Ägglossning????

tinafinis

Trådstartare
Jaha, ny på avel.

HUr ska jag veta när jag ska ta mitt sto till stuteriet om jag inte vill ha henne där allt för länge?

Blev tipsad av min jobbarkompis som är nån slags hästexpert att när jag såg henne brunsta så skulle jag räkna två veckor fram plus nån dag o ta henne till stuteriet o kolla upp henne.
Är detta den rätt nyckeln?
Eller har ni nåt tips?
VIll nämnligen inte lämna henne på stuteriet helst.... Har som tur var inte så hiskelit många mil dit.

Mvh tina

Sv: Ägglossning????

Är hon tydlig i sina brunster? I så fall tycker jag att du kan köra iväg henne till stationen på andra-tredje dagen i brunsten. DÅ kollar de var i brunsten hon befinner sig, försöker förutsäja när ägglossningen kommer ske. Du kommer alltså förmodligen få åka fram och tillaka till stationen varannan dag ett par gånger, om du inte vill lämna henne där några dagar. De är oftast brunstiga i uppemot en vecka.

I övrigt rekommenderas generella avelssidan för allt som är gemensamt för all hästavel, dvs brunster, fölningar och sånt!

Senast ändrad:

Ja, jo jag vet om den sidan och blev lite osäker när jag skrev här. Men de e ju just trav jag sysslar med så de var därför jag använde sidan.

ja hon är tydlig i brunsten. Men jag blir osäker när hon börjar. Jag har bara två hästar, en valack o dom går ju tillsammans hela tiden men jag ser henne när hon pinkar hela tiden.
Ett par dagar kan hon vara på stuteriet. jag vill bara inte lämna henne en vecka eller så.

tack för svaret.

Om du vill lämna henne en vecka så är det väl ganska bra att åka första-andra dagen hon visar i brunst. Annars brukar jag ta ut en veterinär med ultraljud som kontrollerar hur stor follikeln är och därifrån veta hur lång tid som är kvar till betäckning/inseminering. Tänk på att transport kan vara nervöst och stressande för en häst och att det inte går att få dem dräktiga p g a det. (Det har hänt mitt sto som transporterdes och hon fick vänta till nästa brunst).

Om du vill lämna henne en vecka så är det väl ganska bra att åka första-andra dagen hon visar i brunst. Annars brukar jag ta ut en veterinär med ultraljud som kontrollerar hur stor follikeln är och därifrån veta hur lång tid som är kvar till betäckning/inseminering. Tänk på att transport kan vara nervöst och stressande för en häst och att det inte går att få dem dräktiga p g a det. (Det har hänt mitt sto som transporterdes och hon fick vänta till nästa brunst).
Ja de e just de sistnämnda oxå med transport. Hon är lite nervös inne i den. Har rätt dålig balans. Men just nu håller vi på o träningskör henne i släpet igen och det går framåt nu efter tredje försöket. Jag vill inte att hon ska kasta eller resorbera embryot pga transport. De tar nog ca 3 kvart till stuterit.
1 vecka skulle ja kunna lämna henne, men de e högst!
mvh tina

Nu blir jag nyfiken.
Vad händer om hon måste stanna mer än en vecka? Exploderar jorden?

Man kan inte beräkna allt i förväg. Har du tur så har hon en normal brunst, har du otur så hänger sig brunsten, och hon behöver längre tid på stuteriet.

Hon har haft lite otur i livet med utstötthet och ensamhet. Hon har nu äntligen fått en vän här hemma!!! Så vill jag ju inte att denna lilla pollen ska gå själv hemma för länge heller!!
Så de e därför jag inte vill lämna henne för länge!

Nu kanske nån undrar varför man då överhuvudtaget betäcker en sådan underlägsen häst. Ja de kan man ju fråga sig. Egentligen är hon bara för snäll och gör inte en fluga för närd. Hon var tuffare på banan alla fall!
Men nu kommer alla fall inte fölet forhoppningsvid inte komma till en dominant värld och förhoppningsvis blir allt bra!!!

Finns det inte möjlighet att veterinären inseminerar hemma hos dig istället? Om du nu har möjlighet med att fixa en seminspilta. Hör med stuteriet om de inte vet om någon veterinär om deras egna inte är villig att åka till dig och ditt sto.

Finns det inte möjlighet att veterinären inseminerar hemma hos dig istället? Om du nu har möjlighet med att fixa en seminspilta. Hör med stuteriet om de inte vet om någon veterinär om deras egna inte är villig att åka till dig och ditt sto.
Nej jag tror inte det är möjligt tyvärr...
Men det ordnar sig nog på något vis... ponnyn klarar väl sig här hemma o min häst tar dom nog väl hand om...
Har pratat med stuteriet precis hur de går till nu. Dom tyckte heller inte de va bra att åka transport för ofta under semineringsperioden o till första kontrollen.

Liknande trådar

Äldre Vad är närheten till centrum och affärer värt i förhållande till närhet till naturen egentligen? Jag har länge velat flytta ifrån min...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: hvala
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Träning Hej! Igår fick jag hoppa med i en ridgrupp istället för på torsdagen. Det var jäkligt tur säger jag bara. När jag kom dit med min kompis...
Svar
2
· Visningar
1 423
Senast: Sandrahorse
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 445
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?