Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

M

Mariika

Förbannad så in i #¤##&#)& nu när jag kom hem och kände att jag måste få skriva av mig, det första inlägg jag ser är från Nehalennia som skriver om en unghäst som sparkade mot henne. Något liknande inlägg är det jag ska skriva nu. För nu har jag snart fått nog!

Jag har en foderhäst sen 4 månader tillbaka, ett 5 årigt sto och verkligen en sort för sig, på gott och ont. Jätte mysig och så, går framåt i ridningen och hon har utvecklats jätte mycket där. Tyvärr har hennes psyke ändrats alltför mycket.
Hon har anfallit mot mig när jag kommit i hagen, har åtaliga gånger fått slänga mig ut från hagen för att rädda mitt skinn, hon har sparkat mot mig (även blivit träffad, upptryckt i en boxvägg :( ) Nu har hon stått installad i ett stall med fyra andra hästar och fler med mig har sagt att hon verkar ha lugnat ner sig jätte mycket. Har fått jättemycket beröm för allt arbete jag lagt ner sig som dessutom visat sig gett effekt.
Tja, tills för några dagar sen då. Började då jag skulle hämta henne i hagen, hon stod och åt då jag kom. Tydligen ville hon inte ha mig där så hon gick mot mig med bakåtslickade öron o vände sedan rumpan till. I förrgår när jag skulle hämta henne surade hon redan på några av de andra hästarna i hagen, och när jag kom surade hon även mot mig. Känns lite som om hon inte verkar se nån skillnad på häst och människa :confused:.
Ovh idag, kommer för att hämta henne i hagen och ser på håll att hon är på sitt "bitch" humör, om jag kom närmare än 10 meter så började hon hota, och jag viste att när hon är på det humöret så är det ingen ide att gå fram och försöka fånga henne. Om jag hade gått närmre hade hon vänt rumpan till och sparkat mot mig (hon har som sagt gjort det tidigare och jag vet att hon inte skulle tveka en sekund!). försökte en timme att få tag på henne, men hon verkar ha sura veckan eller något, häst, katt, människa - spelar ingen roll hon verkar irritera sig på allt som rör sig.

Så, ni som är lite kunniga inom NH eller har tidigare erfarenheter av detta "fenomen". Vad /¤%#"# ska jag göra???!!! För hon har 0 respekt för människor!

Jag vet att jag måste ta hjälp av någon, men VEM???!!! Jag vet hur hon är och jag vill inte riktigt heller riskera någon annans liv :(. Ägaren vet om detta, och tyvärr så tror jag inte att hon kan hjälpa mig heller, hon har haft hästen i 5 år och har hittills inte lyckats få henne att bli av med hennes aggresivitet, så det känns lite lönlöst att be henne om hjälp.. igen... har gjort det tidigare, men inte fått någon riktig hjälp då inte heller hon vet vad man kan göra.

Att ta med ett ridspö ut i hagen funkar inte, om jag skulle piska till henne så skulle hon inte tveka att ge sig på mig.

Jag önskar att jag var en häst, då skulle jag ge henne en stor tjockablängare!!! en som hon sent skulle glömma. För så länge jag väger en sisådär 500 kg mindre än henne så känner jag mig aningen sårbar :(

Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Oj oj, jag skulle INTE ge mig i kast med detta själv, med risk för att bli allvarligt skadad!
Sök rätt på någon Westernklubb i närheten, där det oftast finns någon som är duktig inom NH.
Finns såklart andra också som kan.
Där jag bor finns minst ett par stycken experter på området, men tyvärr bor vi för långt från dig.
Ibland finns ju verkliga lynnesfel, som är medfödda, och då är det ju inget att göra.
Men för att ta reda på vilket det är, behöver du precis som du säger, en skicklig persom inom området som kan avgöra det.
Sen behöver man ju gå på kurs tillsammans med hästen inom NH.
Det räcker inte att en skicklig person tar ledarskapet, utan man själv ska ju sen kunna göra samma sak också, annars blir det ju samma visa när man kommer hem och står där ensam med hästen.
Jag har mycket bra namn här, som skulle kunna hjälpa dig att hitta någon på din ort.
Maila mig om du vill!

Jag önskar dig VERKLIGEN lycka till!

Tölva skrev:
Oj oj, jag skulle INTE ge mig i kast med detta själv, med risk för att bli allvarligt skadad!
Sök rätt på någon Westernklubb i närheten, där det oftast finns någon som är duktig inom NH.
Finns såklart andra också som kan.
Där jag bor finns minst ett par stycken experter på området, men tyvärr bor vi för långt från dig.
Ibland finns ju verkliga lynnesfel, som är medfödda, och då är det ju inget att göra.
Men för att ta reda på vilket det är, behöver du precis som du säger, en skicklig persom inom området som kan avgöra det.
Sen behöver man ju gå på kurs tillsammans med hästen inom NH.
Det räcker inte att en skicklig person tar ledarskapet, utan man själv ska ju sen kunna göra samma sak också, annars blir det ju samma visa när man kommer hem och står där ensam med hästen.
Jag har mycket bra namn här, som skulle kunna hjälpa dig att hitta någon på din ort.
Maila mig om du vill!

Jag önskar dig VERKLIGEN lycka till!

Tack så mycket!
Jag är öppen för alla förslag. "Problemet" är väl att jag inte kommer kunna ta mig till någon utan det är ifall nån kan komma ut (mina föräldrar är inte så glada över att ställa upp o köra nämligen o jag har inget körkort). Om du vet nån som kan komma ut och har många tips som jag kan arbeta med själv så skulle det vara jätte bra.

Tyvärr så är det så att jag måste lämna tillbaka hästen i januari då jag rycker in i lumpen. Frågan är hur stor roll det spelar om jag kämpar och slitar med tränare om ägaren sen (vilket jag inte tror) inte är intresserad av att lägga ut de pengarna på henne? det känns lite som om jag befinner mig i en återvändsgränd. Jag VET att hästen kommer bli stående igen så fort jag lämnar tillbaka henne (då ägaren inte anser sig ha tid med henne men vill ändå inte sälja henne).
Men som sagt, jag är i alla fall öppen för förslag som jag kan ha nytta av under den tiden jag har henne, om det sedan skulle kunna ändra lite i hennes beteende även när jag lämnat tillbaka henne så skulle det naturligtvis vara jätte bra.

det finns en NH klubb 3 mil från mig, med duktiga tränare, men jag vet att dem ofta brukar ha väldigt lång väntetid och det är nog i så fall lättare att ta sig dit, men då kommer problemet med körningen igen :(. Jag har gjort andra sökningar på duktigt folk i min närhet, men inte riktigt hittat nån så om du vet nån så skulle jag bli väldigt tacksam.

Mvh Marika

Har hon grundförutsättningarna klara? fri tillgång på hö, mycket utevistelse och inte ont?

Kan hon ha ont?

Eller är hon bara så respektlös? Inte lätt, i såna fall. Fundera på om du vill ha det så här. Riskera liv och lem för en (annans) häst... Det finns många hästar, men bara en du! :smirk:

Mitt råd är: lämna tillbaks henne direkt.

Norrland

svårt med en häst som enligt ägaren också "alltid" betett sig så, det är alltså inte bara mot dig utan hon har fått det befäst sen många år att människor är inget att ha respekt för...

vore det jag skulle jag som andra också nämnt aldrig ge mig i kast med problemet med en låne häst som ändå ska tillbaks om några månader. kan du inte lämna tillbaks henne tidigare....? det låter varken kul eller sunt säkerhets mässigt för varken dig eller andra som måste hantera henne....

kan du rida överhuvud taget, hur ofta är det hon har sina sur attacker, och agerar respektlöst/hotande? :confused:

[QUOTE

Tyvärr så är det så att jag måste lämna tillbaka hästen i januari då jag rycker in i lumpen. [/QUOTE]

Frågan är om det är nån större mening med att lägga energi, så mycket som det behövs här, om det bara finns ett par månaders tid i anspråk.
Satsa på en trevligare häst efter lumpen, är mitt tips ;)

Varför ger du henne inte helt enkelt en stor sådan där du vet??

jag skulle nog ta ett långrep o jaga skiten ur märren... jag blir galen av hästar som går till attack... Vi hade en sådan inackorderad o till slut blev jag så less på att hon jagade sin sytackars matte ur hagen att jag tog ett longerspö o tröck upp na i ett hörn av hagen o var sååååååååå förbannad. Efter det la hon aldrig ett öra bak längre... men det är så hårfint vilken häst man kan ge sig på och vilken inte, så sök kunnig hjälp! Eller lämna tillbaka o ta dig an en trevlig väluppfostard häst... ;)

Du har Pm..............

ridtravare skrev:
Har hon grundförutsättningarna klara? fri tillgång på hö, mycket utevistelse och inte ont?

Hon är fullt frisk, fri tillgång till hö, ute 6- 19. - men som jag skrev, hon är aggressiv, så något är det ju som inte stämmer :crazy:

norrland65 skrev:
Kan hon ha ont?

Eller är hon bara så respektlös? Inte lätt, i såna fall. Fundera på om du vill ha det så här. Riskera liv och lem för en (annans) häst... Det finns många hästar, men bara en du! :smirk:

Mitt råd är: lämna tillbaks henne direkt.

Norrland

Hon har inte ont, i så fall skulle hon ha haft det hela livet och att ingen veterinär skulle ha upptäckt det. Jag har fått för mig att hon har väldigt mycket hästinstinkter kvar (är väldigt nervig ute t.ex.- flyktinstinkten). så jag tror mer att det är något psykiskt. Men jag tycker det känns värre på något sätt. En häst som har ömt kan man låta stå tills den blir bra igen. Om hon får stå för länge blir hon tokig. Om jag inte rider henne 6 dagar i veckan blir hon som en laddad kanonkula (hon verkar gilla att arbeta och blir annars rastlös).

Jag vet att det egentligen är fel att jag ska riskera livet för någon annans häst, men jag har lagt ner så otroligt mycket arbete på henne och hon har utvecklats jätte mycket. Hon har inte varit något större problem på ett tag, men nu verkar aggressiviteten ha kommit tillbaka :(. Så jag känner att jag vill ha kvar henne tiden ut trots allt, allt jag vill är att få lite hjälp med att få buckt på hennes beteende. (har fått flera bra tips om personer jag ska ringa).

Tack för visat intresse! det uppskattas.
Mvh marika

mackan skrev:
svårt med en häst som enligt ägaren också "alltid" betett sig så, det är alltså inte bara mot dig utan hon har fått det befäst sen många år att människor är inget att ha respekt för...

vore det jag skulle jag som andra också nämnt aldrig ge mig i kast med problemet med en låne häst som ändå ska tillbaks om några månader. kan du inte lämna tillbaks henne tidigare....? det låter varken kul eller sunt säkerhets mässigt för varken dig eller andra som måste hantera henne....

kan du rida överhuvud taget, hur ofta är det hon har sina sur attacker, och agerar respektlöst/hotande? :confused:

Jodå jag kan rida henne, rider henne 6 dagar i veckan och hon är verkligen rolig att träna på ridbanan med. Hon har blivit väldigt sammarbetsvillig och har lärt sig jätte mycket, vi tränar nu både hoppning o dressyr (från att i början ha varit en kamp att sitta kvar på henne när hon på alla möjliga sätt försökte kasta av mig.)

hon har inte visat det här aggressiva beteendet sen i somras, men nu för några dagar sedan så visade hon det alltså igen. Och eftersom jag vet vad hon har gjort så vet jag vad jag har att vänta mig. Jag vet även att hon helt plötsligt kommer sluta vara aggressiv och bli from som ett lamm - tills hon tröttnar på att vara snäll (känns som om det är så hon tänker) och börja visa sin agressiva sida igen :crazy:

En anledning till att jag faktiskt har henne kvar beror på att det är så himla kul att arbeta med henne (ridningen) då hon där är precis vad jag önskar hos en häst; arbetsglad, lyssnar på mjuka hjälper, lagom pigg och framåt, hoppar lugnt och fint (=inte rusar mot hindret eller blir seg). Så jag vet inte, kanske lever jag i en dröm om att hon ska sluta med sitt aggressiva beteende? Jag vet inte, men jag vet att jag vill fortsätta rida henne så länge jag kan :smirk:

älgen skrev:
Varför ger du henne inte helt enkelt en stor sådan där du vet??

Kan inte, väger ca 500 kg mindre än henne så hon skulle nog döda mig först :smirk:. Men hade jag varit en häst så...

Lintu skrev:
jag skulle nog ta ett långrep o jaga skiten ur märren... jag blir galen av hästar som går till attack... Vi hade en sådan inackorderad o till slut blev jag så less på att hon jagade sin sytackars matte ur hagen att jag tog ett longerspö o tröck upp na i ett hörn av hagen o var sååååååååå förbannad. Efter det la hon aldrig ett öra bak längre... men det är så hårfint vilken häst man kan ge sig på och vilken inte, så sök kunnig hjälp! Eller lämna tillbaka o ta dig an en trevlig väluppfostard häst... ;)

Tanken har slagit mig med. Haft sån lust att bara drämma till henne...hårt. Men en longerspö stoppar nog tyvärr inte henne. Hon tvekar inte ens för att ge sig på två hästar samtidigt :(

så gjorde min sköthäst den första månaderna.
när jag skulle ta honom sparkade han rakt ut mot mig.

jag tog ett longeringsspö och när han tänkte sparka mig piskade jag med spöet i luften, då lät det som om han blev träffad och stack.

jag följde efter honom och när han tänkte sparka mig slog jag till honom med piskan.

han fattade då på andra gången att om han gör så så kommer ledaren (jag) "sparka" honom.

Malle Palle skrev:
så gjorde min sköthäst den första månaderna.
när jag skulle ta honom sparkade han rakt ut mot mig.

jag tog ett longeringsspö och när han tänkte sparka mig piskade jag med spöet i luften, då lät det som om han blev träffad och stack.

jag följde efter honom och när han tänkte sparka mig slog jag till honom med piskan.

han fattade då på andra gången att om han gör så så kommer ledaren (jag) "sparka" honom.

Mmm, fast tyvärr verkar min pålle inte fungera på riktigt samma sätt. Ett tag räckte det med att jag klappade med händerna för att hon skulle anfalla. När jag longerat henne har jag bara haft ett kort spö (65 cm), när jag har velat att hon skulle börja trava har jag rappat till på mitt ena ben (på mitt ena shaps) - började med det då jag upptäckte att det funkade, hon började trava när hon hörde ljudet - tills hon tröttnade(?) och började istället vända rumpan till när hon hörde ljudet och kickade mot mig :crazy:. Så longeringen har jag lagt på is, känns inte så kul längre.

Men tipset var väldigt bra, om det hade varit en "normalt funtad"(?) häst, men någonstans är någor fel, riktigt fel hos henne och det är det jag så gärna vill få reda på vad tusan det kan vara. För som sagt, i övrigt är hon en fin häst och jag tror på henne... stundvis :smirk:...

1. Ge dig INTE in i en fysisk kamp med hästen. Den är MYCKET starkare och snabbare än dig och dessutom verkar den veta om det och ser dig som en lägre rangad medlem i flocken. Du kommer att kunna bli allvarligt skadad om du tar upp en kamp på hästens villkor med den här hästen.
2. Uteslut alla eventuella fysiska/psykiska problem
3. TA HJÄLP! Hör av dig till någon som kan hjälpa dig att träna hästen på ett sådant sätt att du får tillbaka ledarskapet över hästen. Är det inga fysiska eller psykiska fel på hästen, så borde deta inte vara några problem så länge det görs rätt och konsekvent. Du kommer adrig att kunna rå på hästen med råstyrka! Däremot är du smartare!

Senast ändrad:

Eftersom hon har varit sådan tidigare och sen blivit bättre för att nu bli sämre igen så e de väll för att hon e på väg att brunsta ston kan bli väldigt grininga då, och vet hon då att jag kan göra så här sen länge så kommer det tillbaks, det är lite på vad jag tror, för det är lite typiskt ston att göra så, specielt i brunst då blir dom lite extra griniga.

Det är i dom lägena man vill få in en lycko träff på dom där man sätter dit dom ordentligt, vi gjorde de med min häst (av mistag :angel: men det va det som behövdes) han va lite lika dan fast i boxen när man öppna boxdörren vände han rumpan till och markera, en dag så skulle pappa gö ngt me han så vånde han rumpan till och pappa fick tag på grimma ochh kedjegrimskaft och skika in griman i rumpan och kedjegrimskaftet i huvet/halsen sen des har han vänt totalt, men det var en lycko träff och det är dom man vill ha, men tyvärr kommer dom inte på bestälning utan när man minst annar det.

Men som många andra skrivit så varför lägga ner så mycket på hästen när du ändå måste lämna till baka den? även om det inte värksr vara ett bra alternativ häller, men jag hoppas det blir bättre och att du kommer åt henne och hon ser dig som ledare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9