Agilityhundar!

R

Ruben Salte

Jag vill veta vad för raser ni har till AG och hur ni tränar.

Jag har själv en cavalier jag tränar 2 ggr i veckan AG å 2 ggr lydnad ungefär.
Tävlar i Hoppklass 1 och AG 1 där vi blivit plac varje gång..

Kan hända det finns en liknande tråd men palla leta..
:)

Sv: Agilityhundar!

Jag har en cavalier king charles spaneil som jag tränar med.
Inte jätteseriöst men han tycker det är helskoj. Bara man har godis i handen gör han allt :)

Fast aldrig att vi skulle tävla! Med en hund som är osäker med hundar och att han inte kan gå lös till 100% så är det ingen bra idé.

Jag skall börja träna agility med min hund så småningom.
Än så länge hoppar vi bara över de vi går förbi på promenaderna.

Jag har tävlat en del och ska börja träna min unghund så smått nu till våren, kanske att vi tävlar.

Den andra hunden slutade jag tävla för 3 år sen, hon går bara med andra nu för att de ska få rutin. Jag är agilityinstruktör och tränar ca 30 ekipage varje vecka.

//E

Jag har en dvärgpinscher som jag tränat lite på egen hand, men ska gå en kurs till våren.
Skulle hon ha den fallenhet för det som jag tror att hon har blir det nog att tävla. :angel:

Jag har en wheaten terrier på 5,5 år som jag för några år sedan gick agilitykurs med. sedan tog hästen mycket tid och det blev inte att vi tränade speciellt ofta längre och nu har han nog inte tränat agility på 2 år, inte på klubben iallafall, men en del hemma med vad man kan hitta.
men för några veckor sedan var jag uppe och tränade lite igen, och han tyckte det var så himla kul. :) lite läskigt tyckte han det var med t.ex. balansen, men efter att jag hjälpt honom en gång så gick det hur bra som helst igen. så han har inte glömt :)
så eftersom han tycker det är så kul så ska jag försöka att komma igång lite mer och åtminstonde träna nån gång i vecka nu. men tävlingar blir det nog inte tal om.. :angel:

Jag har en Jack Russel och vill hemskt gärna träna agility. Problemet är bara att det inte finns några kurser i närheten av mig. Så till våren blir det en lydnads kurs och agility i skogen ;)
Men ska verkligen försöka hitta en agility kurs senare.

Har två flatar den gamle är pensionerad (han är 10 år) och är tävlad upp till klass 3 i agility och hopp. Inga cert något nollat lopp har han...

Den yngre flaten är i hoppklass 3 med en start där samt har två pinnar i agilityklass 2, kruxet nu är att vi inte får hans muskelskada att läka så jag vet inte om det blir något mer agility vilket är synd för han är riktigt duktig och säker vi går ofta nolla och håller tiden, inte som en bc men ändå...

Så just nu kör vi lydnad istället, vi tävlade förra helgen i klass 2 då valde han att stiga upp på platsliggningen och där gick vårt första pris... OM inte om varit skulle vi haft 179 poäng men nu fick vi 139 poäng (-40 poäng för platsliggningen) surt...

Javan

Jag har en beauceron som jag gått grundkurs i agility med. Både hon och jag tycker det är jättekul....Det enda är väl att hon blir överentusiastisk :)

Har en springer på snart fem år. Just nu tränar vi inte alls för hon har valpar. Annars blir det 1-2 ggr i veckan med dom andra i klubben. Hemma tränar vi lite nästan varje dag. Vi har tävlat några ggr.

Jag har en strävhårig foxterrier som jag har gått flera kurser med. Vi börjar en nu i vår också och jag har ambitioner att börja tävla.

Han är skitduktig och älskar agility!
När det är säsong så tränar vi agility ca 2 gånger i veckan. Även bollekar och liknande är otroligt bra tror jag, då han får chansen att träna på sina vändningar.

sucka skrev:
Jag har en strävhårig foxterrier som jag har gått flera kurser med. Vi börjar en nu i vår också och jag har ambitioner att börja tävla.

Han är skitduktig och älskar agility!
När det är säsong så tränar vi agility ca 2 gånger i veckan. Även bollekar och liknande är otroligt bra tror jag, då han får chansen att träna på sina vändningar.

Vad kul!! Jag ska kanske flytta til Uppsala!! Då kan vi ju träna ihop!! Är klubben bra där?? Ska åka dit på onsdag och hälsa på kärleken!

Jag ska gå en agilitykurs med min staff :)

Ett tips, Knivsta BK några mil utanför Uppsala har en jättefin agilitybana.

Vi har inte börjat med agility än men har planer för pbmixen. Tror det skulle passa henne perfekt :) .

Jag har BC. Eftersom vi inte har tillgång till ridhusträning vintertid på vår klubb blir det inte mycket träning på vintern (skarsnö, slask, frost, is på banan) men under vår, sommar, höst tränar vi 1-2ggr/vecka beroende på vad för andra aktiviteter som upptar våra dagar.

Vad jag anser viktigt i agilityträningen är bland annat att få ett jämnt, självständigt flyt med självklar och smidig styrsel. Hunden skall ha full fokus på banan och uppfatta signaler och kommandon utan att släppa denna fokus, precis som i vallningen. Jag jobbar mycket med min egen handling och att få hunden totalt oberoende av min egen position och mina förehavanden på banan.
Det är också ovärderligt att hunden kan skilja olika hindernamn åt, om den så bara har en tredjedels sekund på sig att göra det. Många banor innehåller klurigheter där t ex ett hopphinder och en tunnel står parallellt bredvid varandra, och kommer man då och frontar dessa två hinder måste hunden ögonblickligen styra in sig på det rätta, istället för att ta det som syntes bäst eller som den tycker bäst om.

Border collien har en expolsivitet på banan som inte är av denna världen. Att tygla detta och använda det till sin fördel är mycket svårt, så mitt arbete på banan har handlat mycket om att dämpa och få hunden i fokus hellre än att bara "köra köra köra". Hellre ett 35-sekunderslopp med 0 fel än ett race på 20 sekunder blankt med ett nedslag och ett missat kontaktfält.

Vallhundspacket skrev:
Jag har BC. Eftersom vi inte har tillgång till ridhusträning vintertid på vår klubb blir det inte mycket träning på vintern (skarsnö, slask, frost, is på banan) men under vår, sommar, höst tränar vi 1-2ggr/vecka beroende på vad för andra aktiviteter som upptar våra dagar.

Vad jag anser viktigt i agilityträningen är bland annat att få ett jämnt, självständigt flyt med självklar och smidig styrsel. Hunden skall ha full fokus på banan och uppfatta signaler och kommandon utan att släppa denna fokus, precis som i vallningen. Jag jobbar mycket med min egen handling och att få hunden totalt oberoende av min egen position och mina förehavanden på banan.
Det är också ovärderligt att hunden kan skilja olika hindernamn åt, om den så bara har en tredjedels sekund på sig att göra det. Många banor innehåller klurigheter där t ex ett hopphinder och en tunnel står parallellt bredvid varandra, och kommer man då och frontar dessa två hinder måste hunden ögonblickligen styra in sig på det rätta, istället för att ta det som syntes bäst eller som den tycker bäst om.

Border collien har en expolsivitet på banan som inte är av denna världen. Att tygla detta och använda det till sin fördel är mycket svårt, så mitt arbete på banan har handlat mycket om att dämpa och få hunden i fokus hellre än att bara "köra köra köra". Hellre ett 35-sekunderslopp med 0 fel än ett race på 20 sekunder blankt med ett nedslag och ett missat kontaktfält.

Någon gång ska jag skaffa mig en BC och köra AG med för det finns inga hundar som är så grymma på det! Men just nu så känner jag att jag inte har tid att ha en BC pga att dom måste ha mkt stimulans och det har jag inte ork till just nu..

Håller med dig till fullo gällande allt du skrivit! Det är ju det som AG!!!

Jag ska i stort sett garanterat få en Saluki-tik i sommar.
Då funderar jag på att börja träna agility med henne. (när hon blivit lydig vill säga)

hej jag har tränat henne i 1½ år , skojtävlar klass 1 för att vi tyvker de är så kul (: min hund är underbart duktig bara jag som klantar mig:o senaste gången .. ! ja tränar 1 ggr/VECKA hon får regelbunden motion och är i topptrimm . pigg och glad västgöta tjej på 3 år i april :love:

här har ni en bild på henne

matte och hennes älskling :love:

49fa92211e354730b37cb0363fb46762.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 719
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 355
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.