Agresiv häst

urkella

Trådstartare
Min 2 åring har börjat bli alak av sig, trodde först att det va bara hovslagaren som hon inte tyckte om men idag va det droppen. Hadde ena stallkompisen inne i boxen då vi skulle mäta hur hög hon är, och när kompisen vänder sig om för att gå ut hoppar Bebban nästan på henne med öppen mun och såg ut som att hon skulle ha ihjäl henne. Hadde inte jag hunnit säga till henne så skulle nog kompisen ha ett öra mindre:crazy: visst att hon har varit lite kinkig på senaste har testat om hon får vända rumpan emot mig men bara jag höjer rösten så har hon backat undan, men nu är det 3 gången som hon försökt hoppa på folk som står bredvid henne. Hon har aldrig visat detta beteende mot mig utan bara mot alla andra. Trodde hon slutat med det då hon gjorde lika dant på förra stället, men när vi flyttade så gjorde hon inte så, men nu så börjar hon igen, varför gör hon på detta vis ? och vad kan jag göra för att få henne att sluta, skulle aldrig slå till henne då hon va väldigt folkskygg som föl.

Sv: Agresiv häst

jag tror din 2åring inte vet sin plats i "flocken".

Eftersom hon tidigare gjort utfall mot människor och kommit undan med det så ser hon inte människor som naturligt ranghöga.

du måste lära henne att du och alla andra människor bestämmer över henne i ALLA situationer, jag kan lova dig att hon aldrig hade kommit undan om hon betedde sig så mot ranghöga hästar i hagen...

självklart ska du inte slå till din häst, men när hon gör ett utfall, daska till henne eller säg ifrån på skarpen.
det är ju bra att det fungerat med tillsägelse när hon vänt rumpan till, men testa att provocera, gå mot henne igen o igen tills hon slutar helt.
repetiv inlärning är oftast mest effektiv(anser jag)

för viktigast är nog att du befäster din ledarroll, du kan testa:
flyttar hon automatisk på sig när nu kommer? kan du ta mat ifrån henne/få henne att vänta på maten?kan du skilja henne från övriga utan att hon beter sig hotfullt? etc( jag tror mängder av mer erfarna bukare har mer tips! :) )

sluta aldrig med en övning förrän hon helt visar att hon ger sig..

nåväl..det var väl det jag kom att tänka på för tillfället....*trött och seg*

// envisa slyntrollet

slyntrollet har väl tagit upp de mesta.. men en sak till är att de e viktig att andra oxå gör såna här övningar me henne efter som de e ju inte dej hon har vart på mest utan de e ju andra va ja förstog så då skulle de vara bra att andra oxå gjorde samma sak så hon lär sej att de gäller alla människor o om du känner nått barn som kan hålla på me hästar e de bra att barn oxå gör de för då lär hon sej att de gäller alla människo oavsett storleken på dom :D. de va väl de ända ja kom på att tillläga annars sa ju slyntrollet allt annat:)

Du måste lära henne att visa respekt för människor, precis som redan skrivits i de andra svaren.
Ha grimma och ett långt rep på henne. Ställ dig framför henne och säg "back", samtidigt som du höjer händerna mot henne och tar ett steg mot henne.
Om hon då inte flyttar sig bakåt: Vifta med händerna, stampa i marken, brösta upp dig, "back" med sträng röst.
Om hon ändå inte flyttar sig: Vifta med repet rakt på henne, använd repändan så att du kan vifta till henne ordentligt.
När hon flyttar sig är allt bra och du sänker händerna och vänder sidan mot henne.
Sedan gör du samma sak igen, och igen, tills hon flyttar sig bara du säger back och höjer händerna.

Flytta henne åt sidan på samma sätt, men rikta blicken och repet mot bakänden.

Låt henne ALDRIG gå framför dig när du leder henne. Använd repet som barriär om hon försöker gå förbi dig; vifta upp det i ansiktet på henne när hon försöker.

Låt henne ALDRIG gå före dig in i stallet. Ledaren går undantagslöst först in.

Låt henne ALDRIG gå på dig eller fösa undan dig med bogen. Gör hon så: Flytta henne genast bakåt ett par gånger, beröm när hon gör rätt.

Flytta henne undan från hennes mat ibland, och nu menar jag inte genom att dra i grimman utan genom att ställa dig framför krubban eller höet och inte låta henne komma fram förrän du bestämmer att det är ok.

Detta är effektiva metoder för en kaxig unghäst som vill klättra på rangskalan och ska testa om hon kan styra omgivningen i stället för tvärtom. Lycka till!!

Trodde hon slutat med det då hon gjorde lika dant på förra stället, men när vi flyttade så gjorde hon inte så, men nu så börjar hon igen, varför gör hon på detta vis ?

därför att hon är en helt vanlig unghäst :angel:

det är ju typiskt hästbeteende! Hon testar gränser och vart hon själv befinner sig i "sin" värld, med de individer - hästar och människor - som vistas runt om henne i vardagen.

Inte det minsta lilla konstigt.
ang. hur du hanterar det har du fått många bra svar redan.
har du inte haft unghäst tidigare?

när jag håller på med henne så är hon en ängel, leder henne alltid med långt grimskaft, går även med mig lös hon går aldrig förbi och stannar när jag stannar, har henne stående lös i gången när jag pysslar med henne och då rör hon inte en fena, backar även när jag säger till, hon kommer först i hagen när jag ska hämta henne och jagar undan dom andra då hon ska va först, så dom andra hästarna säger inte till henne utan snarare tvärtom och bråkar dom andra hästarna i hagen så springer hon och ställer sig bakom mig (om man är där) då hon vet att dom andra inte håller på i närheten, så att ha henne ifrån dom andra är heller inga problem. Hon stannar hellre hos mig än gå bort till dom när jag släpper ut henne. Men få ha någon med lite så hon lär sig även med andra människor.

Mackan: Har bara haft äldre unghästar tidigare. Denna dam har jag själv fött upp.

Senast ändrad:

Idag var hon sur igen, inte emot mig men när jag stannade för att prata med en i stallet när jag tog in henne, Hon gjorde inget dumt nu, men visade tydligt att hon inte tyckte om att ha denna person vid sig, hon la bak öron och blängde väldigt surt. Men skall jag låta dom hålla på och klappa gå fram till henne tills hon slutar eller hur skall dom göra, ser själv inte dom som så värst seriösa, visst dom gör inget dumt men har ingen koll eller bra sammarbete med sina egna hästar ens.

Vad går hon med för hästar? Som jag fattar det av det du skriver så är hon ledaren i hagen, då hon jagar bort de andra.Ett tips är att sätta henne med en flock där hon inte är ranghög, hon blir fostrad av de andra hästarna.
Sen låt henne vara ett tag, låt henne vara häst.
Men som sagt bara ett tips.

Min tvååring går med en ettårig kompis men även med tre äldre ston. Han har fattat det här med att passa sig för ledaren. Lyssnar man inte på gammel tanterna åker man på stryk.
Så jag har själv inte haft några som helst problem med honom.

Senast ändrad:

vill bara befästa att det är inte bara du som ska säga ifrån hela tiden. den hon "attackerar" eller beter sej mot måste säga ifrån likväl. annars så kan hon härja bäst hon vill för att "nä mammsen är hemma, nu bestämmer jag!" tar man bort ledaren i en flock så ska ju näste man gå upp och bestämma och just nu verkar det som att du är högste tupp och hon kommer som snar tvåa..

Hadde ena stallkompisen inne i boxen då vi skulle mäta hur hög hon är, och när kompisen vänder sig om för att gå ut hoppar Bebban nästan på henne med öppen mun och såg ut som att hon skulle ha ihjäl henne.

Jag reagerar på den här meningen. Om nu hästen är opålitlig mot andra, varför då gå in i boxen till hästen? Och att dessutom, i det här fallet, försöka mäta hästen?
Min åsikt är att boxen är hästens fristad!
Vid ALL hantering av en sådan häst bör man nog ta ut den på gången och sätta fast den i uppbindningarna för att undvika olyckor.

Låt henne ALDRIG gå före dig in i stallet. Ledaren går undantagslöst först in.

I mina öron låter detta som en ledare som hela tiden måste kämpa för att behålla sin ledarroll.
Mitt förra sto fick gå före mig in i stallet. Jag släppte in henne och begärde att hon skulle vänta utanför den öppna boxdörren för att jag skulle kunna knacka is ur hennes hovar innan jag släppte in henne i boxen. Hade aldrig några problem.
Min ledarroll var befäst sedan hon var 4 år då hon kom till mig och jag tvivlade aldrig på att jag är ledaren. Jag förväntade mig att hon skulle lyssna till vad jag ville, och det gjorde hon undantagslöst.

Precis så kommer jag att göra med min nya unghäst som kommer till mig om några veckor.

Men du kanske menade att man beter sig så tills dess att ledarrollen är fastställd?

Hon går med hästar från 2 till 14 års ålder, hon är inte ledare i hagen det är min vallack men han överbeskyddar henne så om någon av dom andra hotar henne så går han mellan dom, nu har den andra 2 åringen inte gått med dom på ett tag vilket jag tror kan ligga lite bakom då hon inte busar å håller på i hagen då, hon är väldigt lekfull annars. Enda gången hon hotar dom är när jag ska gå in i hagen då hon vill va framme själv.

bulwark: Hon hade inte gjort liknande på nya stället därför så mätt vi henne i boxen, håller på och pyssla med henne i boxen varje dag lite och det har hon inget emot alls utan snarare tvärt om då hon älskar när man håller på med henne, eller iaf när jag gör det.

Vica: okey ska be dom först och främst hålla koll på hur hon beter sig och gör hon nått så ska dom säga till henne. Men nu när dom går på bete ska dom gå fram till henne i hagen då eller bara låta henne va? Hon bryr sig inte om att gå fram till dom.

Vica: okey ska be dom först och främst hålla koll på hur hon beter sig och gör hon nått så ska dom säga till henne. Men nu när dom går på bete ska dom gå fram till henne i hagen då eller bara låta henne va? Hon bryr sig inte om att gå fram till dom.

absolut inte provocera henne tycker jag. om hon inte moppsar sig så låt henne vara ifred - visa att människan visar henne ömsesidig respekt och om allt är lugnt så är allt lugnt tillbaks.
tycker inte om "ledarskaps filosofin" som insisterar på att man hela tiden ska provocera/insistera på hästen. Ge eftergift när man kan. hästens respekt kommer INTE av att man bossar runt den i tid och otid eller ska markera sin ståndpunkt bara "för att".

det viktiga är att dels visa henne när hon beter sig fel, genom att markera, och att vara väldigt medveten om sitt kroppspråk NÄR man allmänt hanterar henne.
be de andra att tänka mycket på det. hur rör de sig tex runt henne? är det dom som flyttar sig runt henne, snarare än flyttar på henne i boxen tex? det är många som varje dag talar om för sin häst när de borstar i boxen, att hästen kan förvänta sig att DE flyttar sig. dvs man rör sig runt hästen när man borstar - men ibland (man behöver återigen inte överdriva!) så är det viktigt att man faktiskt flyttar på HÄSTEN.

sen rent allmänt ang. boxen, så tycker jag det är så att vissa invidider rent generellt i sig själva, har ett större revir tänkande i boxen, och då är det onödigt att provocera runt detta. hästen skall uppföra sig i boxen, men är det en häst som inte GILLAR så mycket hantering i boxen, så tycker jag man kan acceptera det och försöka att inte dona och pyssla så mycket därinne utan göra det uppbundet eller i stallgången. dvs man får försöka att vara lite lyhörd för typen av häst och inte insistera av princip skäl över alla gränser.

små små saker och signaler som sagt. Kanske när de leder henne, att de bara checkar av att det fungerar att påverka henne från bägge sidor. att hon stannar när de stannar henne. samt att hon inte får gå före och trycka mot den som leder.

en klok häst - vilket de flesta är - lär sig VÄLDIGT snabbt, om de bara känner att den som hanterar följer en linje, har sin linje klar för sig, och är konsekvent.

Senast ändrad:

Givetvis menade jag att man befäster sitt ledarskap, därefter kan man "tillåta" att hästen gör vissa saker, som du beskrev här. Hästen vet ju ändå vem som är ledaren.
Men när det gäller just den saken som att gå först in:
Mina hästar går lösa in i stallet, de går direkt in i sina boxar utan krångel. Ledarstoet skulle ALDRIG, och nu menar jag ALDRIG, tillåta att någon av de andra hästarna går före henne in. Det är endast om vi människor tar in någon annan före henne som hon går med på det. Jag låter heller aldrig henne gå före mig in, jag är mycket noga med att upprätthålla hennes gränser gentemot mig, eftersom hon är en stark individ som gärna ifrågasätter ledarskap.

tack för ett bra svar :bow:
Vill helst inte att en massa ska hålla på med henne, då om det skulle hända något både för deras och hennes skull, kanske låter ego men denna häst var väldigt folkskygg som liten och tror att hon inte känner sig säker runt folk hon inte känner, vet inte om det stämmer men en tanke jag har därför så känns det dumt om man skulle provocera henne till att bli arg. Hon gör aldrig något dumt när dom leder henne utom är mer dom går in till henne i boxen, går fram till henne ute eller går bakom henne när man leder henne, det sist nämnda blir hon till och med nervös av, vet inte vad hon skall göra.
Vårat stall är indelat i 2 delar så där hon och min andra häst står kommer inte folk gå i om dom inte skall fodra dom, vilket jag tycker är bra för då har dom ingen anledning till att reta upp henne. Hoppas att jag tänker rätt :p

tack för ett bra svar :bow:
Vill helst inte att en massa ska hålla på med henne, då om det skulle hända något både för deras och hennes skull, kanske låter ego men denna häst var väldigt folkskygg som liten och tror att hon inte känner sig säker runt folk hon inte känner, vet inte om det stämmer men en tanke jag har därför så känns det dumt om man skulle provocera henne till att bli arg. Hon gör aldrig något dumt när dom leder henne utom är mer dom går in till henne i boxen, går fram till henne ute eller går bakom henne när man leder henne, det sist nämnda blir hon till och med nervös av, vet inte vad hon skall göra.
Vårat stall är indelat i 2 delar så där hon och min andra häst står kommer inte folk gå i om dom inte skall fodra dom, vilket jag tycker är bra för då har dom ingen anledning till att reta upp henne. Hoppas att jag tänker rätt :p

förstår hur du tänker, och det är lätt hänt om man har en uppstallnings situation där många ska hantera, man vill då lätt skydda och fixa osv och kontrollera det hela i sin oro. men fall inte i fällan att skydda hästen från människor. då bäddar du hela dess framtid till att vara en häst med misstro eller attityd mot människor den inte känner lika bra som du.

fin balansgång, jag vet. men jag tycker verkligen det är viktigt att du tänker på det, att du inte skyddar den FÖR mycket från exponering av hantering av andra. lägg hellre fokus på att "instruera" hanterarna lite, hellre än att säga att de ska hålla sig helt och hållet borta. kanske överdriver eller misstolkar situationen - om du bara pratar om sånt som att gå in i boxen i onödan osv - så självklart till en början. men tänk ändå långsiktigt - du kommer ha ett långt liv med hästen och du kommer att behöva utrusta hästen med uppfostran som möjliggör att vem som helst, när som helst, kan gå in till den i boxen och utföra ett ärende som att byta ett täcke osv. så skydda den inte för mycket för då gör du både dig själv och den en otjänst. samtidigt så givetvis - avväg själv.
om det just nu i detta läge inte känns vettigt att "kräva" sådant av vare sig folk eller fä. då kan de väl byta täcke i stallgången. tex.
men om det ska ske ett "alternativ" i hanteringen så ska det ske av en verklig orsak, och leda till ngt. dvs då ska det också exponeras för den alternativa behandlingen så du inte faller för frestelsen att skydda den HELT från hantering av andra. sen kan ju självklart bara du, som känner hästen, avgöra om det är läge just NU att "utveckla" detta, eller avvakta temporärt. det viktiga är väl att du tänker långsiktigt och undviker "temporärt" från att bli "permanent" - vilket är en lätt fälla att falla i som hästägare.

hoppas du förstår hur jag menar.

Senast ändrad:

förstår vad du menar. Och självklart så måste on vänja sig vid andra människor, men känner att hellre ta det sakta och börja med att som nu vid fodring och utsläpp, sen när det kommer med täcke osv ta det då istället för att pressa henne för mycket på en gång. Eller tänker jag fel?
Eftersom vi har så lång tid framför oss ta tar man en dag i taget.

Nej jag tycker du tänker vettigt. släpp bara inte det hela det är lätt att man faller in i bekvämlighetslunket och inte "avancerar". När allt flyter på på den nivå man lagt det kan man bli bekväm och dra sig för att ändra :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama