Åka på sadelutprovning - vad tänka på?

Sv: Åka på sadelutprovning - vad tänka på?

Om det är där jag tror så frågade de om mitt prisintervall innan vi började prova i höstas. Kom hem med en Ideal.

Jag vet inte var du ska. Men min sadelmakare frågar hur mycket pengar sadeln får kosta, och anpassar sedan efter det.

Så har det aldrig varit när jag varit där. Igår kom jag därifrån med en begagnad Jeremy Rudge för 11.500 kr, fastän jag sa att mitt maxtak låg på runt 15.000 kr :) Det är nog 4:e sadeln jag köpt därifrån och ingen gång har de sålt på mig dyrare än budgeten (igår la vi på en som var över min budget men den låg inte lika bra som JR-en, och han försökte inte sälja på den sadeln).

Jag såg dig igår! Men vi var på väg därifrån då så jag ville inte dra igång nån hälsningstjottefräs ;)

Houdinie - det låter som en bra plan! :)

Nä, vi åkte innan du hunnit lasta ur tyvärr! Hade varit där i tre timmar så vi var ganska möra ;)

:) Jag kom dit 13.20, hade tid kl 14 men det var förseningar. Som tur var tog inte utprovningen så lång tid, men sen skulle jag shoppa annat också (var ju mellandagsrea..), så kom inte därifrån förrens typ 16.30 eller ngt sånt :P

Jag skrittade ut i nya sadeln idag, med nya sadelgjorden också. Rappe gillade sadeln lika bra idag :love: och jag också :) Har haft en bomlös som han också gillar, och bara provat bomsadel ett ridpass på honom så jag var lite orolig för att han skulle rata bomsadlar men det går bra.

OM du ska dit jag tror att du ska så är det värt att veta att de inte har öppet köp..

I övrigt så kan jag väl säga som de andta. Åk dit med ett öppet sinne men var kritisk.

Läst tråden lite snabbt.

Så här går det till hos min sadelutprovare:
*Beställer tid och säger då om det är hopp eller dressyr som ska provas ut. Hon kan även kika på egna/någon annan sadel då också men man provar oftast inte ut både hopp o dressyr.
*Kommer dit och går in i en box i butiken, där kollas sadlarna man själv har med och man säger vilken prisklass och ny/beg sedan hämtar hon sadlar efter hand och lägger på och kollar. Även sadlar utanför prisklass o övriga önskemål brukar kollas på min häst både för att de kan vara knepiga när man väl rider och för att få mer känsla för vad som är bra/inte bra och vad man gillar/inte gillar. Detta går rätt fort.
*Aktuella sadlar kollas lite mera o hon brukar visa/förklara vad hon ser som bra/dåligt och man kan fråga osv.
*Går ner till ridhuset och rider lite snabbt igenom allihopa för att göra en grov gallring. Ca 4 sadlar brukar vi ha med ner.
*Provar aktuella sadlar lite mera. Hon berättar vad hon ser och ryttaren vad den upplever.
*Fortfarande aktuell/aktuella sadlar lånas hem och man rider i lugn o ro hemma och kan ringa och diskutera/komma tillbaka för koll igen eller så bestämmer man sig helt enkelt för någon av sadlarna.
*Betala och se glad ut :D

Köpa sadel på plats vid en provning skulle jag nog aldrig göra.

Enligt andra i mitt stall som köpt sadlar där så får man ta hem på prov i tre månader för några hundralappar. (Dvs, om man lämnar tillbaka så betalar men några hundringar.)

Kolla noga att det gäller pengar tillbaks och inte bara tillgodokvitto.
Det är inte kul när man inte ens får tillgodokvitto förrän flera månader senare och mycket bråk. Då man eg om man bara orkat driva det vidare skulle ha pengar tillbaks. Att sen behöva bråka om ens kvittot som "glöms" flera månader. Och sen beställningar som "glöms, görs fel, glöms registreras etc" med kvittot när man försöker köpa annat i butiken för att få ut värdet av 2 sadlar..

Var jääääkligt noga är mitt tips!
Så även med passform på sadeln! Be gärna andra kolla!

Jag tar med mig en tjej som har en jättekräsen häst. Hon är superpetig så hon ska vara min bromskloss och hjälpa mig att dubbelkolla allt. Minsta tveksamhet så köper jag inte.

Tack för alla råd!!!

Lyssnar man på hästen så kommer man långt, det brukar märkas om hästen gillar sadeln eller inte :)

Det håller jag med om! Min vän som jag var med hade en bra dressyrsadel men provade en annan ändå, och då blev det en helt annan häst! Man verkligen såg hur han vinklade in bakbenen och höjde framdelen i halvhalterna :)

När jag provade ut min hoppsadel så bestämde jag mig när Wille nästan hoppade mig ur sadeln på bara 1m höjd. Han brukar inte använda ryggen ordentligt på så pass låga hinder annars. :)

De har 3 månaders bytesrätt men inte pengarna tillbaka om du tex provrider hemma på en mer avslappnad häst och inte känner att det är hundra.

Kan vara bra att ha i åtanke när man är där. I övrigt så tycker jag att sadelprovaren är duktig och de säljer inte skitsadlar direkt. Hoppas du hittar någonting du och hästen gillar :)

Jag har avbokat tiden då hon som skulle följa med har fått förhinder.
Dessutom har de kommentarer jag fått om stället varierat från BÄST till SÄMST, så jag vågar inte åka ensam utan någon som kan titta och tycka. :(

Nä, utan sällskap ska du inte åka tycker jag. De där extra ögonen på marken är guld värda! Hoppas det ordnar sig snart ändå :)

Jag är övertygad om att oavsett vilket ställe du åker till eller vilken sadelutprovare du möter, så kommer det alltid finnas kunder som varit där/mött denne som är både väldigt nöjda och väldigt missnöjda.
Men det är alltid bra att ha med sig någon mer...

Jag är övertygad om att oavsett vilket ställe du åker till eller vilken sadelutprovare du möter, så kommer det alltid finnas kunder som varit där/mött denne som är både väldigt nöjda och väldigt missnöjda.
Men det är alltid bra att ha med sig någon mer...

Håller helt med, och övrigt du skrivit också !

Jag använder en stor sadelutprovare sen 15 år tillbaka . De har inget "eget" märke de är ÅF av specifikt , och ett väldigt stort utbud . Jag har haft flera olika hästar under åren och även vänner jag åkt med som också använder dem . Har aldrig varit med om ngt annat än hög professionalism och otroligt måna om att det blir rätt för varje kund och häst .
Återkoll av dem 6 månader efter köp ingår i Dealen . Köper man nytt tar de den gamla i utbyte för ett bra pris om det är en kvalitets sadel som går att sälja. Vidare . Jag fick 11.000 för min 6 år gamla dressyrsadel av ett känt märke men äldre modell när jag bytte in den nu i oktober . Nypriset på den jag bytte in var 18 tusen så det tycker jag är helt rimligt !

De är extremt noga när de provar ut . Tar sig tid och aldrig att de stoppar vid att en sadel ligger bra utan man får prova många fler . De lägger heller aldrig ord i munnen på en när man sitter och provrider utan beskådar och sen säger de närande är klar vad de tycker . Aldrig varit med om att de sagt ngt jag själv inte känt så att säga . Dessutom är de alltid 2 som provar ut och tittar .

Jag är supernöjd . Jag vet dock ingen utprovare som tillåter Hemlån på sprillans nya sadlar , bara begagnade . Jag köper ofta nytt av dem och har aldrig blivit besviken eller fått problem .

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka