Sv: Agresiv häst
Vica: okey ska be dom först och främst hålla koll på hur hon beter sig och gör hon nått så ska dom säga till henne. Men nu när dom går på bete ska dom gå fram till henne i hagen då eller bara låta henne va? Hon bryr sig inte om att gå fram till dom.
absolut inte provocera henne tycker jag. om hon inte moppsar sig så låt henne vara ifred - visa att människan visar henne ömsesidig respekt och om allt är lugnt så är allt lugnt tillbaks.
tycker inte om "ledarskaps filosofin" som insisterar på att man hela tiden ska provocera/insistera på hästen. Ge eftergift när man kan. hästens respekt kommer INTE av att man bossar runt den i tid och otid eller ska markera sin ståndpunkt bara "för att".
det viktiga är att dels visa henne när hon beter sig fel, genom att markera, och att vara väldigt medveten om sitt kroppspråk NÄR man allmänt hanterar henne.
be de andra att tänka mycket på det. hur rör de sig tex runt henne? är det dom som flyttar sig runt henne, snarare än flyttar på henne i boxen tex? det är många som varje dag talar om för sin häst när de borstar i boxen, att hästen kan förvänta sig att DE flyttar sig. dvs man rör sig runt hästen när man borstar - men ibland (man behöver återigen inte överdriva!) så är det viktigt att man faktiskt flyttar på HÄSTEN.
sen rent allmänt ang. boxen, så tycker jag det är så att vissa invidider rent generellt i sig själva, har ett större revir tänkande i boxen, och då är det onödigt att provocera runt detta. hästen skall uppföra sig i boxen, men är det en häst som inte GILLAR så mycket hantering i boxen, så tycker jag man kan acceptera det och försöka att inte dona och pyssla så mycket därinne utan göra det uppbundet eller i stallgången. dvs man får försöka att vara lite lyhörd för typen av häst och inte insistera av princip skäl över alla gränser.
små små saker och signaler som sagt. Kanske när de leder henne, att de bara checkar av att det fungerar att påverka henne från bägge sidor. att hon stannar när de stannar henne. samt att hon inte får gå före och trycka mot den som leder.
en klok häst - vilket de flesta är - lär sig VÄLDIGT snabbt, om de bara känner att den som hanterar följer en linje, har sin linje klar för sig, och är konsekvent.