Aggressiv i box och ute vid fodring!

S

Smurfen

Jag har i Söndags varit och tittat på en häst.

Huuuur fin som hälst. Såå snäll och framåt vid hantering utanför stallet.

Men det finns en hel del problem.:(

1 hon är hotfull och aggresiv i boxen mot oinbjudna.
ägaren går bra och sådana hon gillar. Men är ändå sur.

2 sur och småhugger när det är fodring ute (Lösdrift)

3 kan inte vara själv i staalet eller uten. Blir heeelt tokig. Fara för andra och sig själv.

annars heeel underbar.
finns inget mer än dom problemen.

Hur och kan man jobba bort detta beteende?:confused:

Sv: Aggressiv i box och ute vid fodring!

När vi först köpte min ponny var han också sur i boxen, vaktade sin mat och gick du för långt med höet i hagen innan du släppte det sparkade han efter dig.
Detta var inget vi visste om när vi köpte honom, så ett tag kändes det lite som att köpa grisen i säcken, men vi beslöt att behålla honom iaf.
Precis i början innan han lärt känna oss helt var det värst, han högg min mamma i ryggen över boxdörren och jag vågade inte gå in till honom i boxen (var bara 10 år).
Men på nått sätt var det som att det blev bättre av sig själv med åren och vi insåg att det blev värre om man visade att man var rädd.

Där min mamma står uppstallad finns det en häst som kan vara aggressiv i boxen och som vaktar sin mat. Ägaren går aldrig in till den när den äter, men stallägaren (som är mer orädd och bestämd) kan gå in till den utan problem för att byta täcke mitt i maten.
Tror det handlar mycket om att visa att du inte låter dig skrämmas av hästens påhitt, och svälja om du är rädd/nervös.
Självklart ska du inte storma in i boxen och uppträda stöddigt och utmanande mot hästen, men du måste uppvisa en viss bestämdhet och ett inre lugn. Sinnesstämning smittar ofta av sig på djuren, är du orolig blir hästen orolig.

annars heeel underbar.
finns inget mer än dom problemen.

Hur och kan man jobba bort detta beteende?:confused:

Ja, det är väl bara att köpa denna underbara häst med dessa små problem. Problem kan man alltid jobba bort, var tydlig, konsekvent och säker på vad du vill så blir hästen så småningom också trygg med dig.

En bra hage och en bra flock hjälper till otroligt, låter som en väldigt stressad och olycklig häst om den tillomed är sur mot ägaren så det blir säkert en hel del jobb.

Sen är jag lite nyfiken, var det någonting hästen inte hade problem med?

Det är jobbigt för dig och andra med en häst som inte klarar av att vara ensam i stallet... när jag stod i ett stort stall var det några som inte klarade av att vara ensamma en minut inne... massa extra arbete för att se till att den kom ut först, in bland de sista och med "rätt" kompis. Om hovslagare/veterinär kom så var det alltid någon som var tvungen att gå med in samtidigt etc. De kunde inte ens ta in hästen ensam för att göra iordning inför ridning, och hur kul är det liksom?

Funkar väl om man har eget stall där man bestämmer och gör det mesta själv, men om jag hyrde ut boxar hade jag aldrig godkänt en häst som inte alla i stallet kunde hantera utan att känna sig rädda vid normal skötsel... Tycker inte det låter som en häst som känner sig trygg i människors sällskap och mår bra psykiskt, och det brukar ju sätta sig i fysiken till slut genom ovanor.

Det är säkert inga problem att få bukt med det om man är en duktig, orädd och konsekvent person och har hästen i ett lugnt stall med få personer som hanterar den. Jag hade inte tyckt det var värt tiden och pengarna för mig personligen. Det finns många trevliga hästar utan olater.

Petunia, ett jättebra svar;) Det är mycket att tänka på som t ex hanteringen av andra i ett stall. Att ha en häst som inte kan vara ensam varken inne eller ute skapar problem även för andra. Är man däremot några få som hanterar hästen och är konsekvent i sitt sätt samt lägger ner tid på att vänja den vid de saker som inte fungerar, då kan det gå bra.

Tyvärr är det väl inte hästens fel att den blivit så, den litar inte på människan.

Jag skulle inte köpa en sån häst, det finns säkert andra hästar att få tag på som är trevliga.
Det är lite svårt att tolka vad du menar med "Såå snäll och framåt vid hantering utanför stallet". Hur är hon när du rider ut ensam mm.? Om hon inte litar på människan inne i stallet, litar hon då på dig ute?
Men visst det går säkert att jobba med det, men det krävs kunskap och tålamod. Jobbar man enligt Parelli eller någon annan horsemanshipare:crazy: så fungerar det mesta. Få hästen att lita på dig. Lycka till!

Spontant så tycker jag inte att det verkar vara en speciellt trevlig häst. Det kan bli väldigt besvärligt att ha den installad någonstans om den inte är snäll mot den som ska ta in- och ut den (kollektivstall går ju helt bort, det är knappast någon som vill hantera en sådan häst). Och antagligen måste du ha någon som ställer upp med att du får ta in deras häst när du ska ta in din egen etc. Frågan är ju om hon nu ibörjan överhuvudtaget går att lämna inne efter att du gjort iordning henne och du ska ta ut stallkompisen, jag hade inte varit intresserad av att min häst skulle stå inne en timme extra medan du rider.

Jag hade satsat på en häst utan sådana olater och med ett trevligare humör. Det ska vara kul att ha häst!

Vilken tur att ni fick reda på de här problemen innan ni köpte för ärligt talat, om du behöver fråga om och hur det går att jobba bort det så ska du inte köpa den här hästen. Det blir problem ändå med i stort sett varenda häst som byter ägare och hem som man måste klara av att hantera utan att man behöver ha en hel hög stora problem från början.

Köp inte problem, köp en häst som är trevlig från början.

Tack för alla svar!

Jag har egen gård och hon hade inte problem med mig efter jag hade hanterat henne tog 10 min.
Men jag har ju barn och min man! Jag menar att kan man jobba bort det helt? Visst förstår jag att man kan jobba bort en hel del.
Men kan man helt radera det?
troligt vis har det hänt nått i Holland som gort att hon är vaktig vis maten och om sin box mot okända.

Jag skulle koncentrera mig på att hästen måste kunna vara ensam... Om jag skulle köpa denna häst så skulle jag nog faktiskt tvinga hästen att fungera ensam med risk att den inte klara det... eller så ska den vara ridskole häst och gå med andra resten av livet.

Den kanske inte passar att vara privat häst även fast den är en trevlig häst...

Den kanske inte passar att vara privat häst även fast den är en trevlig häst...

Jag tror inte det finns en enda häst som inte passar som privathäst, en häst som beter sig som den där mår inte bra och är otrygg och det krävs rätt ägare som kan hantera det och göra liten häst lycklig och lugn och harmonisk. Tror inte den typen av häst skulle klara av ett ridskoleliv. Där krävs det verkligen lugna och harmoniska hästar.

Köp inte problem!! Med så tydliga problem är det för mycket att jobba med, anser jag, om man inte har som hobby att hjälpa hästar med olika typer av beteendestörningar! Det finns så mycket bra hästar! Köp någon annan!

En liten fråga ang fodringen, får hon ordentligt med mat? Hästar kan bli aggresiva om de är hungriga, då blir de vaktiga om maten och kan visa surt beteende mot andra hästar och även mot människor.

En liten fråga ang fodringen, får hon ordentligt med mat? Hästar kan bli aggresiva om de är hungriga, då blir de vaktiga om maten och kan visa surt beteende mot andra hästar och även mot människor.

Det är betydligt större chans att det är detta som är problemet. Att "det hänt nåt i holland" känns inte direkt troligt.
Möjligen att hästen fått för liten mängd mat även där.

Fri tillgång på mat får de flesta hästar att bli harmoniska.

Ja, mina killar (2 hingstar) blir rena harmonin om de får äta på fri tillgång, men kan tom börja bråka med varandra om de inte får mat regelbundet och nog mycket. Den äldre blir tom lite småvaktig om han inte får fri tillgång utan får serverat på tider.

Men så länge de har fri tillgång på hö (vilket de alltid har) så är de glada och snälla. Och kan tom dela på kraftfodret...

Knapplån

Finns gott om sjyssta hästar, varför köpa en med problem?

Om det går att träna bort, hur lång tid, är det värt risken, är det värt säkerheten, osv. Ha det i baktanken om du tänker köpa den. Om du står i stall där andra människor (din man eller barn) t ex släpper ut din häst i hagen eller skall fodra din häst. Tänk på att det kanske inte är så skoj för dem.

Tack för alla svar!!
Mycket bra tankar och svar....:O).

*inte enbart till TS*
Vad ska vi göra med alla hästar "som inte är perfekta" om ingen vill köpa/ha dom? det är ju sällan deras eget fel att de får beteendestörningar.

Jag har som TS eget stall på egen gård med egna hästar, så ingen annan "tvingas" hantera mina hästar.
Jag har haft några "problemhästar" 2 hästar som köptes helt ohanterade och vanvårdade, varav den ena ett 10årigt fullblodsto, som gått i stor flock i stor lösdrift hela sitt liv. fick panik av allt o inget men har varit hos oss i 7år nu tror jag, vist hon går inte binda upp men hon står still i gången/boxen endå. i transporten har dte gått bra, men topg månag timmars träning där. men hon har funkat bra som avelsto och fått två finfina avkommor!!!!

Men min senaste häst är osm den du nämner, en importerad häst som redan när han kom till sverige var både inåtvänd (regriderar- suge rpå tungan osv o är egentligen rädd o underlägsen men det ser inte andra som problem...) men också utåtagerande, vaktar sin mat, attackerade sådana som gick förbi, i stallet och i hagen och när man ledder, kunde bara gå själv i hagen, hade tappat "hästspråket" så när han släpptes ihop med ett föl lät han sig jagas...

många försöke rlösa dessa hästar just med "de ska ha respekt, visa att du inte är rädd". men det gör dem oft aännu räfddare och antingen får man tillslu ten knäckt häst som inte rör sig en mm utan tillstånd elelr en ännu mer utåtagerande häst.

menmen alla gör vi olika

Jag har tappat räkningen på antalet hugg, sparkar, överfall, omkullridningar, olyckor¨. kraschade stängsel, söndergnaget stallinredning etc etc.

Enligt många var jag dum i huvudet som tog honom.

Men jag har aldrig ångrat det.

Idag är det andra runtomkring som säger "åhh vilken drömhäst",
men jag såg min drömhäst redan DÅ och ville ge honom en chans.
han vaktar fortfarande sin mat, men går jag in försiktigt så får jag komma in o sätta mig. han funkar i allt annat o han går i en flock med 6 hästar. Och han int ebara är "snällare" han har dessutom mer självförtroende och utstrålning! och det är han värd!

196845_10150150939064434_582504433_7980339_820179_n.jpg

190541_10150163727359434_582504433_8096862_7453054_n.jpg

8420_151974139433_582504433_3407174_5359152_n.jpg

31770_427549594433_582504433_5451161_3363649_n.jpg

Jag köpte mig inte problem, jag köpte mig min drömhäst- (förklädd i ett monster) och jag fick en bästa vän! som vet att jag älskar honom o litar på honom, o han gör därmed tillsut det tillbaka.

Tillsammans med barn? Aldrig i hela livet. Någonsin. Det går aldrig att radera ett beteende. Det går att milda, men det kommer aldrig att försvinna helt.

Jag skulle inte ens fundera på det om jag inte varit 100 % säker på att hästen aldrig behövde hanteras av andra än väldigt hästvana personer med samma hästhanteringsinställning som jag själv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 897
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 004
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar