ägarbyte för pass?

T

Tomaten

äntligen fått någorlunda kalrt för mig detd är med pass. När jag fick min pålle fyllde jag i en blankettd är det stod ägarbyte/leasing eller nåt liknande.leasing sttrcktes över så bara ägarbyte elelr om det kanske var nyägare stod kvar.
Är det denna blankett jag ska skicka in?
vart?
vad kostar det?
Blir jag ny ägare på honom då oc kan lösa hästpass?

har försökt att leta i tidgare trådar men förstår inte riktig så därför gör jag en egen
Tacksam för hjälp :) :) :o

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ägarbyte för pass?

det kostar 525 kr, jag ska göra samma sak med min häst nästa vecka tror jag.

Kostnad beror på ras. Blanketten och passet ska in till registratorn/stamboksföraren i avelsföreningen för den ras det gäller. Då står du som ägare i passet, kan ta ett tag så ta kopia på alla papper så du har det hemma.

ja just det, han är vbl travare. Då skickar jag alltså in ägar byte och sen skickar jag in för pass?:)Tack för svaren föresten!:bow:

just det, gäller det fast det står på sammma blankett om leasing?

ja, det gör det, och det kostar 525 kr för vbl, det ska skickas till STC.

I ett pass för varmblodstravare står inte ägarens namn. Passet kan inte användas som bevis på att du äger hästen. När du skickat in blanketten om ägarbyte/leasing så får du ett papper där det står att du är ny ägare till hästen, det står även i hästregistret.

Ska du fixa pass krävs särskilda blanketter, de kan du beställa hem här .

Nu vet jag inte exakt hur det är för travare men jag tror att du kan skicka in det tillsammans. Konstigt att ägaren inte stod i passet tycker jag... Det gör det på shetland.

Hur som helst, det är sant att passet inte kan användas som bevis för ägarskap så se till att ha köpekontrakt så du kan bevisa ägarskapet om det skulle behövas. I Danmark har de ett slags "Ejercertifikat" - mycket smidigt tycker jag! :)

Senast ändrad:

När förra ägaren och den nya ägaren har skrivit på ägarbytet och skickat in det så får den nya ägaren ett papper där det står de nya ägaruppgifterna, detta papper är ett bevis på att du äger hästen och ska förvaras i passet.

För att få ett pass om man inte redan har det så krävs det andra blanketter som man kan beställa hos STC.

tänkte bara på en sak, av någon dum anledning skrev vi aldrig ett köptekontrakt utan vi skrev "bara" på ägarbytes lappen, blir hästen min även utan kontrkt eller kan han säga att han ska ha tillbaks honom?*gulp*

Har ni skrivit på och skickat iväg ägarbytet så är du ägare till hästen. Du får ett papper där det står att du är ny ägare till hästen när STC har fått pappret om ägarbytet, och det pappret är ett bevis på att du äger hästen. Du står även som ägare på STC´s hästregister. Du får sedan en räkning på 525 kr för ägarbytet som köparen alltid betalar.

det är ju justd et att jag inte skickat in det pappret än
Kände inte attd et var någon broska tänkte lösa alltihopa tillsammans med passet, har ju visserligen ettt år på mig men iallafall:)

Det är bara att skicka in ägarbytet. På STC´s hemsida kan du beställa de blanketter du behöver för att fixa pass, det kan du inte göra med ägarbytesblanketten.

ja, nu har jag llt klart för mig, visste att jag behöver en speciell blankett för pass men jag menade liksom löser alltihopa på en gång sickar in de båda blanketterna samtidigt, eller lite eftervarandra.

Det går säkert att skicka in båda samtidigt. Annars så kan du ringa till STC och fråga.

Det behövs väl konturdiagram till passet också tror jag?

Vet inte säkert då mina hästar hade pass när jag köpte dom.

Om säljaren skrivit på ägarskiftesblanketten så är det den du ska skicka in, annars måste du få säljarens underskrift på den nya ägarskiftesblanketten också.

Vilket datum som står på blanketten tror jag inte spelar så hemskt stor roll.

Man får ett intyg på att man är ägare till hästen sen.

Jag har en travare utan registreringsbevis som jag köpte som tvååring (och tävlat trav med). I och med passreglerna ringde jag STC och frågade om jag som registrerad ägare är tvungen att ha registreringsbeviset för att fixa pass på henne, men det ska inte behövas. Bara man är registrerad som ägare så löser sig allt.

MEN STC är mycket kinkiga med att rätt blankett skickas in och att rätt person har undertecknat, pappren kommer i retur i raketfart om det inte är rätt.

Jag har även fått reda på vad som händer med alla "döda" ridtravare, STC har ett rent elände med alla för tidigt dödreggade travare som ska återupplivas i och med passreglerna. :angel: Rätt åt dem när de är så stelbenta och tar så mycket betalt för ett ägarskifte för alla överåriga hästar... :devil:

/// ghost

De tar väl inte betalt för ägarbytet på en häst som inte är i tävlingsbar ålder? (Jag kan ha fel)

skickar dom ju i två olika kuvert, måste ju gå o göra så.yeye tack så mycket för all hjälp:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill verkligen inte gnälla. Jag vill inte skriva att jag jobbat fem veckor på mitt nya jobb och vantrivts mest hela tiden. Att det...
Svar
10
· Visningar
1 784
Senast: Aviello
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 892
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar