Åka bil med barn.

Sv: Åka bil med barn.

KL.

Britax har ett liggande babyskydd. Nytt för i år tror jag.

Nät över liggdelen är inte lagligt längre, har jag för mig.

Delvis KL

Har läst att man INTE rekommenderar att ha barnet liggande under färd utom i de fall då barnen pga fysiska förutsättningar (skador/sjukdom) inte klarar av att åka sittande i babyskydd. Ett babyskydd är det klart säkraste sättet för barn att färdas på (men jag vet inte hur det nya liggbabyskyddet fungerar)

Klippt från http://www.ntf.se/konsument/fraga3101.asp?katid=29

Fråga:
Varför inte barnvagnsnät i bilen?
Jag har flera gånger stött på frågan om var man kan köpa ett s.k. skyddsnät att fästa på babyliften i bilen. Jag blir lika upprörd varje gång, eftersom jag vet att det inte är lika säkert som att ha babyn i ett babyskydd. Men varför är det egentligen säkrare att ha babyn i ett babyskydd och inte liggandes i liften med ett nät över?
Svar:
1. Barnvagnsnäten får inte användas ihop med (bara en) babylift. Till varje barnvagnsnät finns en lista över godkända barnvagnsinsatser som den ska användas med. Bara dessa kombinationer är tillåtna.

2. Anledningen till att en bakåtvänd bilbarnstol eller en babystol är säkrare är för att dessa fångar upp barnet direkt. Barnet sitter med rygg, nacke och bakhuvud mot skalet på stolen, som ska bromsa in barnet. I en barnvagnsinsats med nät över kastas barnet framåt mot barnvagnens främre sida, innan kroppen bromsas in. Det är ju alltid ett 'glapp'' mellan barnkroppen och barnvagnen. På så sätt förlorar man effektiv stoppsträcka, varvid belastningen på barnets kropp faktiskt blir högre.

3. En barnvagn med barnvagnsnät blir snabbt urväxt, och sett ur ett ekonomiskt perspektiv kommer man ändå att tämligen snart få köpa en bakåtvänd bilbarnstol.

4. Det finns en uppenbar felanvändingsrisk med barnvagnsnät. Om man vänder barnvagnsinsatsen så att barnets hjässa är ut mot bilsidan så kommer varje sidokollision, även lindriga, att ofelbart leda till skallskador på barnet.

5. Ett vanligt argument är att om man ska resa långt, är det mera komfortabelt med barnvagnsnät. Men oavsett om barnet är i barnvagnsinsats eller i ett babyskydd så MÅSTE man stanna och ta paus ofta när man reser med barn. Det är ingen större skillnad om babyn ligger eller sitter.

Elin var nästan fyra år när vi vände och då satt hon inte längre bra bakåt vänd, jag tror att hon var den som satt längst bakåt vänd av alla sina dagiskompisar... Freddan 3 år sitter fortfarande bakåt vänd och kommer att göra så ett tag till.

KL
Vår äldsta son verkligen hatade den timslånga resan till farmor o farfar. Vi föräldrar var nog inte jordens bästa chaufförer på dom resorna -tills vi insåg problemet;
Han blev helt enkelt för varm om rumpan - så fort vi lyfte honom slutade han gråta - det var första ledtråden, att han hade känslig rumpa och lätt fick värmeutslag var den andra.
Så han färdades med tröja och på underkroppen BARA en luftig blöja och en skön filt över benen och problemet var löst.

Liknande trådar

Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 173
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Fritid Jag och min sambo ska åka till USA i september. Vi kommer, efter lite solsemester, att landa i Dallas och har sedan 3 veckor på oss att...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: hastflicka
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
34 713
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng