Akademisk - Barock

Karin87

Trådstartare
Jag va bara lite nyfiken på vad alla tror. Tror/tycker ni att akademisk ridkonst och barockridning är samma sak?? Om ni inte tycker det, vad är skillnaden?? Om ni inte tycker det, varför??
Hoppas på svar! :)

Sv: Akademisk - Barock

Jag är mest nyfiken på vad som skiljer klassisk dressyr från det som kallas för Akademisk Ridkonst/Barockridning, eftersom det står i FAQ att benämningen klassisk dressyr är det som mest liknar "modern" dressyr, eftersom bägge typerna härleds till början av 1800talet. Krångligt det härmed att bena ut begreppen och skilja dem från varandra!

Jag undrar också vilken typ v ridning ni tror är vanligast i Spanien och SYdamerika. Är de traditionellt mer inriktade på det vi kallar Barockridning eller är hästkulturen precis som här i Sverige?

Guachos i Sydamerika till exempel - de tränar väl inte direkt på samma sätt som man kan se svenskar tvinga runt sina halvblod på strama tyglar runt fyrkantspåret. Eller är jag helt ute och cyklar? Vad tror ni?
Funderar nämligen på att dra till Sydamerika för att lära mig mer om dessa guachos och hurde rider sina hästar. Är också sugen på att åka till Spanien, andalusien för att se hur man tränar PRE hästar, och vilken ridstil som dominerar där. Men är det nån här som vet, snälla ge mig en reflektion!

Karin87 skrev:
Jag va bara lite nyfiken på vad alla tror. Tror/tycker ni att akademisk ridkonst och barockridning är samma sak?? Om ni inte tycker det, vad är skillnaden?? Om ni inte tycker det, varför??
Hoppas på svar! :)
Egentligen anser jag mig vara akademisk/barock-inriktad bara därför att de flesta som benämner sig på detta sätt i någon mån delar min grundfilosofi. Har iofs tränat för tränare som kallar sig själva "klassiska" eller "AR" mm. Är kanske inte tekniken och teorin som har tilltalat mig mest, utan själva förhållningssättet och filosofin. Om ridning är känsla är teori och teknik av sekundär betydelse, det viktiga är att man får hjälp att lära sig kroppskontroll och -koordination, analysförmåga och att man får (teoretiska och tekniska) ledtrådar till känslan. Inom det man kallar AR/barock finns många som ger utförligare svar än "för det har vi alltid gjort", och då får man mera hjälp. Vad man kallar olika slags ridning, varför man gör det och vad som är "rätt" kan man sedan strida om till dödsdagar. Så det kvittar totalt för mig. Jag fullständigt skiter i vad som är "rätt" eller "fel". Sådana begrepp existerar bara om vi låter dem existera... Egentligen är det väl så att sanningen alltid är individuell och universell samtidigt. Om jag tänker en tanke existerar tanken och är därmed "sann". Bara mitt sätt att se på saken.

Jag har fattat det som att AR är det som Bent utvecklat, som en undergrupp under Barock, medan Barock är det de red under barocken. Barockridningen har flera undergrupper som utvecklats och praktiseras än i dag t ex western i olika former och spansk/portugisisk praktisk tillämpning. Barock är en bruksridning, en ridstil som utvecklats för att man ska kunna arbeta så effektivt som möjligt från hästryggen, t ex strida, därför används enhandsfattning och kommunikation med hästen genom ryggen. AR är en konstart, en förfining för hästens/ekipagets egen skull.

Snälla, rätta mej om jag har fel, men så har jag fattat det! :)

Barock är en stil. Slott, möbler, kläder och häster. Tex.

Akademisk ridskonst är det mer omfattande begreppet. Klassisk dressyr syftar till den akademiska ridkonsten där man tänker och funderar och inte använder rå styrka, utan siktar mot ett samarbete med hästen.

Dock är alla etiketter till viss mån missledande. Jämför med religion och politik, där kristna demokrater kan döda massor av människor - och rättfärdiga i Guds och demokratins namn.

Så inget är särskilt lätt att svara på. Inte bara svart och vitt, utan hela gråskalan och regnbågen och alla material och texturer emellan! /T_B

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Senast: sjoberga
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat