aggresiv kanin!?

R

Ruggifer

Har snart haft min kanin kanske två år men det är ett lite problem, han anfaller andra. hur ska man kunna lära av han den fula ovanan? han kanske är osäker men det är ju även familje medlemmar som han anfaller? :confused:

Inte arg ,rädd!
Rädd eller vaktig på reviret ,jag har haft flera såna och det enda som hjälper är att låta dom ha reviret ifred för andra djur eller andra kaniner och själv vara så lugn och försiktig med kaninen tills man bli dens kompis.
Kajsa va bara kompis med mej, vi gjorde så att min syrra klippte alltid kajsas klor (typ som på kolmården ,så jag inte förknippas med nått skit) Mina föräldrar och andra bet Kajsa samt att Kajsa titt som tätt flög på Skrajsan...lustigt nog hade Kajsa (död 031125) mer tålamod med marsvinen (fyra styckna nyfikna honor som klättrade på kaninerna ibland) än stora trygga Skrajsan...som ju "bara" är rädd för hundar och barn (barn är barn ,en hund tog sej in i kaninburen -02 och tog syrran Baileys).

Har det varit så hela tiden?? Är kaninen kastrerad?
Har varit med om flera kaninpojkar som blivit lugnare efter kastration.
Anfaller han även dig? Försök lära honom av med ovanan, spreja lite vatten på honom eller nåt, ge honom en lätt knäpp på nosen. Kan vara svårt att bryta, men ge inte upp.
Hoppas det går bra.

kaninen är kastrerad och har varit så ett bra tag, anfaller dock inte mig utan andra.

Hde en aggressiv kanin när jag va rliten och det mesta beror nog på en slags psykisk störning de lär få om de sitter för mkt i bur och får för lite stimulans som säkert också utvecklas till rädsla. Låt kaninen springa omkring i ditt rum (eller ummet den är i) medan du sitter på golvet och sysslar med annat (tex läser en bok)..Ignorera alltså kaninen..för eller senare kommer kaninen komma fram till dig i ren nyfikenhet , lägg ngn morotsbit i knät och såna saker..allteftersom kan du börja klappa den lite och prata med det..hemligheten är att du ska bli dennes trygghet och det kommer du bli. Kan ta lång tid men med lite tålamod så..Håller med om att du absolut inte ska straffa den , mer motion och kärlek så blir den nog glad!

Jag vet inte om han har en psykisk störning, han är ju en ren rasig, det brukar ju bli en psykisk störning när det är innavel :crazy:. men jag tror nog som några andra har kommeterat att han är rädd.

låt den få vänja sig vid de andra familjemedlemmarna. Den är ju klart rädd. En rädd kanin gör inte fel och kan inte bestraffas. Ta det bara lugnt och låt familjemedlemmarna och kaninen vänjas vid varandra med galler mellan till en början. Jag vet en kanin som anföll alla. Man fick inte ens ställa in mat till honom och till slut så avlivades han. Han anföll t.o.m veterinärerna... Men eftersom kaninen inte anfaller dig så ta det lugnt och låt honom få vänja sig vid sin omgivning.

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 544
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 726
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V