Sv: Akademisk Ridkonst / Ridning på kandar
Jag är väldigt förtjust i Mary Wanless böcker, det känns som om hon skrivit sina böcker till Mig. Men man är så olika som person. En del tycker att Bents böcker är toppen som instruktionsböcker. Jag ser vackra bilderböcker av en pretentiös man, vars formuleringar jag retar upp mig på med jämna mellanrum. Men jag är ju färgad av mina upplevelser, av mitt eget språkbruk och "ideal". Jag har alltid mina egna glasögon på mig, därmed inte sagt att de är de rätta! (Det finns väl iofs inget rätt och fel heller)
Sen tycker jag det är intressant med biomekaniken bakom ridningen, så ex "Balance in movement" av von Dientze (tror hon heter så) var intressant. Men då vill det till att man är intresserad, för den är svartvit och ganska torr. Arméns ridlära är en väldigt skojig bas, med roliga fakta från hur det var i kavalleriet. Och inget är ju direkt "fel" heller, bara väldigt hårddraget. Å andra sidan, kanske militärerna var bättre ryttare än vi är idag, för dem kanske det inte var hårddraget. (Fast när man ser militärernas stolsits på spända hästar undrar man).