Sv: Aggressiv i box och ute vid fodring!
*inte enbart till TS*
Vad ska vi göra med alla hästar "som inte är perfekta" om ingen vill köpa/ha dom? det är ju sällan deras eget fel att de får beteendestörningar.
Jag har som TS eget stall på egen gård med egna hästar, så ingen annan "tvingas" hantera mina hästar.
Jag har haft några "problemhästar" 2 hästar som köptes helt ohanterade och vanvårdade, varav den ena ett 10årigt fullblodsto, som gått i stor flock i stor lösdrift hela sitt liv. fick panik av allt o inget men har varit hos oss i 7år nu tror jag, vist hon går inte binda upp men hon står still i gången/boxen endå. i transporten har dte gått bra, men topg månag timmars träning där. men hon har funkat bra som avelsto och fått två finfina avkommor!!!!
Men min senaste häst är osm den du nämner, en importerad häst som redan när han kom till sverige var både inåtvänd (regriderar- suge rpå tungan osv o är egentligen rädd o underlägsen men det ser inte andra som problem...) men också utåtagerande, vaktar sin mat, attackerade sådana som gick förbi, i stallet och i hagen och när man ledder, kunde bara gå själv i hagen, hade tappat "hästspråket" så när han släpptes ihop med ett föl lät han sig jagas...
många försöke rlösa dessa hästar just med "de ska ha respekt, visa att du inte är rädd". men det gör dem oft aännu räfddare och antingen får man tillslu ten knäckt häst som inte rör sig en mm utan tillstånd elelr en ännu mer utåtagerande häst.
menmen alla gör vi olika
Jag har tappat räkningen på antalet hugg, sparkar, överfall, omkullridningar, olyckor¨. kraschade stängsel, söndergnaget stallinredning etc etc.
Enligt många var jag dum i huvudet som tog honom.
Men jag har aldrig ångrat det.
Idag är det andra runtomkring som säger "åhh vilken drömhäst",
men jag såg min drömhäst redan DÅ och ville ge honom en chans.
han vaktar fortfarande sin mat, men går jag in försiktigt så får jag komma in o sätta mig. han funkar i allt annat o han går i en flock med 6 hästar. Och han int ebara är "snällare" han har dessutom mer självförtroende och utstrålning! och det är han värd!
Jag köpte mig inte problem, jag köpte mig min drömhäst- (förklädd i ett monster) och jag fick en bästa vän! som vet att jag älskar honom o litar på honom, o han gör därmed tillsut det tillbaka.