Åka långt med ettåring?

evis

Trådstartare
Jag är sugen på att visa russåringen på utställning i sommar men närmsta för hans ras, ligger 25 mil bort. Hade det varit en vuxen häst hade jag inte tvekat att åka, men jag undrar om det inte är lite mastigt för en ettåring?

Han är trygg med att åka bort och bra på att anpassa sej till nya miljöer, är dock inte så van vid att åka transport. Förhoppningsvis kan man åka dagen innan så han får pausa i box över natten, annars går det fetbort (vill inte resa 50 mil totalt + utställning på en och samma dag).

Vore ju superkul att få komma ut men mycket med utställning handlar ju om miljöträning - vet inte om det blir så bra ifall resan tröttar ut killen alldeles.

Någon med erfarenheter från utställning och längre resor med unghästar?

Sv: Åka långt med ettåring?

Jag tycker absolut att du ska åka dagen innan, kanske inte just för att du har en unghäst, men alla hästar som inte är vana (och andra oxå) måste få pauser och få chansen att slappna av, tänk på att de flesta hästar spänner sig och försöker balansera sig under hela turen. Hämta hem en unghäst 50 mil hemifrån en gång, då åkte jag
05:00 och var hemma ett dygn senare, men den hästen var kolugn och verka tycka det var ganska trevligt med en resa. Ska tilläggas att den hästen fick komma in i enmysig box och äta och sova när den kom hem, inte tävla, eller visas på premering. Om du ska åka mitt i sommaren, i värmeböljan så skulle jag nog även överväga att resa nattetid....mindre trafik då oxå! Lycka till hur du än gör!

Liknande trådar

Hästvård Jag ska åka ganska långt när jag hämtar min häst i helgen 5 timmar (6 inklusive mat och vätske paus både för häst och människor)...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: Breccia_
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 803
Senast: Lobelia
·
L
Övr. Barn Nu vill jag ha ärliga kommentarer och vettiga synpunkter från er, kloka bukemänniskor :bow: Ni som är trötta på gnälliga inlägg kan...
2
Svar
36
· Visningar
3 592
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar