Ägarbyte?

T

Tola

Jag köpte en ny häst i januari i år och skickade in lappen om ägarbyte. Men jag är bara lite fundersam eftersom jag fortfarande inte fått någonting tillbaka.
Någon som vet om jag ska få någonting tillbaka?

Sv: Ägarbyte?

Vad är det för ras på hästen?
Olika rasföreningar har olika rutiner för hur det går till.

jag får nog ta och göra de.
Allt jag hört är att det brukar ta tid, men känns som om jag väntat.

Det verkar som om det strulat på något sätt.
Jag skickade in ett ägarbyte på en fjordkorsning i februari, och fick tillbaks ägarbeviset efter ganska exakt en månad. Det kom som ett rek, så jag fick lösa ut det på posten. Registrering av ägarbyte kostar 100 kronor hos Svenska Fjordhästföreningen, medan det är gratis (och snabbare, det tog bara en vecka) hos Föreningen Nordsvenska Hästen.
Ring och efterlys ditt ägarbevis!

Immer

okej!
Men säg nu att det har kommit bort, måste då den förra ägaren ringa för att få ett nytt ägarbytespapper?

Jag har ägt min häst i 1½ år och har fortfarande inte fått nån lapp om ägarbyte :smirk: :crazy:

Vet inte hur det är med fjordingar,
men jag vet att man kan skicka in kopia på köpkontraktet, så ändras uppgifterna.

Vad gäller fjordhästar får den registrerade ägaren ett ägarbevis som ska förvaras tillsammans med passet. När hästen byter ägare fylls detta bevis i, med uppgifter om säljare och köpare varefter det skickas till registratorn. Den nya ägaren får då ett ägarbevis. Här krävs ingen kopia av köpekontrakt.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Varför ska man egentligen skicka in passet då hästen avlider? Vad händer med det? Min häst finns inte mer men jag har inte orkat ta tag... 2
Svar
20
· Visningar
1 387
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 078
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 882
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka