Ägarbyte, registrera om licens?

BusBarro

Trådstartare
Hej! Jag köpte min häst i april 2003 och min mamma står som ägare. Ägarbytet gjordes självklart direkt efter köpet och så.. Men när jag söker på hennes licens på ridsport.se så står förrförra ägaren som ägare. Hur gör man för att ändra det?
Kan jag som bara är 17 stå som ägare eller måste man vara 18?

Tacksam för svar.

MVH Frida

Sv: Ägarbyte, registrera om licens?

du kan stå som ägare, fatän du är minderårig :P
men dedär me att dom inte ändrar e samma för mej, men jag har betalat och allting för flera månader sen men har ännu ens en gång inte fått ny licens...får köra me den gamla me fel gare....jaja...seeeega erom!

Det är likadant om man byter klubb när man löser ny licens, i databasen står den gamla kvar jättelänge.

Du måste betala in en avgift till förbundet vid ägarbyte, har ni gjort detta? Man får då en ny licensbricka med det nya ägarnamnet på.
Från förbundets hemsida:
Vid ägarbyte
Hästens tävlingslicens gäller även efter ett ägarbyte. Vid ägarbyte betalar du in 300 kr på pg 15 35 28-5 för stor häst, pg 50 77 74-8 för ponny. På inbetalningskortet anger du licensnummer, hästens namn och uppgifter på nuvarande ägare. Nytt plastkort kommer på posten. Du kan tävla med det gamla plastkortet tills du fått ditt nya.

Nej det har jag inte gjort. Tack för uppgifterna. :)

Nu är det juh så att hon är nyopererad (två veckor sedan) och det finns fortfarande chans att hon kanske inte blir bra så man kanske ska vänta med det? Tar nog iaf ett eller två år att få ut henne på tävlingsbanan igen.

Att hästen är skadad är väl ingen anledning till att inte göra ett ägarbyte, ägarbyten anmäler man när hästen bytt ägare till alla de ställen där den finns i register, avelsförening, försäkringsbolag och ridsportförbundet. Samma sak när hästen dött, anmäl då att den avlidit. Hur skall man annars hålla koll på statistik och register?

Grejen är att hon kanske inte överlever, då är det onödigt att lägga ut 300 kr när jag inte vet säkert.
Jag trodde att man bara var tvungen att ringa och påminna AVSH att den bytt ägare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 892
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har köpt en ponny med okänd stam. Import danmark. När han kom till sverige vet jag inte men tror 99. Ponnyn har ett pass, jag skulle i...
Svar
4
· Visningar
1 448
Senast: Hedda_007
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud