Sandri
Trådstartare
Jag är en tjej på 18 år som precis gått över till liten stor häst. Köpte en jättefin häst som jag fastna för. Funkar jättebra, har nog haft han nu i lite mer än en månad. Han är 50% Arabiskt fullblod, 25% Lippizaner & 25% New forest. Han är 7 år & har gått på lösdrift i 6 år av sitt liv. Vad jag förstod av hans förra ägare så var han väldigt sur & aggressiv inne i stallet (antagligen för han är osäker) , vilket jag märkt av rätt mycket. Hon beskrev det som att han gör attacker & det är precis vad han gör. Står jag med honom i stallgången & borstar så är det lugnt så länge jag står framme vid hans huvud för då kan jag bara ta tag i hans grimma så fort han hotar med att bita, men när han börjar knö runt & bli sur när jag borstar bakre delen av hästen är det rätt jobbigt, för jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Att bli inknödd i väggen är ju inte så kul. Min mamma har erfarenhet av sånt här & hon brukar hjälpa mig. För när hon köpte sin häst (som då va 2 år) var han oxå sån, men nu några år senare är han jättego, men fortfarande en enmanshäst. Nu har jag ju en jätteduktig hästkunnig morsa som hjälper mig med detta, men skulle ändå vilja ha några tips om hur jag ska kunna få bort detta beteénde? Han gillar inte heller stora stall med massa spring & massa folk, då blir han uppstressad & sur, men som tur är har vi ett litet mysigt stall där bara jag & min mamma & min syster springer. Jag vet att han är sån i stallet för han är osäker (han är ju inte van med stall) men har även sett lite tendens till sånt beteénde ute i hagen med (mot andra, men inte mot mig dock..) När man rider är han supersnäll dock & alltid lika glad. Några tips? För jag tycker han är en supergo pålle. /Sandra