- Svar: 41
- Visningar: 4 113
Fälttävlansryttaren Amanda Wahl ställde i veckan frågan om varför försäkringsbolag inte ersätter behandling av muskelinflammation. Nu svarar Anette Graf, veterinär på Agria, på inlägget.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, en veterinär bör och ska inte veta det. Veterinären är ju ingen föräskringsförmedlare.Hon säger dock också att en kan skicka in en förfrågan före man behandlar. Det har jag och min veterinär gjort i ett par ärende och har hittills aldrig blivit nekad.
En veterinär bör veta om behandlingen brukar täckas eller inte.
Det finns en mkt känd veterinär som i princip inte tar nya kunder. H*n har lagat så många hästar att jag inte kan räkna men försäkringsbolagen vägrar att godkänna dennes behandlingar.
Uppenbarligen tycker jag och personen i artikeln annorlunda än digNej, en veterinär bör och ska inte veta det. Veterinären är ju ingen föräskringsförmedlare.
Den som har tecknat försäkring har ansvar för att själv kontrollera vad som gäller i just det avtalet man ingått.
Villkor ändras stup i kvarten, och är individuella. En veterinär har ingen aning om du har en reservation i din försäkring, eller hur mycket pengar som finns kvar att utnyttja. Det finns en uppsjö med bolag som alla har olika försäkring och alla har olika villkor beroende på när försäkringen tecknades, så det kan inte ligga på veterinären att veta vad det står i just dina papper.
Det är ju därför man som djurägare kan kontakta sitt bolag och be om ett förhandsbesked innan beslut om evtl behandling tas.
Men hur menar du att veterinären ska veta det? Det är inte denna som betalar räkningenUppenbarligen tycker jag och personen i artikeln annorlunda än dig
Det är dessutom inte sant att villkor ändras stup i kvarten. Reservationer och pengar kvar på försäkringen är något helt annat. Har du läst artikeln?
Håller med, är ju försäkringstagaren som borde hålla koll på vad som ingår i det som den har tecknat.Men hur menar du att veterinären ska veta det? Det är inte denna som betalar räkningen
Ja jag har läst artikeln. Villkoren ändras en gång per år, minst. Köpte du en försäkring på exempelvis Agria år 2015 har den inte exakt samma villkor som om du köper samma försäkring i år, år 2023. Gå in på valfritt försäkringsbolag så ser du att du kan läsa villkor från olika år. Hur ska man som veterinär kunna hålla koll? Det finns säkert 10 olika bolag, som har minst 3-4 olika försäkring samt lika många tilläggsförsäkringar. Som veterinär kan man omöjligt veta. Precis som bilmekanikern inte heller vet vad din bilförsäkring täcker och inte täcker. Det är ett avtal mellan dig och försäkringsbolaget, inte dig och veterinären.Uppenbarligen tycker jag och personen i artikeln annorlunda än dig
Det är dessutom inte sant att villkor ändras stup i kvarten. Reservationer och pengar kvar på försäkringen är något helt annat. Har du läst artikeln?
När min ponny opererades för 1,5 år sedan var det veterinären som tog kontakt med agria, beskrev ingreppet och fick godkännande till att försäkringen skulle ersätta. Men självklart var jag ju medveten om att en förfrågan skickades. Fast själva handläggningen sköttes av kliniken.Ja jag har läst artikeln. Villkoren ändras en gång per år, minst. Köpte du en försäkring på exempelvis Agria år 2015 har den inte exakt samma villkor som om du köper samma försäkring i år, år 2023. Gå in på valfritt försäkringsbolag så ser du att du kan läsa villkor från olika år. Hur ska man som veterinär kunna hålla koll? Det finns säkert 10 olika bolag, som har minst 3-4 olika försäkring samt lika många tilläggsförsäkringar. Som veterinär kan man omöjligt veta. Precis som bilmekanikern inte heller vet vad din bilförsäkring täcker och inte täcker. Det är ett avtal mellan dig och försäkringsbolaget, inte dig och veterinären.
Därför är du som ägare ansvarig att fråga ditt försäkringsbolag gällande ersättning för föreslagna behandlingar.
De flesta veterinärer har både koll och häst själv.Men hur menar du att veterinären ska veta det? Det är inte denna som betalar räkningen
En gång per år är inte stup i kvarten som du skriver. Självklart har veterinären koll. Vet du hur många hästar de behandlar varje dag med olika åkommor? Dessutom har många veterinärer både häst själva samt dessa försäkrade. Du överdriver något enormt.Ja jag har läst artikeln. Villkoren ändras en gång per år, minst. Köpte du en försäkring på exempelvis Agria år 2015 har den inte exakt samma villkor som om du köper samma försäkring i år, år 2023. Gå in på valfritt försäkringsbolag så ser du att du kan läsa villkor från olika år. Hur ska man som veterinär kunna hålla koll? Det finns säkert 10 olika bolag, som har minst 3-4 olika försäkring samt lika många tilläggsförsäkringar. Som veterinär kan man omöjligt veta. Precis som bilmekanikern inte heller vet vad din bilförsäkring täcker och inte täcker. Det är ett avtal mellan dig och försäkringsbolaget, inte dig och veterinären.
Därför är du som ägare ansvarig att fråga ditt försäkringsbolag gällande ersättning för föreslagna behandlingar.
@Malibu_Stacy är vetrinär dock på smådjur...En gång per år är inte stup i kvarten som du skriver. Självklart har veterinären koll. Vet du hur många hästar de behandlar varje dag med olika åkommor? Dessutom har många veterinärer både häst själva samt dessa försäkrade. Du överdriver något enormt.
Om du läser vad jag skrev så är det just vad ”förhandsbesked” går ut på. Utmärkt sätt att använda sig av om en är osäker på om behandlingen täcks eller inte.
Varför sulle veterinären ha koll?En gång per år är inte stup i kvarten som du skriver. Självklart har veterinären koll. Vet du hur många hästar de behandlar varje dag med olika åkommor? Dessutom har många veterinärer både häst själva samt dessa försäkrade. Du överdriver något enormt.
Om du läser vad jag skrev så är det just vad ”förhandsbesked” går ut på. Utmärkt sätt att använda sig av om en är osäker på om behandlingen täcks eller inte.
Jag är själv veterinär och nej, jag kan ALDRIG lova att försäkringen ersätter. Därför använder man sig av förhandsbesked om det är viktigt för en själv som djurägare att veta om en behandling täcks eller inte.En gång per år är inte stup i kvarten som du skriver. Självklart har veterinären koll. Vet du hur många hästar de behandlar varje dag med olika åkommor? Dessutom har många veterinärer både häst själva samt dessa försäkrade. Du överdriver något enormt.
Om du läser vad jag skrev så är det just vad ”förhandsbesked” går ut på. Utmärkt sätt att använda sig av om en är osäker på om behandlingen täcks eller inte.
Det finns ingen kutym. Men om du frågar mig ”ersätts det här av försäkringen?” så kan jag inte svara om din försäkring ersätter. Det jag kan säga är att det generellt ersätts hos de flesta bolag, men att varje avtal är individuellt och att du själv får ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att få veta om det ersätts eller inte.Jag har fått jättebra svar både av veterinär och försäkringsrepresentant. Har helt missat att det skulle vara någon kutym att inte fråga veterinären om försäkringsfrågor? Tror till och med oftast det är de som tagit upp försäkringen och vid behov hänvisat mig att ringa. Inte haft några speciella frågor genom åren men en veterinär på Agrias "svarta lista" och en MRI på en äldre hobbyhäst. I båda fallen har jag egentligen fått all info av vet men beräftats eller fått mer detaljer om just min häst från försäkringsrepresentanten.