställa hem om du frågar, så det är ju en god idé!

Om du har läst tyska rekommenderar jag varmt att du försöker läsa dem på tyska, den svenska översättningen lämnar tyvärr en hel del övrigt att önska. Verkar inte vara korrläst öht.
De kanske finns på danska också?

Jag har dem på tyska (och lånat dem på svenska), är trots det benägen att hålla med Antti.

Om man vill ha instruktionsböcker, finns det bättre. Grund-grund-grund är Centrerad ridning. Sen till lite mer dressyrridning finns det bättre böcker än de danska. Jag hittar mkt mer "matnyttigt" i exempelvis Kyras bok än i Bents. (Bents böcker är vackra och så, men de ger inte mig aha-upplevelser. För mig är de mer sagoböcker - och det är inte fy skam, men det är inte samma som bra instruktionsböcker)

Antti skrev:
Du har ingen användning av dom. Ska du ha användning så köp Tibbans bok. Det står samma sak i den men är skriven som en lärobok, den andra är skriven som en "titta vad jag kan" bok.
För som sagt, tekniskt i ridning så skiljer sig inget mellan böckerna. Endast hur saker framställs.
:rofl: :rofl: :rofl:
Man behöver bara vifta med en liten köttbit så dinglar du på kroken! :D Äsch då, förlåt, nu VAR jag faktiskt nedrig. Men det finns ett mönster... Inget illa ment...
Så du har böckerna då och använder dem när du behöver stiga på nåt för att nå upp till Tibbans bok? ;)
(Och nej, jag har inte böckerna...)
PS eller jo, Tibbans bok har jag, men den är väldigt lite använd...

Vilket på inget sätt ändrar innehållet i nån av dom.
Vet du, det finns massor av folk som kör omkring med skidboxar på biltaket för att platsa i gänget, fast de aldrig har stått på skidor.
Samma med mångas boktips.

Carmenzita skrev:
Jag har dem på tyska (och lånat dem på svenska), är trots det benägen att hålla med Antti.

Om man vill ha instruktionsböcker, finns det bättre. Grund-grund-grund är Centrerad ridning. Sen till lite mer dressyrridning finns det bättre böcker än de danska. Jag hittar mkt mer "matnyttigt" i exempelvis Kyras bok än i Bents. (Bents böcker är vackra och så, men de ger inte mig aha-upplevelser. För mig är de mer sagoböcker - och det är inte fy skam, men det är inte samma som bra instruktionsböcker)

Centrerad ridning har jag redan, kyras bok också. Men tack för tipsen, kom gärna med fler.
Iofs gillar jag att drömma mig bort i fina bilder :o men kanske inte får sån nytta av boken på annat sätt.

tyst skrev:
Om du har läst tyska rekommenderar jag varmt att du försöker läsa dem på tyska, den svenska översättningen lämnar tyvärr en hel del övrigt att önska. Verkar inte vara korrläst öht.
De kanske finns på danska också?

:bow: *applåderar*

Immer

tyvärr så kan jag högst två ord på tyska, så det får nog bli svenska ändå.

Visst finns det mer ingående böcker om hur man gör och hur man ska tänka, men man får definitvit ut något av BB's böcker också.

Hade jag bara köpt en hade det blivit Ridning på Kandar. Den första är mer ytlig och som en introdution.

Du har alldeles rätt, som vanligt. :angel:
Kruxet är ju bara att det inte finns någon ultimat bok. Det finns många, många böcker om hästar och ridning och jag vägrar att klassificera dem enligt bra och dåliga. För mig finns inte bra och dåligt. Det finns bara olika sätt att se på saken, olika sätt som saknar inbördes värdering. I mångt och mycket är ridningen som en religion i och med att den baseras på subjektiv känsla och tro. Därför strider man till döddagar om vilken som är den rätta tekniken. Allt är skrivet av människohand och har således gått igenom den människans bild av världen, referensram och värderingar. Såsom även Bibeln är en samling subjektiva och kulturellt relaterade texter anpassade till någon slags konsensus.
Vilka böcker man väljer att läsa beror på vad man behöver just nu. Alla böcker fyller ett behov. De är olika nivåer av trappsteg på olika individers livsväg. Det är fullkomligt möjligt för samma person att läsa både Bibeln och Badavadgita och se att bakom orden ligger samma ljus. Vi har bara alla olika vägar till ljuset, och att döma eller värdera andras livsväg och val är inget människan ska göra.
Om vi lämnar denna filosofiska aspekt vill jag gärna veta vad du anser vara "ljuset" inom ridningen. Vad är det grundläggande som gör att det fungerar då människan sätter sig på en häst? Finns det någon bok som beskriver detta grundläggande?
Jag anser fortfarande att Tibbans bok har många bra element. Fotomaterialet kunde ha valts med större omsorg. Det är också svårt att veta hur människor tolkar det skrivna ordet. Jag ser många tolkningsmöjligheter även i Tibbans bok. Detta är ett faktum som är svårt att kringgå när man skriver.
För att återgå till grundfrågan. Jag har läst igenom båda Bents böcker, som jag tycker är inspirerande och intressanta. Mitt val skulle eventuellt vara att köpa Ridning på kandar, jag tyckte personligen bättre om den (kanske inte lika många konstigheter i översättninen heller). Men jag vill uppmana dem som vill "läsa sig till kunskap" att läsa allt som känns rätt i ens eget hjärta. Om man lär sig om livet och sig själv är även umgänget med hästar och själva ridningen lättare. Så känns en bok inte bra just nu, lägg bort den och läs den eventuellt senare.

Kanske räcker att inte kalla det för något.
För så fort det är klassificerat så finns regelverket.
En kompis var i Tyskland, och skrev:
"Överallt var det andalusiska hästar med tyskar i svindyra spanaks och protogisiska
kläder som red som sopor. Surrade in huvudet under lodplan och struttade runt till
eldig flamencomusik med bakbenen på eftersändning på posten."

Om man skriver så här:
Överallt var det fd, travar hästar med billiga syntetassadlar som reds som sopor. Surrade in huvudet under lodplan och struttade runt till musik med bakbenen på eftersändning på posten

Någon skillnad i praktiken?

Jag förstår hur du menar. Verkligen. Men jag är mycket intresserad av vad du anser vara det grundläggande som gör att ridningen fungerar och om du har hittat det i någon bok??? Jag menar alltså när det verkligen fungerar och inte när man lever i någon illusion av att det fungerar.

Senast ändrad:

Har läst så få. Müseler minns jag som mycket bra.
Baucher som intresant.
BB som vacker bildbok.
Hempling betydelselös.
Roberts som rappakallja.
Parellie mycket bra.
Är nog istort alla.
Men det grundläggande vill jag påstå är den mentala balansen i ryttaren. Man måste rida mentalt ej fysiskt.

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 364
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 736
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar