Akademisk Ridkonst / Ridning på kandar

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare haringenfantasi
  • Startdatum Startdatum
Sv: Akademisk Ridkonst / Ridning på kandar

Jag är väldigt förtjust i Mary Wanless böcker, det känns som om hon skrivit sina böcker till Mig. Men man är så olika som person. En del tycker att Bents böcker är toppen som instruktionsböcker. Jag ser vackra bilderböcker av en pretentiös man, vars formuleringar jag retar upp mig på med jämna mellanrum. Men jag är ju färgad av mina upplevelser, av mitt eget språkbruk och "ideal". Jag har alltid mina egna glasögon på mig, därmed inte sagt att de är de rätta! (Det finns väl iofs inget rätt och fel heller)

Sen tycker jag det är intressant med biomekaniken bakom ridningen, så ex "Balance in movement" av von Dientze (tror hon heter så) var intressant. Men då vill det till att man är intresserad, för den är svartvit och ganska torr. Arméns ridlära är en väldigt skojig bas, med roliga fakta från hur det var i kavalleriet. Och inget är ju direkt "fel" heller, bara väldigt hårddraget. Å andra sidan, kanske militärerna var bättre ryttare än vi är idag, för dem kanske det inte var hårddraget. (Fast när man ser militärernas stolsits på spända hästar undrar man).

Antti skrev:
Men det grundläggande vill jag påstå är den mentala balansen i ryttaren. Man måste rida mentalt ej fysiskt.
Kan bara hålla med. Dethär är även min ståndpunkt. Det är svårt att hitta en mental balans i ridhandböcker. Man får det genom liverfarenhet, egentligen. Man KAN få det av tränare/genom böcker i viss mån. Om de råkar säga något som känns logiskt just då och kan föra en framåt. Annars är det nog att jobba på sig själv som människa... Kräver träning det också, och arbete.
:smirk:

dressyrtant skrev:
Kan bara hålla med. Dethär är även min ståndpunkt. Det är svårt att hitta en mental balans i ridhandböcker. Man får det genom liverfarenhet, egentligen. Man KAN få det av tränare/genom böcker i viss mån. Om de råkar säga något som känns logiskt just då och kan föra en framåt. Annars är det nog att jobba på sig själv som människa... Kräver träning det också, och arbete.
:smirk:

Det jag är ute efter i böckerna är bl a lite djupare förklaringar, hur hästens skelett+muskler påverkas av ridning och de olika momenten. Lite nyttiga övningar, små tips och inspiration.

Hon har inga böcker översatta till svenska va?
Är tveksam om min engelska räcker till.

:bow:

Det tipset har jag sett förut, men det förtjänar att återupprepas, många gånger....

dom har redan lästs många gånger :)

Carmenzita skrev:
Sen tycker jag det är intressant med biomekaniken bakom ridningen, så ex "Balance in movement" av von Dientze (tror hon heter så) var intressant. Men då vill det till att man är intresserad, för den är svartvit och ganska torr.

Säger du att din bok är svart-vit så tar jag dig naturligtvis på orden, men torr? Jag tyckte den var jättespännande och betydligt mer underhållande än t ex Wanless "Masterclass". (Och i min är det färgbilder)

Där ser man! Smaken är som baken!

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 364
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 736
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt