Åka buss med hund

G

gladaeo

Ska upp till Stockholm nu på torsdag och bokade biljett till swebuss. (Enda ekonomiska alternativet, både tåg och flyg skulle gå på 1400kr resp. 1200kr+hund i kabinavgift) Har åkt förut "upp och ner" med buss tillsammans med Jappe i väska utan problem. Läste på deras sida om djur innan, och där stod det att de skulle transporteras i väska och placeras långt bak i bussen. Jag och mitt ex åkte även med katt i bur utan problem och vid ett tillfälle åkte mitt ex med två katter.

Nu när jag slog mig en kik på swebuss hemsida står det att djur inte är tillåtna? Endast synskadades arbetshundar får åka med??
Har de ändrat reglerna nyligen? Jag reste i augusti med bussen, så det måste ju varit rejält nyligen?

Nu har jag iaf beställt biljetterna, köpte en full flex så att jag får tillbaka mina pengar om chauffören säger att hunden inte får åka med... Men det kommer ju kännas lagom pundigt om man säger så...

Sv: Åka buss med hund

tåg behöver du inte boka kabin för. en hund åker med gratis sen kostar det c,a 100-200 extra för en till. du bokar bara djurtillået. kostar alltså inte mer än för dig själv. jag pendlar med min vovvse på tåget varje dag:)du får ha liten hund på bus men den ska då vara i bur eller bär väska. vet inte hur det är vid långa sträckor men jag har åkt buss med min rottis. fick betala barn biljett för henne. jasg kollade på reglerna senast i dag:) för tåg. jag råder dej till att ta tåget. det går fortare är biligare och du får ha med dig hunden till samma pris som om du åkte själv:)vart åker du ifrån?verkar väldigt dyrt:/

Tåg är inte billigare än buss, och det är ju därför TS ska åka just buss verkar det som.

Tåg är inte billigare än buss, och det är ju därför TS ska åka just buss verkar det som.

för mig är det samma pris iaf. är hon under eller året hon fyller 19 ska det vara samma pris (är det för mig iaf) men beroor på var ts åker ifrån?

På Swebus är det helt förbjudet med hund på långfärdsbussarna
sen en tid tillbaka. Kolla länken jag lämnade ovan!

Men jag har ett flertal gånger åkt med 2 hundar på tåg utan att betala ngt extra.. Är det en ny regel?

Men jag har ett flertal gånger åkt med 2 hundar på tåg utan att betala ngt extra.. Är det en ny regel?

har aldrig åkt med 2 men står på deras hemsida iaf:P..vet ej om den är ny. men läste reglerna för buss idag där står det "För hund erlägges avgift som för barn. ledar hund för synskadad samt mindre hund som förvaras i korg eller dylikt befordras avgiftsfritt" (var tvungen att läsa igen för säkerhets skull:P)

hos SJ får man ha tre hundar med sig gratis, så sa de sist jag frågade i alla fall. reser lite då och då med två hundar och har aldrig behövt betala extra, inte heller med öresundståget till och från kalmar när jag bodde där. enda gången jag har behövt betala för hunden var faktiskt på stadsbussarna i kalmar!

Med + kabinavgift menade jag flyget! :)
Vet att det inte kostar någonting extra med djur på tåg...

Nu har jag iaf avbokat min bussbiljett... Det känns hårt i plånboken, men jag hittade tågbiljetter för 900kr nu, men med buss kostade det 300kr... Nåja.

Enligt KLT ska man betala barnbiljett för hund... Men det beror nog helt klart på vilken busschaufför man åker med... Har tagit med mig min jycke på KLT:s bussar utan problem :)

Med + kabinavgift menade jag flyget! :)
Vet att det inte kostar någonting extra med djur på tåg...

Nu har jag iaf avbokat min bussbiljett... Det känns hårt i plånboken, men jag hittade tågbiljetter för 900kr nu, men med buss kostade det 300kr... Nåja.

Jag får väl tänka som så att min tid är pengar! :angel:
6½ timme på en buss mot 4½ timme på tåget... Plus att man får röra på sig litegrann och rasta hunden vid lite längre stopp :)

Åker alltså Kalmar-> Stockholm :)

hmm när jag bodde i kalmar var det bara på stadsbussarna de var kinkiga. de skulle ha betalt, varje gång. helt sjukt egentligen, eftersom de inte fick sitta på sätet och jag har väskor som är större än hundarna, och som hade fått åka gratis.

är du också för gammal för sista minuten? det är ett elände det där. men tänk så bekväääämt det är med tåg jämfört med buss! och som du sa, du sparar två timmar.

jag brukar inte behöva betala för min *lille* på klt. men det finns ju alltid surgubbar:P

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hej, Jag ska på söndag för första gången åka tåg med 2 katter (ca 2 år gamla) själv. Den ena katten har åkt förut, och är numera rätt...
2
Svar
25
· Visningar
7 970
Senast: Nakeri
·
1
Övr. Hund Hej! Efter att jag läst " Åka tåg med hund " så kom jag på hur dum jag är som inte frågat buke det här tidigare ;) Jag är...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: 134643
·
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga denna då det även handlar om att boka biljett och så. Men kom fram att här borde jag få bra...
2
Svar
29
· Visningar
4 052
Senast: marytwice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10