Aggressivt barn - vad gör man?

U

-undrande-

Vi har ett barn där jag jobbar som är inne i en speciellt jobbig fas. Det finns sociala problem som jag inte vill gå in på här, men man kan säga att hans första år knappast varit bekymmersfria. Han är nu 3 år. Väldigt mycket aggressiva beteenden. Han kastar saker, ibland mot andra barn, men oftast bara för att provocera oss vuxna. Han vet ju att man inte gör så på dagis... Han är inblandad i slagsmål ofta. Men om jag ska vara ärlig riktas ilskan oftast mot de som försöker "bestämma" över honom, dvs oss vuxna. Om han kastar saker, slåss, etc och man försöker ta tag i honom för att prata med honom får man utstå sparkar, nyp i armarna och bett (om han lyckas).

VAD gör man? Vi MÅSTE ju få stopp på hans aggressiva beteenden eftersom det han gör absolut inte är acceptabelt, men samtidigt är det INTE kul att bli sparkad, nypt och biten. Tips???
 
Sv: Aggressivt barn - vad gör man?

En amatör gissning är att han testar om ni verkligen bryr er om honom eller om ni ger er och "låter honom vara"... Som förskola skulle jag nog försöka prata med föräldrar, kanske ge tips om en föräldra kurs och stöttning.
 
Sv: Aggressivt barn - vad gör man?

Treårstrots.

Alltså ovanpå allt annat. Är det ett mycket otryggt barn så brukar det hjälpa att sonika sätta sig ner och bara hålla om/fast barnet tills det lugnar sig.

Går det att ens tala med föräldrarna?

Det är mycket bra om ni på dagis och föräldrarna drar åt samma håll genom att försöka behandla barnet likadant i "bråksituationer".

mvh Eva
 
Sv: Aggressivt barn - vad gör man?

Min fråga är, har er förskola så dålig expertis i ämnet barn och pedagogik att dom inte kan lösa det?
Då är det kanske dax för föreståndaren att se till att försöka få fram en specialpedagog som lär er hantera sådant.
Det finns en hel del att lära sig men det är bättre att ha någon på "plats" som kan utvärdera och se vad som är bäst hos just det barnet.