Åka på höger eller vänster sida?

Sv: Åka på höger eller vänster sida?

:o :o Vad jag vet så var den inte en enhästars :D

Skulle aldrig kunnat haft någon mellan vägg på henne även om hon inte var dräktig och då ska hon ändå vara ganska liten.

Om man tittar på sveriges vägar lutar vägna ått höger... Alltså dom är lite högre och lutar utåt så efter som man kör på höger sidan lutar vägarna åt höger, krångligt att förstå kanske??

Man ska då lasta på vänster sidan för att annars blir det större risk att transporten blir för tung på höger sidan efter som den redan lutar lite åt höger... = den välter

Hej!

Lastar alltid på vänster sida eller den tyngsta hästen på vänster sida, av samma anledning som de flesta + att vägkanten tar mindre stryk och så har jag hört att det är bestämmelser på det (vet ej om det stämmer).Hellre det säkra för det osäkra :)

Jag flyttar alltid mellanväggen (hon sparkar annars). Då flyttar jag den åt höger så hon stå på vänstersidan pga av det som skrivits ovan!

När jag bara haft en häst brukar jag ställa denna på höger sida eftersom den känns mer skyddad.
Dock fick jag höra ett argument om att hästen står tryggare på vänster sida eftersom vägen lutar så att transporten välter lättare om den står på höger sida :confused:

lastar till höger för golvet är bättre där (en grop på andra sidan, skall byta golv snart) när jag åker med min kompis så får han stå till höger för hennes shire är ju lite tyngre än min travare... men det är inga långa sträckor vi kör så, shiren går ju knappt in med mellanvägg, i vanliga fall kör hon utan och hästen står på diagonalen. skulle jag köra utan mellanvägg skulle min pålle nog trilla omkull...

Torill skrev:
lastar till höger för golvet är bättre där (en grop på andra sidan, skall byta golv snart) när jag åker med min kompis så får han stå till höger för hennes shire är ju lite tyngre än min travare... men det är inga långa sträckor vi kör så, shiren går ju knappt in med mellanvägg, i vanliga fall kör hon utan och hästen står på diagonalen. skulle jag köra utan mellanvägg skulle min pålle nog trilla omkull...

En häst använder inte mellanväggen som stöd... Det är den för vek till.

Jag lastar min häst på vänstersidan, men hade lika gärna kunnat lasta den på högersidan,... Har aldrig hört om att ena sidan skulle vara bättre....

Alltid på vänster sida.

Men de e bara du som kan välja vilken sida din häst skall stå på, för i slutändan e de ju ditt ansvar och du kan endast ha dig själv att skylla på om det händer ngt.

Men OM en bil skulle krocka med hästtransporten, hur stor chans ere att hästen får så små skador att den inte behöver avlivas? Spelar det ngn roll om den står på vänster eller höger sida? det känns som att skadorna lär bli rejäla i vilket fall :eek:.

Jag har lärt mig att alltid lasta på vänster sida, just för det där med balansen. Dessutom håller jag med Chrysler, hästen kommer bli svårt skadad oavsett.

jea78 skrev:
jag vet en del hästar som hänger på mellanvägen......

Som en dum ovana då! En mellanvägg kan inte stödja en häst mest vara i vägen när hästen vill ställa sig brett med benen för att stå stadigt...

Lastar oftast på vänster sida just för att inte släpet ska dra ner i diket om väggrenen är lös/mjuk. Sen har jag dörren på höger sida vilket gör att hästen inte når den och kan "råka" öppna den under färd..... Som tidigare sagts så tror jag inte det har så stor betydelse vilken sida hästen står på vid en krock

Russin8 skrev:
Som en dum ovana då! En mellanvägg kan inte stödja en häst mest vara i vägen när hästen vill ställa sig brett med benen för att stå stadigt...

Var ska mellanväggen ta vägen då? :confused: Min sitter iaf fast med bom både fram o bak o har en stor tjock stålbalk som löper längs med hela väggen sen är resten plyfaskiva så om min häst vill ta stöd av den så håller den det lovar jag... :smirk:

De mellanväggar jag ha sett har aldrig klarat en rejäl häst och dess påtryckning om det går vill till. Om inte själva väggen ger sig gör fästena det.

Vad jag har fattat av den här tråden pratar vi om i fall hästen kan ta stöd av mellanväggen eller inte.. :confused: Om det skulle gå vilt till skulle inte ytterväggarna hålla heller då de på mitt släp är plyfaskiva där oxå... ;)

Russin8 skrev:

om man har en häst som vill stå brett så kan man ju sätta in en mellan vägg som har gummi eller plast längst ner så dom kan ställa benen brett men jag föredrar att köra min i en två hästarsbuss, absolut bäst!! för även om du har en bredåkare så får det plats två hästar utan att den står trångt..

Labero skrev:
Vad jag har fattat av den här tråden pratar vi om i fall hästen kan ta stöd av mellanväggen eller inte.. :confused: Om det skulle gå vilt till skulle inte ytterväggarna hålla heller då de på mitt släp är plyfaskiva där oxå... ;)
Igentligen va det inte det tråden handlade om, det var jag som kom med en komentar bara...
Och vad jag menar är ju faktiskt att hästar inte står och tar stöd mot något. Har du sett en häst stå och luta sig mot en vägg?? Jag har inte gjort det i alla fall... Men den här diskuktionen kan vi ju ta på någon annan tråd.. :)

Inte om man har en mellanvägg med gummi....funkar utmärkt för bredåkande hästar. Dom kan ta stöd med rumpan mot ramen, medans gummit gör att dom kan stå brett med bakbenen. Ypperligt!!!

Om dina väggar ger sig när hästen rockar loss tycker jag du ska satsa på ett nytt släp...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 844
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar