*tove*

Trådstartare
Hur lång tid brukar det ta för att få hem nytt ägarbevis när man köpt ny häst?

Köpte häst den 22/12, men har inte fått det nya ägarbeviset än. Brukar det ta såhär lång tid? Har ju iofs varit jul och nyår emellan men nu har det ju i alla fall gått över en vanlig vecka.

Första hästen jag köpte (och första hästen förra ägaren sålde) och jag inser att jag skulle läst på lite innan. Ett köpekontrakt hade ju varit smart att teckna :o. Vi fyllde bara i ägarbyteslappen och så har jag ett kvitto på att förra ägaren mottagit betalning från mig. Tyckte det kändes lite knapert så jag ville skriva ett enkelt kvitto också så det gjordes lite slarvigt för hand. Känner mig lite nojjig så jag vill gärna ha hem ägarbeviset också.

Sv: Ägarbyte

*kl*

Mailade och fick det här svaret:

"Hej!
Vi har mottagit ägarbeviset på Nirvana. Från och med 2011-01-01 är vi ej längre avelsorganisation för haflingerhästar vilket innebär att vi ej har tillstånd att registrera, genomföra ägarbyten eller avelsvärdera hästar av rasen haflinger.

Vi har ansökt om att vara avelsorganisation för haflinger men har ännu ej fått besked från Jordbruksverket på vår ansökan.

Vi sparar ditt ägarbevis i avvaktan på besked från Jordbruksverket."

Så då vet jag ju att dom har fått det iaf :)

Jo, det gör det. Men det visste jag inte/tänkte inte på då att man bör ha.

Du kan inte ringa gamla ägaren och skriva ett fullständigt kontrakt såhär i efterhand? :)

Du har kvitto på att hästen är betald, det räcker faktiskt.
Givetvis ska ägarbyte ske men det är ju på gång.
Jag har bara haft handskrivet kvitto på tre av fyra hästar. Den fjärde har jag köpekontrakt på (men inget kvitto :o)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 023
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 348
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka