Ägarbyte?

T

Tola

Jag köpte en ny häst i januari i år och skickade in lappen om ägarbyte. Men jag är bara lite fundersam eftersom jag fortfarande inte fått någonting tillbaka.
Någon som vet om jag ska få någonting tillbaka?

Sv: Ägarbyte?

Vad är det för ras på hästen?
Olika rasföreningar har olika rutiner för hur det går till.

jag får nog ta och göra de.
Allt jag hört är att det brukar ta tid, men känns som om jag väntat.

Det verkar som om det strulat på något sätt.
Jag skickade in ett ägarbyte på en fjordkorsning i februari, och fick tillbaks ägarbeviset efter ganska exakt en månad. Det kom som ett rek, så jag fick lösa ut det på posten. Registrering av ägarbyte kostar 100 kronor hos Svenska Fjordhästföreningen, medan det är gratis (och snabbare, det tog bara en vecka) hos Föreningen Nordsvenska Hästen.
Ring och efterlys ditt ägarbevis!

Immer

okej!
Men säg nu att det har kommit bort, måste då den förra ägaren ringa för att få ett nytt ägarbytespapper?

Jag har ägt min häst i 1½ år och har fortfarande inte fått nån lapp om ägarbyte :smirk: :crazy:

Vet inte hur det är med fjordingar,
men jag vet att man kan skicka in kopia på köpkontraktet, så ändras uppgifterna.

Vad gäller fjordhästar får den registrerade ägaren ett ägarbevis som ska förvaras tillsammans med passet. När hästen byter ägare fylls detta bevis i, med uppgifter om säljare och köpare varefter det skickas till registratorn. Den nya ägaren får då ett ägarbevis. Här krävs ingen kopia av köpekontrakt.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka