tjoeptjoep
Trådstartare
Jag har på senare tid börjat intressera mig mycket för akademisk ridning och lärt mig mycket intressant och för mig vettiga resonemang. Men mycket vänder upp och ner på vad jag i hela mitt liv lärt mig men jag vill ändå gärna försöka ta det till mig. Jag behöver bara ytterligare diskutera det här med då hästen skummar/löddrar/dreglar från munnen. Inom den akademiska ridningen anses detta bara sunt om det är i liten skala, att hästen suger på bettet, men då det börjar rasa vitt skum anses vara då hästen kröks på ett felaktigt sätt i nacken och inte kan svälja. Även orsakat av onödoga och för hårt spända nosgrimmor. Inom den akademisk ridningen strävar man efter så kallad ganashfrihet (japp säkert felstavat ), vilket jag aldrig tidigre hört talas om och handlar om ett större utrymme i ganashen trots en krökt hals.
Det jag vill veta är, vet någon var denna vetenskapliga fakta finns om dessa uppenbarligen mycket skilda sätt att rida hästar? Vad är era åsikter?
Det jag vill veta är, vet någon var denna vetenskapliga fakta finns om dessa uppenbarligen mycket skilda sätt att rida hästar? Vad är era åsikter?