Aj, mina ben!

Sv: Aj, mina ben!

Det är i det närmaste tjänstefel från VC:s sida att inte ta blodprov för att bekräfta Borrelia, om det nu är det.

Det är snarare tjänstefel att vid hudmanifestation ta blodprov för borreliaserogi - om man lägger någon vikt vid svaret.

Som jag skrev förut: man får som regel inte napp på borreliaserologi när det gäller hudutslag.
 
Sv: Aj, mina ben!

Kramp i vaden får väl alla ibland? Jag har fått det då och då sedan jag var gravid (barnet vuxet idag).
....
Jag får oftare kramp om jag inte är riktigt i form, som vid förkylningar, bakfylla o dyl.

Jag förstår att du har ytterligare problem, men just vaden har jag aldrig ens reflekterat över att söka läkare för.

Nä, kramp i vaden har jag aldrig tänkt söka för. Inte den röda foten heller, om nu inte min lymfterapeut tittat så stint på mig....

Min erfarenhet är att de flesta uthärdliga besvär går över.

Jag är ingen van penicillinätare och har inga erfarenheter av borrelia heller (sist det fanns penicillin i mitt hushåll var när dotter var liten). Så min fundering var mest om det fanns samband.

Nu begriper jag att de inte hänger ihop - och det var ju det svaret jag sökte!
 
Sv: Aj, mina ben!

Det är snarare tjänstefel att vid hudmanifestation ta blodprov för borreliaserogi - om man lägger någon vikt vid svaret.

Som jag skrev förut: man får som regel inte napp på borreliaserologi när det gäller hudutslag.

Nu förstår jag öht inte hur du menar?!

Endera så misstänker man borrelia, eller så misstänker man det inte.

Om man inte misstänker Borrelia, så gör man relevanta åtgärder för att ta reda på vad problemet är, och behandlar därefter.

Om man misstänker Borrelia, så är det mycket rimligt att ta relevanta prover för att undersöka om det är det man har.

Det spelar ingen roll i resonemanget vilken sorts prov man tar, det som spelar roll att det kan kosta en patient oändligt mycket i form av: tid som läggs på felaktig behandling, bråk med Försäkringskassan om sjukskrivningar, problem med arbetsgivare, eller problem med att få ersättning från försäkringsbolag.

Bara för att man inte tog prover för att bekräfta eller dementera en viss diagnos.

Vissa sjukdomar, som ger "intressanta" följdeffekter, är viktigare än andra att diagostisera korrekt, för patientens bästa.
 
Sv: Aj, mina ben!

Är blodpropp helt uteslutet? Frågar eftersom en närstående råkat ut för vad som först diagnosticerades som muskelbristning i vaden men så småningom konstaterades propp. Personen i fråga var dock svullen i vaden.

Jag har under ett par veckors tid haft myrkrypningar, kramper i vaden och dov smärta. Igår var jag på vårdcentralen på förmiddagen för det och ca 12 timmar senare kom jag hem efter en heldag på akuten med diagnos på trombos i muskelven. Min vad är ca 0,5 cm bredare än den andra (alltså knappt märkbar skillnad), ingen nämnvärd värmeökning, ingen temp. Jag har tidigare i år haft muskeruptur på denna vad, trodde det var samma sak igen. Nu ska jag spruta mig med blodförtunnande i ett antal veckor och utredas.

Så, tja...har man problem ska man ta det på allvar.

TS (som inte brukar läsa vad jag skriver) - du har väl vad jag kan minnas en del problem med lymfsystemet, du nämner även lymfterapeut. Prata med denna om dina nattliga vadkramper.
 
Sv: Aj, mina ben!

Nu förstår jag öht inte hur du menar?!



Om man misstänker Borrelia, så är det mycket rimligt att ta relevanta prover för att undersöka om det är det man har.

Vid hudmanifestation av Borrelia, är serologi inte relevant provtagning.
Eftersom det nämligen är helt otillförlitligt.
 
Sv: Aj, mina ben!

Jag har under ett par veckors tid haft myrkrypningar, kramper i vaden och dov smärta. Igår var jag på vårdcentralen på förmiddagen för det och ca 12 timmar senare kom jag hem efter en heldag på akuten med diagnos på trombos i muskelven. Min vad är ca 0,5 cm bredare än den andra (alltså knappt märkbar skillnad), ingen nämnvärd värmeökning, ingen temp. Jag har tidigare i år haft muskeruptur på denna vad, trodde det var samma sak igen. Nu ska jag spruta mig med blodförtunnande i ett antal veckor och utredas.

Så, tja...har man problem ska man ta det på allvar.

TS (som inte brukar läsa vad jag skriver) - du har väl vad jag kan minnas en del problem med lymfsystemet, du nämner även lymfterapeut. Prata med denna om dina nattliga vadkramper.

Min närstående blev också diagnosticerad med muskelruptur; dock tog de bara ultraljud den gången. Nu fick han besked om att UL inte är helt tillförlitligt, så nu misstänker han att det var trombos redan i våras. Många timmar på akuten har det blivit! :(
 
Sv: Aj, mina ben!

På mitt UL såg man avvikande vävnad efter antagen ruptur, så den är nog ett faktum. Om det sen är slump eller annat få trombos i ven i den vävnaden..tja. Då i våras när jag fick rupturen var jag orolig för trombos men blev bortviftad till sjykgymnastik. Blev tejpad, masserad, tränad och sen bra och har inte känt något, förrän nu. Innan de såg avvikande struktur i området under gårdagen så var jag nästan övertygad om att jag faktiskt hade trombos då i våras och har gått med det, men ärrvävnaden talar ju för att jag faktiskt hade ruptur. Så tja...jag vet inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Det hela började för ett par veckor sen. Jag satt en kväll och spelade gitarr, med benen i kors ca 1,5 timme. Det övre benet (högra)...
Svar
16
· Visningar
4 264
Senast: Antooox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp