Penny_Lane

Trådstartare
Vi har köpt ett svenskt halvblod av ett försäljningsstall. En häst som vi är väldigt nöjda med. Nu till problemet. I hästens pass står upfödarens namn (som första ägare) samt en tjej som ägt hästen och ridit in honom. På grund utav diverse anledningar så sålde hon hästen till en kille som sedan lämnade hästen till försäljning där vi hittade honom. Men därimellan finns det inga uppgifter på ägarebyte.
Tjejen som har haft honom som unghäst är inte helt sammarbetsvillig heller då hon hotat försäljningsstallet eftersom hon i sin tur tycker att kille som HON sålde till köpt hästen för billigt.

Kan vi få vårt namn inskrivet som ägare i hästens pass eller måste vi få henne till att godkänna att hon sålt hästen till kille och sedan till försäljningstallet och sedan till oss?? Hur ser gällande praxis ut i detta fallet??

Sv: Ägande..

det måste väl ändå ha skett ett ägarbyte mellan tjejen och denna kille som ni köpte av? Man kan inte sälja något man inte äger. Med andra ord stöldgods isåfall?

Ring och hör med asvh om något ägarbyte är gjort och vem som egentligen är ägare till hästen.

Ett kvitto gäller mer än ett ägarbevis på att man äger hästen. Så har du kvitto/avtal på att den är er så är det OK så långt. Kolla med ASVH eller på www.blup.se vem som står som ägare där. Sedan kan du be ASVH skicka papper för agar byte till den som står som registerad ägare. Be sedan denna personen fylla i och skicka pappret till er. Så fyller ni i och skickar in till ASVH. Du behövr inte gå alla stegen på ev ägare som mellan den som är registerad som ägare idag och er.
Många struntar i att göra ägarbyte speciellt om de har för avsikt att sälja igen. Lite små snålt men de sparar 300:- kronor på det.

Senast ändrad:

Vi har köpt hästen lagligt och det är inte stöldgods som någon föreslog.
Tror inte att tjejen som sålt hästen tidigare är speciellt sugen på att hjälpa till med tanke på det bråk som finns mellan henne och den kille som sålt hästen (ett sprucket förhållande). Får helt enkelt hoppas på att ASVH är hjälpsamma.

även om du köpt i god tro så kan det klassas som stöldgods om personen som sålde inte slutfört någon affär. Men nu ska vi inte måla fan på väggen:D

Den variant du borde kunna använda är om det finns köpeavtal/kvitto från när killen köpte hästen (som bevis på att han faktiskt ägde hästen när ni köpte den) så borde det räcka med att skicka in kopia av detta + kopia av ert eget köpeavtal till ASVH för att bli registrerad ägare på hästen även om påskrivet ägarbevis saknas. På det sättet så slipper ni blanda in tjejen om hon trilskas.

Kollade noga en gång till och får rätta mej själv.

Den enda ägaren som finns med i passet är uppfödaren som ironiskt nog är en gammal kompis från Karlstadtiden.. :p Men på hästens licens står tjejen somägare hur detta nu är möjligt.:confused: Trodde man var tvungen att ha samma ägare på licens och pass.
Får ringa ASVH och sedan uppfödaren och försöka reda ut den här härvan.

Tävlingslicensens ägaruppgifter är där ingen koll på alls, det är bara att gå in och betala in kostnaden för ägarbyte ange vilket licnr det är och hästens nya ägare, helt utan någon koll alls mot registreringen. (Så logiskt om man skulle känna för det och tycker om att göra av med pengar kan man alltså gå in och ägarändra vilken häst man vill i licensregistret).

Ja, vår gamla häst som inte tävlas på regional nivå använder ju inte sin licens så vi brydde oss aldrig om att ändra ägare på den. Så enligt licensen ägs hon av förra ägaren och enligt pass och asvh ägs hon av min mamma. Konstigt att de inte kan synka registren...

Inte alls konstigt... Eftersom du måste betala för ägarbytet på hästlicensen till Sv. Ridsportförbubdet vid ägarbyte, medans ägarbytet på ASVH är gratis...

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 823
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka