Aj jag blev sparkad

LuckyMemory

Trådstartare
Igår när jag var i stallet så hamnade jag emellan två häst, så jag fick en spark på utsidan av vaden:(
Jag kylde benet och har haft det i högläge hela natten, efter råd från sjukvårdsupplysningen.

Jag har fått en stor svullnad precis under knät och det gör ont när jag går.

Är det någon som har tips på hur jag ska få skadan att bli bra så fort som möjligt.

Jag tänkte gå på Gbg horse show imorgon och även på mässan, tror ni att det försämrar skadan?

Sv: Aj jag blev sparkad

Aj aj, int så bra.
Men testa med någon värkgel, de tar bort värken plus att de är förhindrar inflamationer i muskler osv.

Läs på paketet, men det tror jag allt. Det skadar ju int att testa om inget annat, hjälper det så är det ju bra om int så lär det int skada heller.

Stackars dig :( Voltarensalva borde funka utmärkt! Hoppas du kommer GHS :bump:

Sålänge du inte har ngn fraktur skadar det inte att röra på sig. Tvärt om får det igång blodcirkulationen och skyndar på läkningen.

Smärta finns till av den anledningen att man inte ska överbelasta en skada som läker. Därför ska du vara uppmärksam på din kropp. Om det gör väldigt ont ska du vila, klarar du av att gå så kan du gå. Oftast. Du kan ju alltid ta en paus och sätta dig ner under mässan om det behövs.

Hej din stackare
Jag blev sparkad förra veckan av min unghingst och fick smällen på insidan av knät. Jag sprang och kylde det direkt i dushen så länge jag orkade stå i kallvattnet. Sedan när jag kom hem så hade jag benet i högläge och jag var uppe och gick då och då.
Jag fick oxå några arnika tabletter av en kompis (och det verkar som att det var de som hjälpte tror jag).
Sedan har jag i stort sett gått hela dagarna (jobbar med hästar så jag har inget val)
Det gör ont som helvete på morgonen men för mig blev det mycket bättre när jag kommit igång och gått.
Nu har jag inte ont längre, bara en massa fina färger på benet :laugh:.
Gör det som känns bäst för dig, får du mer ont så kan det kanske vara dags att åka och kolla upp det.

Lycka till

Tack för alla tips:)
Det gick ganska bra att gå på mässan.
Jag tog smärtstillande värktablett och hade ett skydd på vaden för att få lite stöd. Sedan har de ju mattor på golvet så då kunde man dra benet lite så man inte behövde lyfta det så mycket då det gör ont när jag böjer det.
Trappor är det jobbigaste och när jag har suttit still och ska börja gå.

Hur har det gått med ditt ben har du blivit helt bra?

Jag har fortfarande svårt att böja benet ordentligt och det är en stor hård svullnad under knät. Jag tror att jag får ringa läkaren imorgon för att se så att jag inte har några skador på knät och om det finns något sätt att behandla den hårda svullnaden.

Jag kan fortfarande inte böja knät så mycket så att jag kan rida:cry:

Hoppas du anmälde skadan, du lär väl (kanske) ha en fritidsförsäkring genom ditt fack. Jag glömde bort en gång i tiden att jag faktiskt hade det, en häst sparkade mig på foten, och nu flera år senare har jag fortfarande men av det. Kunde ju faktiskt fått ut detta på försäkringen :(

har du kollat upp skadan? jag trillade av hästen i tisdags och hade ont men jag tyckte inte det var så illa, men min sambo sa till mig att vi skulle in och röntga det och då var det ett litet ben som var av! kallas Fibula.. så nu är jag sjukskriven i 4 veckor..
så är du inte säker på att det "bara" är ömt i musklerna så kolla så att det lilla benet inte gått av, för att vara på den säkra sidan..

Hoppas det löser sig för dej och att inte du har ett benbrott!

Jag har fått läkartid idag och ska kolla skadan. Jag hoppas att inget i knät är skadat.

Håller tummarna att det inte är någon fara med benet!

Jag ångrar mig att jag inte åkte till läkaren med min tumme... Skulle lasta min häst,hon är nästan helt inne i transporten,och jag går och ställer mig på andra sidan bommen,på nått jäkla sätt så har jag lyckas vira runt grimskafftet i en ögla,och helt plötsligt så slänger sig hästen bakåt,grimskaftet dras åt runt min tumme och fastnar på knogen mitt på tummen,hon sliter och drar,och jag sitter fasst på andra sidan bommen,tillslut så släpper grimskafftet,och det gör riktigt jävla ont i tummen....

Tar av mig handsken,går knappt,eftersom tummen svällt upp,handsken är trasig och full med blod,får tillslut av mig den,inser att trycket gjort att huden lossnat alldeles innan nageln,på hela ovansidan på tummen pga att hästen helt enkelt drog loss (isär)huden... Kan inte böja på tummen,och är jättesvälld.

Väljer att inte åka till doktorn... Dummt,för nu ca 6 månader efter är tummen fortfarande svälld,sne,och jag kan inte böja den helt,det sitter som en spärr i knogen mitt på tummen,och när det är kallt ute så gör det skitont i hela tummen...

Å stackar dig att du inte har blivit bra i din tumme än. :(Hoppas att den kommer att läka tillslut.

Jag var hos läkaren igår och det verkar som om korsbanden och minisken är hela:) Jag fick även åka iväg och röntga knät/benet. Det exakta resultatet vet jag inte än men jag fick åka därifrån och läkaren skall kontakta mig. Hade det varit illa så hade jag nog blivit skickad vidare direkt.

Läkaren har även skickat en remiss till ortopeden för att få en ordenligt koll av knät och benet.

Jag vill att svullnaden ska gå ner lite till så att jag kan rida. Jag håller på och rider in min lilla häst och det kan jag inte göra med ett skadat ben.

Å stackar dig att du inte har blivit bra i din tumme än. :(Hoppas att den kommer att läka tillslut.

Jag var hos läkaren igår och det verkar som om korsbanden och minisken är hela:) Jag fick även åka iväg och röntga knät/benet. Det exakta resultatet vet jag inte än men jag fick åka därifrån och läkaren skall kontakta mig. Hade det varit illa så hade jag nog blivit skickad vidare direkt.

Läkaren har även skickat en remiss till ortopeden för att få en ordenligt koll av knät och benet.

Jag vill att svullnaden ska gå ner lite till så att jag kan rida. Jag håller på och rider in min lilla häst och det kan jag inte göra med ett skadat ben.

Det var ju skönt att korsband och minisken var utom fara! för 2 år sedan så ramlade jag av en häst och ledbandet gick av :eek:
det gjorde skitont!! men som du säger hade det varit något allvarligt hade nog inte läkaren låtit dej åka hem..
Hoppas att ditt ben blir bra så du kan fortsätta rida in din häst!
jag väntar fortfarande på att mitt ben ska läka i hop :devil:
så att jag kan fortsätta inridningen på min 05 a..
Inget är som väntans tider... :(

Hej!
Det har hänt mig med, och jag har dessutom stora problem med knäna sen innan. Sist jag var med om en olycka så provade jag på skoj att linda mina egna knän under natten, med hästens back on track-paddar :D Tro det eller ej - men på morgonen när jag vaknade var jag smidigare i knät än på väldigt länge!
BoT-padden hade jag på varje natt i 5-6 nätter och det var knappt så jag ville sluta med tanke på hur smidig jag var på morgonen.
Jag var alltså bättre då än när jag varit igång och rört mig en hel dag. Annars brukade jag vara sämre på morgonen.

Kanske värt att prova! :)

Jag har också en 05a som jag håller på att rida in men nu när jag inte har kunnat rida henne så har jag tränat för att köra in henne.

Liknande trådar

Hästvård Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota...
Svar
6
· Visningar
4 617
Senast: Toxis
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Upptäckte ikväll att mitt gamla sto är rejält svullen över ena knät. Svullnaden går längsmed utsidan av benet och börjar ca 4 cm ovanför...
Svar
10
· Visningar
2 591
Hästvård Hjälp mig nu snälla bukare! Har fått akuta problem med mitt sto som har en ganska rejäl sårskada precis över kotan på höger framben...
2
Svar
27
· Visningar
2 904
Senast: Ayala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar