Åhhh, ångest!

R

Raderad medlem 19815

Jag har så svårt att bestämma mig och hoppas kunna bena ut lite saker med hjälp av er.

Jag och min sambo har länge velat skaffa hund, men det har inte förrän nu varit något bra tillfälle att göra det. Vi är båda studenter. Jag är färdig i januari nästa år och då ska jag börja jobba. Jag ska jobba som frilans så det blir att jag jobbar hemma och hunden kommer alltså i princip aldrig att behöva vara hemma ensam.

Men i höst ska vi alltså båda studera, även om vi inte går så mycket i skolan, jag kanske 8 timmar i veckan, han lite mer.

Rasen vi vill ha är borderterrier. Vi är inte så intresserade av att ställa ut men skulle gärna hålla på med spår, lydnad och/eller agility. Givetvis kommer vi att gå valpkurs och vardagslydnad och tar gärna emot hjälp av uppfödare och instruktörer och vi har en stabil ekonomi.

Jag har läst mycket böcker och även passat några vänners hundar en hel del men har inte så mycket annan praktisk erfarenhet. Mina vänner säger att de har stort förtroende för mig när det gäller att lämna sina hundar till mig och att de tror att jag kommer att bli en bra hundägare, vilket känns bra.

Jag och sambon har pratat om att skaffa hund till våren, när jag är färdig och är hemma hela tiden. Fram tills nu har det även varit uteslutet att skaffa hund nu i sommar eftersom jag egentligen skulle jobba hela sommaren men nu ska jag istället skriva ett examensarbete, vilket jag ska göra hemma så nu är det ett lite annat läge och vi har börjat prata om att vi kanske ska slå till i sommar? Men det känns som om det är något som tar emot!

Det känns som om det på något sätt är ett alldeles för stort steg, att vi inte kommer att klara av det. Rent logiskt tror jag att vi gör det. Hur fel kan det bli om man försöker göra sitt bästa, använder sitt sunda förnuft och är ödmjuk inför andras hjälp? Men jag vet inte riktigt om min tvekan beror på att jag är osäker inför en ny stor förändring och att jag stor att det är en större grej än vad det egentligen är (ävn om det såklart är en stor grej!) eller om jag verkligen bör ta min tvekan på allvar. Jag fattar inte riktigt varför det tar emot? Klart det är en stor grej att vara förstahundsägare men om man verkligen vill så måste ju någon gång vara den första!

För det första är jag lite nervös för att ringa och prata med uppfödare. Jag har ju aldrig haft hund förut och är lite rädd att jag inte ska duga för att jag inte vet exakt hur allt går till. Vad tycker ni som uppfödare om en person som aldrig haft hund innan ringer och vill köpa en valp? Förstår att det beror på rasen men ändå.

Vilka krav ställer ni på en blivande valpköpare?

Kan man bara komma och hälsa på föräldrarna och valparna utan att säga om man vill ha en valp eller ej?

Finns här någon som har varit student och haft valp under tiden? Hur funkade det? Hur lång tid bör man avsätta till att bara ägna sig åt valpen?

Kan inte riktigt bestämma mig för om vi kanske bör vänta till våren ändå.

Tacksam för tankar och råd! Bara spåna på!:)

/Diskurs

Sv: Åhhh, ångest!

Jag tycker det låter som om du och din sambo har tänkt igenom det,och att ni är redo att ge er in i valpdjungeln!

Om du ska vara hemma hela sommaren,så är det perfekt att skaffa en liten valp!

Och jag tror inte att uppfödarna backar bara för att ni är nybörjare,alla har ju varit nybörjare nån gång,eller hur? ;)

Se till att ta emot tips och hjälp bara ifall det blir problem,och en BRA uppfödare ska finnas där och hjälpa er i era funderingar!

Gå en valpkurs med valpen,läs på innan ni tar hem den,fråga uppfödaren,m.m.

Hej. Jag köpte min första egna hund för drygt 3v sen, har tidigare haft hund i familjen visserligen. Men jag kände väldigt mkt som du verkar göra nu. Kommer jag att duga enligt uppf, frågar jag om fel saker, vad glömmer jag att fråga om, är jag för dåligt påläst, tänk om dom tycker... Idel tvivel.

Men jag har blivit så oerhört bra bemött av uppfödaren och andra kunniga inom rasen som jag har varit i kontakt med. Jag tänker att man som uppfödare vill sälja sina valpar till någon som har tid, kärlek och tillgång till kompetens. Om det sen är du själv som besitter kompetensen, eller om du är ödmjuk nog att fråga andra är nog mindre viktigt. Jag kan inte tänka mig att det inte är ok att komma och hälsa på utan att köpa valp. Hade jag varit uppfödare hade jag mest blivit glad om jag fått tillfälle att visa upp min ras. (Sen kan du ju försöka ljuga för dig själv och tro att du kan åka och kolla på valpar utan att ta med en hem...:angel: ;) )

Känner du/ni att läget är bra så go for it! Jag var också skit-nervös första gången jag ringde till min uppfödare. Men jag sa som det var att jag var nervös, att jag inte alls visste hur man "gjorde" när man köpte hund, vad man skulle fråga om osv. Jag berättade även lite om mig själv, mitt liv och mina ambitioner som hundägare och om hon trodde att det skulle funka med aktuell ras... Och hon var supertrevlig, vilket de flesta människor faktiskt är, och frågade massa, och berättade om allt jag inte tänkt på att fråga...

Kör hårt är mitt tips. Det skadar inte att ringa och har ni möjlighet att åka och kolla så är det också bra. *Pepp-spark i arslet*

Lycka till! /M

Det känns som om det på något sätt är ett alldeles för stort steg, att vi inte kommer att klara av det. Rent logiskt tror jag att vi gör det. Hur fel kan det bli om man försöker göra sitt bästa, använder sitt sunda förnuft och är ödmjuk inför andras hjälp? Men jag vet inte riktigt om min tvekan beror på att jag är osäker inför en ny stor förändring och att jag stor att det är en större grej än vad det egentligen är (ävn om det såklart är en stor grej!) eller om jag verkligen bör ta min tvekan på allvar. Jag fattar inte riktigt varför det tar emot? Klart det är en stor grej att vara förstahundsägare men om man verkligen vill så måste ju någon gång vara den första!

Jag är lite som du, en domedagsprofet som tror att allt ska gå fel. Just nu överväger oron, men när valpisen väl kommer hoppas jag att glädjen ska överskugga allt. Allting går helt enkelt inte att planera!

För det första är jag lite nervös för att ringa och prata med uppfödare. Jag har ju aldrig haft hund förut och är lite rädd att jag inte ska duga för att jag inte vet exakt hur allt går till. Vad tycker ni som uppfödare om en person som aldrig haft hund innan ringer och vill köpa en valp? Förstår att det beror på rasen men ändå.

Min uppfödare var jättesnäll, trots att vi inte hade haft rasen tidigare. De sa att nybörjare om de var seriösa kunde vara nog så bra som gamla rävar, eftersom nybörjare tenderade att lyssna mycket på råd osv.

/Diskurs

tio tecken!

Finns här någon som har varit student och haft valp under tiden? Hur funkade det? Hur lång tid bör man avsätta till att bara ägna sig åt valpen?
Jag läste på Komvux och min man jobbade heltid när vi skaffade vår valp. De två första veckorna hade min man tagit semester för att vara hemma med valpen och då började han även ensamträna. Sen hade vi en-två veckor då valpis fick vara ensam en dryg timme åt gången (jag var i skolan, gick hem mellan lektionerna), och så hade jag en vecka ledigt.

Jag minns att jag kritiserades en del för min ensamträning, men valpis är idag en trygg och glad hund som klarar sig ensam utan problem. Mannen jobbar fortfarande och jag läser på universitetet. I regel är han numera inte ensam mer än tre timmar om dagen; innan vi flyttade hit var det något mer (p.g.a. pendlingstiden Lund-HBG).

Vi har egentligen aldrig avsatt tid för valpis, utan fortsatte leva som vanligt, bortsett från att hundägandet innebar att man behövde lite bättre planering och mer uppmärksamhet på andra saker än sig själv. ;) Nu när han är lite större innebär "avsättningen av tid" att vi åker på träningar och går till rastgården - det förra har dock hamnat lite på efterkälken just p.g.a. plugget. :o Jag märker det på valpis, men det är inte värre än att det går att stävja. ;)

Men jag har blivit så oerhört bra bemött av uppfödaren och andra kunniga inom rasen som jag har varit i kontakt med. Jag tänker att man som uppfödare vill sälja sina valpar till någon som har tid, kärlek och tillgång till kompetens. Om det sen är du själv som besitter kompetensen, eller om du är ödmjuk nog att fråga andra är nog mindre viktigt. Jag kan inte tänka mig att det inte är ok att komma och hälsa på utan att köpa valp. Hade jag varit uppfödare hade jag mest blivit glad om jag fått tillfälle att visa upp min ras. (Sen kan du ju försöka ljuga för dig själv och tro att du kan åka och kolla på valpar utan att ta med en hem...:angel: ;) )

Det är såhär jag hoppades att det skulle vara. Skönt att höra att detär så och kul att det gått bra för dig!

Kör hårt är mitt tips. Det skadar inte att ringa och har ni möjlighet att åka och kolla så är det också bra. *Pepp-spark i arslet*

Tack! Ska prata med sambon så kanske vi ringer....
Lycka till! /M

tiotiotiotio

Tack för ditt svar. Det är så jag känner att det borde bli också, det blir en förändring men det handlar mest om bättre planering och att man inte kan tänka lika mycket på sig själv.

Vi var nybörjare nu när vi köpte vår valp i onsdags och var skitnervösa, ställde jättemånga dumma frågor och fick inte veta att vi fick en valp förns alla var födda, vi stod alltså inte före i kön på något sätt. Ändå fick vi en valp trots att det stod flera duktiga hundmänniskor på kö, uppfödaren gillade alltså oss på något sätt och märkte att valpen både skulle få det bra och att vi var öppna för att fråga om något hände osv.

Så kör hårt, det värsta som kan hända är att du får ett nej och då är det bara att försöka igen.
Jag tror inte det kommer vara några problem alls.

Senast ändrad:

Kul att det gick bra för dig även om du också tror att allt ska gå fel! Allt kan ju inte gå exakt som planerat, lika bra att jag försöker inse det.

Tack för stödet! Känns bra att du håller med.;)

Oj, då har ni inte haft den länge! Vad mysigt det låter.

Stärkt av all er peppning tog jag samma dag som jag skrev tråden upp luren och ringde med darr på rösten och svett i handen till två kennlar och fick napp hos den ena!

Idag var jag och sambon och hälsade på de 3, 5 veckor gamla valparna. Båda tikarna i kullen var egentligen bokade men en av köparna hade lämnat återbud. I början av juli kommer vår lilla valp hem till oss! :love:

Allt känns helt rätt nu.

Lägger in bilder när vi hämtat henne!

www.tungels.nu

:D
Hej!
Om det är kontaktproblemet som du känner oro över, så gå in på en underbara hemsida som en kvinna som heter Annika gjort runt sina pudlar. Hon berättar med humor och glimten i ögat så även en nybörjare känner sig stärkt!

www.tungels.nu
Klicka dig vidare in på att få köpa hund och följ hänvisningarna så kommer du få lite mer kött på benen!

Lycka till!
Tänk dig alla andra som har hund, på något sätt klarar dem det!
Och visst kärvar det ibland, men så är det med allt!

Kram/H

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 521
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 847
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 400
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama