Agility HD C

Loppanhellqvist

Trådstartare
Har precis fått röntgenresultatet för höft- och armbågsröntgen och det visar sig att min amstaff har HD C.

Hade lite planer på att börja med agility nu till sommaren, är det helt uteslutet nu? Tror att det är något han skulle tycka var väldigt roligt men vill självklart inte göra något som skadar honom eller som han får ont av.

Jag kommer ta kontakt med veterinären som utförde röntgen och se vad han säger men det utesluter inte att jag skulle uppskatta lite Buke-input i frågan. :)

Sv: Agility HD C

Det är ju väldigt svårt att svara på, det är ju skillnad på en "bra" och en "dålig" c-höft, så det är nog bra att du pratar med veterinären och får mer info. Det är ju bättre ur agilitysynpunkt sett med c-höfter än ex anmärkningar på armbågarna då dessa tar MYCKET mer stryk under agility än vad höfterna gör. Man kan nog inte svara blankt ja/nej till agility, allt beror ju på individen.

Är det en "bra" c-höft och hunden hålls väldigt välmusklad och i god fysisk kondition så kan agility fungera. Jag har en kompis som nyss kvalat till SM vars hund har c-höfter, och om jag inte missminner mig så hade även Jenny Damms Lotus c-höfter.

Men återigen, det beror ju så mycket på individen, individens fysiska form och hur illa det är ställt med höfterna. Individbaserat sunt förnuft får man ta till som ägare.

Sv: Agility HD C

Har en nu 8-årig lagotto som har C på ena höften. Hon och husse kör agility för skojs skulle på somrarna. Dvs inga tävlingar (än?) men tränar ändå på rätt bra.
Sen två år tillbaka kollar jag upp henne hos en duktig hundfysioterapeut för säkerhets skull, så jag får klartecken att hon får träna agility.
Håller henne även normalt musklad med daglig motion osv.

Så en c-höft gör inte att nåt är uteslutet, men allt är ju individuellt.
Jag skulle vända mig till en hundfysioterapeut för koll och bedömning av hundens leder och muskler snarare än veterinär.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 902
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 502
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka