Nina888

Trådstartare
Jag fick hem min häst för inte så längesen, har varit lite struligt med säljaren och det blev en dålig affär (ej hästen dock).
Har hört att både köparen och säljaren ska skriva på ägarbyte, det gjorde inte vi :- Vi skrev ett köpeskontrakt BARA! Säljaren svarar inte på mina samtal heller, och har inte fått något brev hem på posten. Märkligt?

"Ägarbyte" handlar väl mest om vem som står som ägare i rasföreningen?
Har man ett köpekontrakt som båda skrivit på som gäller det som ägarbevis.
Kan vara bra att dubbelkolla att den du köpte av faktiskt ägde hästen, det har hänt mig en gång att säljaren inte hade rätt att sälja hästen eftersom h*n ej ägde den...

"Ägarbyte" handlar väl mest om vem som står som ägare i rasföreningen?
Har man ett köpekontrakt som båda skrivit på som gäller det som ägarbevis.
Kan vara bra att dubbelkolla att den du köpte av faktiskt ägde hästen, det har hänt mig en gång att säljaren inte hade rätt att sälja hästen eftersom h*n ej ägde den...
Det är väl lag på att hästen ska vara registrerad i något svenskt förbund om dom är i Sverige?

Många importer som är tilläggsregistrerade har inte fått tillbaka sina pass än, men om du fysiskt har det utländska passet så är det sannolikt aldrig inskickat för tilläggsregistrering. Ägarbyte är inte superviktigt det viktiga är köpekontrakt och kvitto på köpeskillingen.

@Nina888 När jag köpte min häst, skrev vi bara på ett köpekontrakt.
Min häst kom från Polen, så jag skickade in passet på tilläggsregistrering och skickade då med kopia av köpekontrakten. När jag sedan fick tillbaka passet nästan 3 månader senare, står det i passet att det är jag som är ägaren, samt jag fick med ett papper på hur man byter ägare till nästa gång om hästen mot all förmodan skulle säljas. :)

@Nina888 När jag köpte min häst, skrev vi bara på ett köpekontrakt.
Min häst kom från Polen, så jag skickade in passet på tilläggsregistrering och skickade då med kopia av köpekontrakten. När jag sedan fick tillbaka passet nästan 3 månader senare, står det i passet att det är jag som är ägaren, samt jag fick med ett papper på hur man byter ägare till nästa gång om hästen mot all förmodan skulle säljas. :)
Just ja tilläggas bör att vi hade ute en ID kontrollant först, som kollade så att det var rätt häst gentemot vad som stod i passet, gjorde en notis i passet och sen skickade in.

Jag fick hem min häst för inte så längesen, har varit lite struligt med säljaren och det blev en dålig affär (ej hästen dock).
Har hört att både köparen och säljaren ska skriva på ägarbyte, det gjorde inte vi :- Vi skrev ett köpeskontrakt BARA! Säljaren svarar inte på mina samtal heller, och har inte fått något brev hem på posten. Märkligt?

Jag har en häst där det blev fel pga en antagligen lite stressad säljare.
Det var en arab jag köpte.
Säljaren lovade att skicka in papper för ägarbyte för det papperet var glömt. Pass skulle vara på gång...

Hörde inget, fick inget från säljaren så jag kontaktade rasförbundet.
Det visade sig att de fått in om ägarbyte till "min" säljare, att handlingar var inskickade för pass men det saknades tagel för DNA-analys. Alla avgifter för passet var dock betalade. "min" säljare hade inte skickat in papper om ägarbytet.

De var väldigt "okrångliga" så det räckte att jag skickade in kvitto/köpeavtal där det framgick vilken häst det handlade om och så skickade de ut nödvändiga grejer för tagelprov.
Fick hästen registrerad med mig som ägare, obruten ägarföljd som ARAB kräver, och med passet.

Så ibland hjälper ju rasförbunden till när det krånglar till sig mellan säljare och köpare.

Fick du med passet? Skicka in det plus köpekontrakt till avelsföreningen så kommer ägarbytet ske

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 445
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 820
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår