Åh jag har ångest

MiniLi

Trådstartare
Vad gör man när man känner att man måste sälja fast att man verkligen inte vill?
Har haft min häst i ca 3 år, det är först sista halvåret som vi verkligen har kommit igång ordentligt. Innan har det varit en massa trubbel med skola, jobb, flyttat omkring osv..
Hur som helst, jag känner att jag måste sälja.. Jag har inte råd :(
Men det tar verkligen emot, jag vill inte! :cry:
Han var till salu ett tag i våras/tidig sommar men blev sedan halt och har precis blivit friskförklarad.. Nu är ju tanken att jag ska sätta igång och sen sälja så fort som möjligt. Det känns inte bra alls.

Den här hästen är min dröm. Han är världens snällaste och gulligaste, min bästa vän :love:
I ridningen klaffar vi perfekt, han är just sådan som jag vill att en häst ska vara.. Allt är så roligt när det gäller min Maximus :love:
Och nu ska jag inte få fortsätta? När jag har kämpat så länge och vi äntligen funkar så bra ihop?
Det som känns ännu värre är att jag har haft jättesvårt att hitta någon lämplig köpare, han visar väldigt tydligt att han inte alls gillar att någon annan än jag rider..

Han är idag 10 år, egentligen skulle jag vilja äga honom tills han dör.. Men vad jag man för att få det att gå ihop?

Jag vill utbilda mig. Håller på att läsa upp mina betyg på komvux för att till nästa höst kunna påbörja psykologutbildningen. Det är planen.
Jag kommer alltså ha dåligt med pengar i 6 år på grund av studier.
Jag antar att jag kommer få förslaget att skaffa halvfodervärd, går det när man vet att man kommer behöva hjälp under så många år?

Innan han blev halt så var tanken att jag måste sälja nu för att kunna få skapligt med pengar, han blir ju inte yngre och har inte så mycket tävlingsmeriter.. Nu när han nyss har varit halt har ju helt plötsligt värdet sjunkit i botten..

Det finns en kvinna som har hjälpt mig med honom innan, jag vill att hon ska köpa men hon letar främst foderhäst. Jag vet att hon tycker mycket om min häst och att hon ev skulle vara intresserad av att vara halvfodervärd, men som sagt - är det värt det?
Tänk om jag helt plötsligt står där utan fodervärd? Vad gör jag då?

Usch jag känner mig villrådig och deppig, snälla hjälp mig att spåna lite.. Vad skulle du gjort?

Sv: Åh jag har ångest

Om du skriver att ordenligt avtal med fodervärden med uppsägningstid, så finns det ju inte plötsligt. Utan får du ju den avtalade tiden att antingen hitta en ny eller sälja. Du kan ju skriva in en uppsägningstid på nästan vad som allt från en månad till ett år. Så jag förstår egentligen inte problemet om du har någon som du gillar som vill honom på foder. Så himla lätt är det inte idag att sälja en häst som precis blir bra efter en hälta.

Jo du har en poäng där..

Innan hältan har mitt främsta argument för att sälja nu istället för att skjuta på saken varit just pengarna. Att jag skulle få mer pengar för honom som 10åring utan meriter än som 12 åring utan meriter. Nu när han varit halt kommer jag kanske få gå ner väldigt kraftigt i pris iallafall..?

Jag känner att jag måste stärka upp mina argument både för och emot, om jag ska kunna ta denna diskussion med pojkvän och föräldrar som tyvärr inte är så överdrivet stöttande i denna fråga..
(diskussionen är nödvändig, mamma och pappa är de som hjälper mig när jag har dåligt om pengar. Säger de prompt nej så har jag ingen chans..)

Jag hade absolut letat medryttare/halvfodervärd. Då får dy stöttning med den erkonomisla biten och slipper sälja.

Jag skulle satsa på kvinnan som gillar din häst, och låna ut honom till henne. I värsta fall går det åt skogen, men då har du iaf försökt, och
s a s skjutit upp försäljningen.

Känn efter om du verkligen vill ha kvar den här hästen. Vill du fortsätta utvecklas med honom?
Ibland ska man släppa sin häst till förmånför någonannans glädje. Man hittar en ny kompis närdet är dags.
Om man bara tänker på pengar, oavsett påtryckningar, så blir det inte bra..
Jag tycker det låter som du ska ha kvar hästen och låna ut den, helt eller delvis under en tid. Som tidigare sagts uppsäjningastid kanman skriva in i kontraktet.
Ibland försöker man planera och se långt fram i tiden, men om man verkligen vill så kan saker lösa sig ändå.
Du kanke får möjlighet att jobba lite extra några timmar i veckan och detlir kanske de avlastning du behöver.
Lycka till!

Det går att ha häst när man pluggar=)

Jag har haft min under alla år, utan medryttare. Mina föräldrar insåg att jag inte skulle klara mig utan min häst och har därför hjälpt mig med 1000kr/måm til hästen.

Nu jobbar jag extra och klarar utan problem hästen utan denna extra tusenlapp!

Tar du dessutom en medryttare tror jag inte du har några problem att klara det.

Vart vill du läsa.

Lämnat ut hästen på foder till någon duktig ryttare. Har man tur får man en välutbildad häst tillbaka när ekonomin är stabilare, och det är ju aldrig fel, även om du då skulle bestämma dig för att sälja! Jag tycker absolut att det är värt ett försök.

Du kan kanske jobba extra det närmaste året när du pluggar på komvux?

Kanske kan du hitta ett billigare boende för egen del? Eller en billigare stallplats?

Kanske skaffa en stor lägenhet under studietiden och dela den med andra studenter (vi bodde 4 hästtjejer i en 5:a när jag läste på SLU, vilket blev ca 1 500kr/person i månaden).

På universitetet/högskolan du kommer läsa finns säkert någon mer stackare med hästabstinens som är villig att rida för en slant.

Att låna ut honom på foder till den här kvinnan du redan känner är väl en utmärkt lösning tillsvidare. Du kan ju spara pengar under tiden hon har honom som en bufftert till senare om du skulle få tillbaka honom vid ett ekonomiskt olägligt tillfälle, så du kan betala hyra en tid innan du löst det ekonomiska med extrajobb eller vad det nu kan vara?

Jag hade absolut letat medryttare/halvfodervärd. Då får dy stöttning med den erkonomisla biten och slipper sälja.

Tack för svar!

Jag skulle satsa på kvinnan som gillar din häst, och låna ut honom till henne. I värsta fall går det åt skogen, men då har du iaf försökt, och
s a s skjutit upp försäljningen.

Ja det skulle kännas så himla mycket bättre när man har försökt, annars kanske jag kommer ångra mig..

Känn efter om du verkligen vill ha kvar den här hästen. Vill du fortsätta utvecklas med honom?
Ibland ska man släppa sin häst till förmånför någonannans glädje. Man hittar en ny kompis närdet är dags.
Om man bara tänker på pengar, oavsett påtryckningar, så blir det inte bra..
Jag tycker det låter som du ska ha kvar hästen och låna ut den, helt eller delvis under en tid. Som tidigare sagts uppsäjningastid kanman skriva in i kontraktet.
Ibland försöker man planera och se långt fram i tiden, men om man verkligen vill så kan saker lösa sig ändå.
Du kanke får möjlighet att jobba lite extra några timmar i veckan och detlir kanske de avlastning du behöver.
Lycka till!

Ja jag vill verkligen ha honom, han är min drömhäst :love:
Jag har redan extrajobb och hoppas att jag får behålla det under hösten! Det ger lite extra pengar iallafall :)
Jag försöker undvika studielån i den mån det går men jag har beslutat mig för att jag tycker att det är värt att ta lån på säg 50%, då kommer jag klara mig om jag skaffar halvfodervärd!
Tack för svar!

Det går att ha häst när man pluggar=)

Jag har haft min under alla år, utan medryttare. Mina föräldrar insåg att jag inte skulle klara mig utan min häst och har därför hjälpt mig med 1000kr/måm til hästen.

Nu jobbar jag extra och klarar utan problem hästen utan denna extra tusenlapp!

Tar du dessutom en medryttare tror jag inte du har några problem att klara det.

Vart vill du läsa.

Okej det känns skönt att veta att det går att få ihop :)

Kommer läsa i linköping eller örebro.

Lämnat ut hästen på foder till någon duktig ryttare. Har man tur får man en välutbildad häst tillbaka när ekonomin är stabilare, och det är ju aldrig fel, även om du då skulle bestämma dig för att sälja! Jag tycker absolut att det är värt ett försök.

Jag har ju inte tänkt att lämna ut på foder på heltid, det har jag gjort en gång innan och vill inte göra igen.. Men halvfodervärd börjar kännas bättre och bättre! Så länge jag hittar rätt person sas men det ordnar sig nog :)

Du kan kanske jobba extra det närmaste året när du pluggar på komvux?

Kanske kan du hitta ett billigare boende för egen del? Eller en billigare stallplats?

Kanske skaffa en stor lägenhet under studietiden och dela den med andra studenter (vi bodde 4 hästtjejer i en 5:a när jag läste på SLU, vilket blev ca 1 500kr/person i månaden).

På universitetet/högskolan du kommer läsa finns säkert någon mer stackare med hästabstinens som är villig att rida för en slant.

Att låna ut honom på foder till den här kvinnan du redan känner är väl en utmärkt lösning tillsvidare. Du kan ju spara pengar under tiden hon har honom som en bufftert till senare om du skulle få tillbaka honom vid ett ekonomiskt olägligt tillfälle, så du kan betala hyra en tid innan du löst det ekonomiska med extrajobb eller vad det nu kan vara?

Extrajobb har jag.
Jag bor nog så billigt det kan bli om man är ensam, kollektivt är jag inte så sugen på att bo..
Stallplatsen trivs jag för bra med för att byta :)
Som sagt, det är inte heltidsfoder jag har tänkt utan bara halvtid..

Tack för svar!

Senast ändrad:

kl

Du det ordnar sig på något sätt, jag är inte i din siuation, men min är inte så himla enkel den heller

jag är förtidspensionär dvs jag ska klara mej på under 7000 i månaden. jag har inte möjligheten att jobba extra. jag är dessutom rullsolsbunden så jg kan inte stå i ett kollektivstall som är billigare.

alla pengar jag har går till min häst, och visst finns det dagar jag undrar om jag e riktigt klok som inte kan unna mej något mer än Grodis, men när jag tänker på att det är Grodis som gör livet enklare o leva, gör mej mindre vresig så omgivningen orkar med rullstolsmärta, såjo det ärverkligen värt det.

jag har letat medryttare ett tag, men inte ännu hittat rätt, men att ha lite avlastning o lite hjälp med kostnaden är ett vettigt alterbativ tycker jag. och har du en kvinna som gärna är med o delar och som M gillar du har ju kvar försäljnings alternativet, bara att han då är i gång ordentligt om det skulle skita sig.

fundera först på vad det GER dej att ha hästen och ställ det sedan i motvikt till det negativa, vilket väger då tyngst

förstår att du lider
kram från en till fattiglapp

Jag kommer också behålla iaf en av mina hästar när jag pluggar, men har turen att ha eget stall och finansierar därför hästen med inackorderingar.

Dessutom kommer jag jobba så fort jag får chansen och mycket på sommaren.

Kan du inte hjälpa till i stallet där du står och på så sätt få ner kostnaden?

Om du vill ha kvar, så skulle jag absolut försöka om jag vore du. Gör allt det där vanliga, kolla över kostnader och dra in där det går. Hjälpa till i stallet kan ju vara ett sätt att jobba ner stallhyran? Väg fördelarna mot att sälja mot nackdelarna.
Om det finns någon som kan och som du litar på, varför inte satsa på medryttare/halvfodervärd? På så vis drar du ju ner på en del av kostnaden iaf.

Lycka till, och hoppas att du kan ha kvar din häst!

Skriv kontrakt med 2 eller 3 månaders uppsägning, då hinner du hitta en ny fodervärd eller i värsta fall sälja.

Sen halv eller delfodervärd är upp till dig hur mycket du har råd med.

Men jag skulle inte sälja, som du skrev, det är din drämhäst, din bästa vän. Det fins många trevliga hästar, men att hitta hästen med DET kanske kan bli svårt igen.

Lycka till!

Tack för det svaret!
Om du klarar det så visst borde väl jag?
Jag ska tänka på allt du har sagt, jättebra råd!:)

Ja jag skulle kunna höra med stallägaren, kanske att de behöver lite extra hjälp! :idea:

Tack för svar!:)

Herregud vilken hemsk situation..! :cry:

Jag är 17år, köpte mitt sto för ett halvår sedan, läser på gymnasiet och börjar andra året i slutet av augusti. Jag betalar allt själv, och har så gjort hela tiden.
Inkomster som sämst under läsåret per månad
Studiebidrag: 1050kr (=stall + försäkring)
Lön från jobbet: 1500kr
Vissa månader går det verkligen runt på kronan, men runt går vi. Höräkningen låg i vintras på ca 1400kr/var femte vecka. Så de månader jag verkligen får ut minimalt från jobbet, är det stall, försäkring, hö & korn som gäller. INGET annat.
(1500kr är ungefär vad jag får ut om jag jobbar 2 dagar på en månad, helg. Det går på schema, i genomsnitt jobbar jag 3 dagar/månad, ibland någon dag mer eller så får jag jobba nn dag under "storhelg").
Nu har jag i och för sig en extrem tur, som har ett stall med BILLIG kallhyra (i höst blir det ca 800kr-900kr).

Ja jag har ju i och för sig inga räkningar, mat och hyra att oroa mig över. men vill flytta hemifrån så fort som möjligt, klarar knappt att vara hemma pga mammas man etc. (lång historia..). I så fall blir det billigaste möjliga lägenhet (mamma kan ev. betala hyran tills jag tar studenten) + pappas underhåll att leva på..det blir hårt. men noga noga uträkningar innan och spara ihop en buffert innan flytt så..vi får se..
Lycka till!!!

Senast ändrad:

Oj på din inkomst skulle jag aldrig klara mig, min häst kostar nästan 4000 i månaden minst. Då bara stallhyra,foder,försäkring,hovslagare.
Sen tillkommer mina egna utgifter..

delvis kl
Min kompis som ev var intresserad sa idag att det inte skulle funka för henne, nu återstår kvinnan jag berättade om i första inlägget men jag vill inte prata med henne innan jag har kommit överens med min mamma.. Håll tummarna för mig :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar