T

tkea

Hej! Jag undrar om det är någon som vet något om avelshingsten Airline H. Jag letar efter fakta om honom, men finner inget. Finns det någon som vet en bra sida eller har en sida om honom så vore jag glad om jag fick se den. Är nämligen intresserad av en av hans avkommor. Tack på förhand!
Therese

Sv: Airline H

Han heter Aerline H. Om du söker på hans namn borde du hitta något! Han har själv startat upp till åtmisntone 1.50-hoppning. Jag har sett honom och tycker mycket om både hans typ, rörelser och hoppteknik!

Här http://www.allbreedpedigree.com/aerline+h hittar du stam+bild+ lite info!

Åsså påminner ameo om att vi ska skriva info om hingstarna HÄR innan vi läknar vidare til sidor där man kan FÖRDJUPA SIG i ämnet om man vill! ;)

Sv: Aerline H

Oj ursäkta stavelsen på Aerline H. Men det är väl underbart med skimmlar :D tack för hjälpen!
//Therese

Skimlar blir ju så fort smutsiga ;)

Tänkte att stavningen kanske var anledningen till att du inte hittade något på nätet :)

Jag har träffat en häst efter Aerline H, ett rödbrunt sto. Fina gångarter med stort plus för traven, underbar att titta på, jättefin bläs ( :D ) och helt underbart psyke! Hennes mamma var... halvgalen... (iaf ett hemskt humör, sparkades när man tog på täcket, ville bitas när man skulle ge mat mm) men själv var hon jättesnäll och kelen. Jättelätt att rida in, hade lätt att förstå och tyckte att det var KUL! Mjuk och smidig.

Hon hoppade dessutom mycket bra, blev löshoppad (bara en gång men iaf) 130 som 3-åring, inga problem.

Inte alltför stor heller, ca 160 cm.

Det var lite om en avkomma till Aerline H iallafall!

Om jag inte missminner mej så är han uppfödd av Hugonsson i Helsingborg. (Helena Hugossons mamma och pappa) Han tävlades av Helena i början i hoppning och jag tror att Starby dressyrstall hade honom för att utbilda honom i dressyr. Är inte riktigt säker men jag tror han gick breeders i dressyr som 5 åring och hopp som 6 åring.
Därefter har Anna Emanuelsson (Då Danielsson) ridit honom i 145 och 150 hoppningar. Det var dock ett tag sedan. Nu senast är det Maria Erneholm (?) från Onsala. (Är inet säker på vilken Maria det är men en maria från Onsala tävlar honom iaf)

Sofia Björserud från Trollhättan tävlar honom!
Hon kanske rider för Onsala.
Mvh B!

Jag håller med om att man är lite lat, när det kommer till att hålla färgen ren.

Men Aerline lämnar ju mycket brunt!
Undrar om det inte ligger på 50/50, som statistiken föreskriver! Ska jag vara ärlig, så har jag nog sett fler bruna, än vita e. Aerline.

Nu är jag ingen expert på färgen, långt därifrån, men Aerlines färg kommer ju från Abgar xx, som i sin tur har fått den från The Tetrarch, som ju slår igenom otroligt. (Tänker på alla stickelhåriga hästar, som har honom i stammen.. )
Resten är brunt eller mörkbrunt, och någon fux längre bak.
Aerline har väl dessutom halvbröder som är bruna?
Så chansen är ganska god att få en icke skimmel, vilket ju är bra med tanke på att Aerline själv är en ganska komplett hingst.
mvh

jag har fött upp en Aerline H avkomma, ue Lombard, mamman var fux, fölungen blev brun :) hon är idag 6 år, väldigt snygg, rörlig och hoppar bra. Med ett stort plus för ett underbart temperament.

Just de ja så heter hon.. Jag o mitt minne.. Men hon rider för Onsala de e jag helöt hundra på (tävlade mot henne i helgen)

hoppsann skrev:
Jag håller med om att man är lite lat, när det kommer till att hålla färgen ren.

Men Aerline lämnar ju mycket brunt!
Undrar om det inte ligger på 50/50, som statistiken föreskriver! Ska jag vara ärlig, så har jag nog sett fler bruna, än vita e. Aerline.

Nu är jag ingen expert på färgen, långt därifrån, men Aerlines färg kommer ju från Abgar xx, som i sin tur har fått den från The Tetrarch, som ju slår igenom otroligt. (Tänker på alla stickelhåriga hästar, som har honom i stammen.. )
Resten är brunt eller mörkbrunt, och någon fux längre bak.
Aerline har väl dessutom halvbröder som är bruna?
Så chansen är ganska god att få en icke skimmel, vilket ju är bra med tanke på att Aerline själv är en ganska komplett hingst.
mvh
Vid VARJE betäckning är det 50% chans att få en skimmel, varken mer eller mindre. En icke homozygot skimmel har ett anlag för skimmel och ett för ickeskimmel och hälften av spermierna bär respektive anlag. Så statistiskt sett bör hälften av avkommorna bli skimlar, även om det kan tippa över åt ena elelr andra hållet, ffa om det int eär så många avkommor.
Sen spelar det INGEN som helst roll varifrån skimmelanlaget kommer eller hurmånga skimlar/ickeskimlar som finns bakåt i släkten...

Var på kvaliteten på Strömsholm och tittade, och det var bara två hästar jag riktigt gillade. Båda var efter Aerline H visade det sig!

Jag har en 2åring efter Aerline H. Han är skimmel med mkt brunt och han är också född brun.

Jag vill också undertrycka det underbara temprament han har. Så cool och positiv. Aldrig ängslig det minsta....
Mkt mogen för sin ålder..

Läste också i Ridsport sista numret att i 4-årstestet var det ett sto som utmärkte sig, just efter Aerline H. Hon ansågt också mer mogen än sina jämnåriga...

Lite roligt är det också att titta på startlistorna till Breeders. Kollade bara femåringarna i o f s, men där har Aerline H fyra avkommor med i hoppningen av totalt födda 17 föl år 2000, 24 % av hans avkommor det året hoppar final i Breeders, det är riktigt bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 722
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023