Flixon

Trådstartare
Jag provade att söka på forumet först men det resulterade bara i en massa gravidtrådar, så det fick bli en ny tråd :D

Jag får ganska ofta äggvita över när jag lagar mat eller gör glass. Vad kan jag använda den den till, förutom maränger (som inte är något som går åt här hemma)? Gärna något på efterrättstema, och innehåller det apelsin så blir det ännu bättre för det har jag ett par stycken jag behöver bli av med också!
 
Jag provade att söka på forumet först men det resulterade bara i en massa gravidtrådar, så det fick bli en ny tråd :D

Jag får ganska ofta äggvita över när jag lagar mat eller gör glass. Vad kan jag använda den den till, förutom maränger (som inte är något som går åt här hemma)? Gärna något på efterrättstema, och innehåller det apelsin så blir det ännu bättre för det har jag ett par stycken jag behöver bli av med också!

Våfflor är ju min favorit. Går ju fint att servera med filéad apelsin och en klick grädde eller en kula glass. Mums!
 
Jag provade att söka på forumet först men det resulterade bara i en massa gravidtrådar, så det fick bli en ny tråd :D

Jag får ganska ofta äggvita över när jag lagar mat eller gör glass. Vad kan jag använda den den till, förutom maränger (som inte är något som går åt här hemma)? Gärna något på efterrättstema, och innehåller det apelsin så blir det ännu bättre för det har jag ett par stycken jag behöver bli av med också!

Gör snabbsorbet: Frys tex apelsinklyftor (har jag iofs aldrig provat men det går säkert) eller ananas (burkvariant går bra men är det ringar så skär dem i bitar först). Mixa frukten medan den är så frusen den kan vara men fortfarande går att mixa. Vispa äggvitorna hårt och blanda sedan fruktmix och äggvitorna. Smaka av om det behövs mer sötma eller om man vill lägga till någon krydda som kanel, kardemumma osv. Klart!

Går garanterat att göra med de flesta frukter, jag har också gjort på hallon, blåbär och jordgubbar.
 
Våfflor är ju min favorit. Går ju fint att servera med filéad apelsin och en klick grädde eller en kula glass. Mums!
Just ja, våfflor görs ju på äggvita, det tänkte jag inte på. Tack! :)

Gör snabbsorbet: Frys tex apelsinklyftor (har jag iofs aldrig provat men det går säkert) eller ananas (burkvariant går bra men är det ringar så skär dem i bitar först). Mixa frukten medan den är så frusen den kan vara men fortfarande går att mixa. Vispa äggvitorna hårt och blanda sedan fruktmix och äggvitorna. Smaka av om det behövs mer sötma eller om man vill lägga till någon krydda som kanel, kardemumma osv. Klart!

Går garanterat att göra med de flesta frukter, jag har också gjort på hallon, blåbär och jordgubbar.
Åh, det låter supergott. Ska absolut testas! Tack för tipset :up:
 
Sorbet blir fantastisk med bara äggvita och bär. Särskilt om man har glassmaskin. Jättekrämig och fin. Om man kör i maskin bör man dock inte vispa äggvitan styv, då blir det knasigt i maskinen, bara vispa den såpass att den "flyter isär" och blandar sig med bären.

Man kan också göra jättegod chokladmousse. Mycket magrare än om man gör den med grädde såklart men faktiskt god. Googla chokladmousse med äggvita.
 
Jag provade att söka på forumet först men det resulterade bara i en massa gravidtrådar, så det fick bli en ny tråd :D

Jag får ganska ofta äggvita över när jag lagar mat eller gör glass. Vad kan jag använda den den till, förutom maränger (som inte är något som går åt här hemma)? Gärna något på efterrättstema, och innehåller det apelsin så blir det ännu bättre för det har jag ett par stycken jag behöver bli av med också!
Du får byta med mig ;)
Jag älskar att baka maränger och vore det inte för alla :devil: gulor som blev över så skulle jag göra det oftare... :p
För tillfället har jag löst det genom att köpa äggvita på tetrapack - det kanske finns gulor på tetra också :idea:
 
Du får byta med mig ;)
Jag älskar att baka maränger och vore det inte för alla :devil: gulor som blev över så skulle jag göra det oftare... :p
För tillfället har jag löst det genom att köpa äggvita på tetrapack - det kanske finns gulor på tetra också :idea:
Haha, ja det låter som att det är läge för ett byte här :D
 
Prova att göra Katrinplommonsufflé! Komplettera eventuellt med avkokta, avrunna, citron/apelsinskalsstrimlor för en mer citrusrelaterad upplevelse.

Anna Bergenström har ett (som så ofta) ett bra och lättanvänt recept i "Annas mat".

Mytologin gör gällande att det är svårt att "få till" suffléer, men jag har faktiskt aldrig misslyckats med den här, det blir som stor, mjuk maräng, med fruktigt innehåll, mums!

En annan variant på "mjuk maräng med frukt" är rätten "Marängäpplen", som jag brukar passa på att göra ganska ofta på hösten:

Lättkoka äppelhalvor eller klyftor så här t.ex.: koka upp en sockerlag med några skivor citron och en kanelbit. lägg i skalade halvor eller klyftor av äpple, låt koka upp, ta bort från spisen så fort det kokat upp, låt äppelbitarna ligga i spadet ett tag och svalna något. Kokar äpplena för länge blir det mos...

Lägg de avrunna äpplena i en smord ugnsform, och klicka ut hårdvispad äggvita (några korn salt, kanske en tesked eller två med socker till två-tre äggvitor) som två-tre små "berg" ovanpå äpplena (ska inte täcka helt), och grädda i 15-20 minuter på 225 grader. Äggvitorna ska bli gyllenbruna på "bergstopparna", och krämigt mjuka inuti...
Äts med glass, eller grädde, efter behag.

Antagligen kan man göra ungefär samma sak med frysta, tinade jordgubbar (sockra efter behag) och antagligen en hel del annan frukt också ...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 296
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 598
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 438
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp