Jag har BC. Eftersom vi inte har tillgång till ridhusträning vintertid på vår klubb blir det inte mycket träning på vintern (skarsnö, slask, frost, is på banan) men under vår, sommar, höst tränar vi 1-2ggr/vecka beroende på vad för andra aktiviteter som upptar våra dagar.
Vad jag anser viktigt i agilityträningen är bland annat att få ett jämnt, självständigt flyt med självklar och smidig styrsel. Hunden skall ha full fokus på banan och uppfatta signaler och kommandon utan att släppa denna fokus, precis som i vallningen. Jag jobbar mycket med min egen handling och att få hunden totalt oberoende av min egen position och mina förehavanden på banan.
Det är också ovärderligt att hunden kan skilja olika hindernamn åt, om den så bara har en tredjedels sekund på sig att göra det. Många banor innehåller klurigheter där t ex ett hopphinder och en tunnel står parallellt bredvid varandra, och kommer man då och frontar dessa två hinder måste hunden ögonblickligen styra in sig på det rätta, istället för att ta det som syntes bäst eller som den tycker bäst om.
Border collien har en expolsivitet på banan som inte är av denna världen. Att tygla detta och använda det till sin fördel är mycket svårt, så mitt arbete på banan har handlat mycket om att dämpa och få hunden i fokus hellre än att bara "köra köra köra". Hellre ett 35-sekunderslopp med 0 fel än ett race på 20 sekunder blankt med ett nedslag och ett missat kontaktfält.