Agility - Hur gör man?

Shettistjejen

Trådstartare
Jag har en liten blandras Lhasa Apso/ York. hon är 4 år gammal. Brukar hoppa med henne hemma på gården, har byggt många egna hinder, har rör och en liten gungbräda. Hon hoppar bra, mkt bra på att följa mej, samt nu så håller vi på och tränar lydnad, att hon ska följa mig o.s.v. Är ej med i någon klubb elr liknande, har ej heller gått kurs. Skulle gärna vilja "tävla" eller nåt sånt, men vet inte hur man gör..? Sen har jag svårt för att lära henne sick-sack pinnar, nån som har någon bra metod? :confused:

Sv: Agility - Hur gör man?

Om du vill tävla rekommenderar jag dig att gå en nybörjarkurs så att du lär dig och hunden alla hinder på ett korrekt sätt. Ofta är man inte mogen att börja tävla efter det utan man brukar gå en fortsättningskurs innan man tycker man är mogen för tävlingsbanan.

Precis som kakis rekomenderar jag dig att söka upp en klubb och gå iallafall en kurs. Det gör dig och hunden mer säker på varandra samtidigt som ni får socialträningen att vara lös och koncentrerad bland en massa andra hundar. Sen gissar jag att du inte har "klätterhinder" hemma och dom kan ju vara bra och träna på innan men ger sig ut och tävlar ;). Det positiva med att träna på klubb är ju också att du lär känna en massa nya nänniskor som kan stötta dig när träningen går dåligt och som kan hjälpa dig första gången du ska tävla.

Jag har aldrig använt någon komplicerad metod när jag har lärt hundarna slalomen utan jag har bara visat dom igenom hela slalomen ett hundratal gånger och sen har dom fattat.. Men det tar lång tid att träna på det sättet men jag tycker att det ger en mycket säkrare slalom än 2+2 metoden och liknande, men det är ju bara min egenuppfattning på mina hundar.;)

Lycka till!

Gävle har tex en väldigt väl fungerande hundungdom om du är under 25, jag hade tagit kontakt med dem NU för de flesta har kursinskrivning i denna vevan.

Googla på Gävle Hundungdom så hittar du säkert något.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kommer nu att köpa en hund men har total kaos i huvudet :) Har ingen favoritras/min ras sådär. Har i nuläget en gammal blandras som... 2
Svar
25
· Visningar
1 592
Senast: Lyraolissy
·
Övr. Hund Hejsan! Nu när tiden räcker till har jag börjat bli intresserad av att träna hundarna utöver vanliga motionen. Men skulle vilja ha lite...
Svar
11
· Visningar
1 329
Senast: Milosari
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 347
Senast: Jenka
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka