Åhhh vad jag bli arg :(

MadicDomino

Trådstartare
En kompis till mig skall ha en delägare till sin körhäst så jag blivit tilldelad "äran" att kolla på hur de selar och kör, så hon har ju lagt ut en annons och där står "Är het vid körning men en rutinerad kusk kan kontrollera han".

Just nu har 5 personer varit utte och kollat på han! 3 av dem kunde inte ens sela och en av dem sat bakselet som brösta och bröstan som baksele :rofl: ! I allafall ingen kan köra han :crazy:! Till och med min kompis som jag har lärt lite kan mer än dem :crazy: ! Det är sjukt, det är så konstigt.. I ridning så anses man vara rutinerad efter ridit minst 4 år på ridskola men så på körningen så tror folk att man kan komma och säga att man rutinerad och kan köra bara för man sutit i en vagn 1 gång i sitt liv? Vad tänker folk på? Jag blir så sur :( Vist jag är inte någon proffs men jag är något ruttnierad, (kört i 3 år.. för 5 år sedan och går travkurs 1 gång i veckan samt körlektion av våra stall ägare ibland(just nu 2 gånger har vi gjort det, haft hästen där i 3 veckor:)) Jag blir galen på dem :( Skickade hem en av dem som provkörde eftersom hon körde som en :devil: galning :( (full sken/galopp/hundgalopp) Det är inte klockt :(

Någon som tycker som jag?

Mvh
Eran Emma

Sv: Åhhh vad jag bli arg :(

Jag tycker det är särskilt intressant hur "ridfolk" kan tro sig KÖRA IN sina hästar utan att ens ha kört själva en gång. Det är ju helt vansinningt. Det finns helt klart en missuppfattning om vad körsporten egentligen är och hur komplex den är. Det är ju nästan "svårare" med anspänning osv, iaf för nybörjare. Lite lustigt.. :confused:

Exakt :o Hur de tror, de är väl lika lätt som att longera :( Ush ush :( Kan ju sluta ila:( Tänk igentligen är det lika farligt att köra in en häst som att rida :( Exempel om någon kör hästen stegrar sig högt och ramlar bakot de kan båda DÖ! Hoppa av en vagn i full sken är inte så kul :( (varit med om det). Ush :( Förlåt mig men vad tänker de på?!
Skulle sett när jag skällde ut på en tjej som kom och sa hon hade kört hela sitt liv och tävlat jätte mycket i trav samt tävlat maraton :( och hon hade jätte lätt att köra svåra hästar.. Så det LÄT väldigt bra. Men det var de inte :( F*n vad sur jag var :mad:

Mvh
Eran Emma

Ja egentligen är det tom "farligare" eftersom man har en stor skramlande vagn efter och långa tömmar. Om hästen skulle slita sig med vagn och allt kan det sluta riktigt illa.

Exempel om någon kör hästen stegrar sig högt och ramlar bakot de kan båda DÖ!

Det finns ju..vad heter det...slag gjord? (nej jag minns ej namnet på det nu) som förhindrar att hästar kan stagra sig med vagn på:smirk:
Tillomed JAG en simpel "ridmänniska" vet om det,som visserligen hjälpte en travar frabror med hans travare (läs: pysslade om hästarna)

Btw-snälla,sluta missbruka smilysarna.

Jag tycker det är särskilt intressant hur "ridfolk" kan tro sig KÖRA IN sina hästar utan att ens ha kört själva en gång.

Hörru lägg ner med att dra alla över en kam va!:cool:

Vaddå "ridfolk",tror du inte att "vi" ryttare är Villiga att lära oss om (in)körning om så är fallet? Tror knappast att majoriteten av ryttarna som väljer att köra in sina ridhästar gör det helt på måfå,de flesta som gör detta (känner flertal själv och är Själv en av dem!) har kunnigt (kör)folk kring sig och/eller tar hjälp av sånna och även själva läser/lär sig mer om ämnet.

Tror knappast att en människa tar och spänner in en häst hur som helst bakom en vagn,och just specifikt "ridfolk" som du själv så fint säger-Bah vad trött jag blir på sånt ordbajseri!

För din vetskaps skull så tar de flesta seriösa ridmänniskorna (oavsett gren) faktiskt hjälp av kunnigare folk:smirk:

Senast ändrad:

Men du hade aldrig get dig på att rida in en häst, om du inte hade en van person i närheten? Utan det låter lite dumt. Jag anser inte det är fel om du har folk som kan körning runt omkring dig som hjälper dig.. Men det finns dem (många) som ger sig in på att köra in sin häst utan nägon som kan körning... :mad:

Man lär sig inte rida efter en bok det är samma med körning en om det inte värkar så som vissa tror det. Att man kan köra in genom en bok.

Mvh
Eran Emma

Ja alla har väll sitt lilla sätt att hålla tömmarna men de flesta körde (tömmarna är för långa:angel: ) virade de extra längden av tömmarna runt halsen höll det med bennen mm. (helst skall man sitta på dem.. (vad jag lärt mig av både min körindstruktör och trav kurs)

Vist jag bryr mig inte hur de håller tömmarna så länge de inte flå kör hästen och sedan säger att han är jätte lätt och köra och antyder att det gick jätte bra!

Mvh
Eran Emma

Men du hade aldrig get dig på att rida in en häst, om du inte hade en van person i närheten? Utan det låter lite dumt. Jag anser inte det är fel om du har folk som kan körning runt omkring dig som hjälper dig.. Men det finns dem (många) som ger sig in på att köra in sin häst utan nägon som kan körning... :mad:

Man lär sig inte rida efter en bok det är samma med körning en om det inte värkar så som vissa tror det. Att man kan köra in genom en bok.

Mvh
Eran Emma

Givetvis finns det rötägg-inom alla dicipliner,men att dra "oss" ridmänniskor över en och samma kam som Vindelkusken gjorde gör mig bara arg.
För det finns ju lika många idioter inom körning såsom det finns inom ridning och det finns även Lika många misslyckanden-oavsett hur (o)kunnig man nu må vara.

Man får väl vara glad så länge dom tokarna inte ger sig ut i trafiken. MEN alla är vi nybörjare i början.

Det finns ju..vad heter det...slag gjord? (nej jag minns ej namnet på det nu) som förhindrar att hästar kan stagra sig med vagn på:smirk:
Tillomed JAG en simpel "ridmänniska" vet om det,

Slaggjord gör så att hästen inte kan sparka i vagnen...

Ojoj, starka reaktioner. Vad jag menade med ridfolk är människor som inte tränar (och kanske tävlar) regelbundet i körning. Jag konstaterade bara att det är rätt intressant hur många av dessa (såklart utifrån MINA erfarenheter, drar inte alla över en kam) i mitt stall tror sig kunna köra in sina hästar. De säger t ex "Jag körde ju den där sköthästen ett par gånger för 4 år sedan, så jag vill gärna köra in min..." Och dessa har givetvis körkunnigt folk omkring sig, men det var inte det det handlade om. Kontentan av mitt inlägg var att synen på körning enligt MINA erfarenheter ofta är väldigt låg. Många som inte är insatta tror att det är så enkelt... Och det kan ju få hemska resultat.

Och för din vetskaps skull så tycker jag att det är fånigt med denna smutskastning inom trådarna.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Har träffat på en hel del ridfolk som tycker att det här med körning verkar vara intressant. Och skulle gärna vilja köra in sin egen Brunte. Det dem inte tänker på är att dem flesta av oss startar vår skiftande hästkarriär på ridskolan. Där man får rida på (någorlunda) snälla hästar och hela tiden har kunnigt folk runt omkring sig också. Och på en ridkola brukar man stanna några år innan man kanske skaffar sig en egen häst eller blir medryttare. Vilket man också skulle behöva i körvärlden. Köra olika, snälla och säkra körhästar med instruktör. Och det tror jag en del ridfolk missar. Dem har haft hästar i massa år, har longerat och tömkört, men att sätta sig i en vagn är en viss skillnad. Säger inte att det är svårare, men annorlunda. Har själv sålt en rockard till en sådan människa, och det blev kaffeved av den. Har lånat ut en sele som skulle användas till att tolka med. En maratonsele för par. Men det går ju bra att tömköra med en sådan. Nån kom iallafall på idén att spänna för en travare med en sulky med denna sele. Fråga mig inte hur dem spände för! Och sen leda hästen för att se om det gick bra. Vilket det inte gjorde! Hästen stack in i stallet med allt och selen gick sönder. Men som sagt jag har inte träffat alla hästmänniskor i Sverige

Jag tycker det är särskilt intressant hur "ridfolk" kan tro sig KÖRA IN sina hästar utan att ens ha kört själva en gång.
Det räcker vell med att läsa på buke så blir man mörkrädd över hur en del beter sig när det handlar om körning...

*jag har haft med för bra utbildade kuskar att göra, så jag blir rejält mörkrädd när jag läser hur en del beter sig*

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka