Äga sitt boende?

Själv blir jag lite förbannad. De där pengarna är ju till för att kompensera dig just för att du tex ska kunna köpa dig en bostad. Och så räcker pengarna inte till det :rage: (Du borde fått mer!)

Pengarna är ju inte till för att du ska kunna hålla näsan ovanför vattenytan något år.

Riktigt trist :down:

Själv blir jag lite förbannad. De där pengarna är ju till för att kompensera dig just för att du tex ska kunna köpa dig en bostad. Och så räcker pengarna inte till det :rage: (Du borde fått mer!)

Pengarna är ju inte till för att du ska kunna hålla näsan ovanför vattenytan något år.

Riktigt trist :down:
Mja, jag håller med och samtidigt inte. Iom att det ska kompensera för att jag aldrig någonsin kommer kunna ha en normal inkomst så borde det ha varit mer, helt klart.
Däremot, hade jag köpt lägenhet direkt så hade jag haft råd med en tvåa. Istället flyttade jag till en hyrestvåa med baktanken att jag skulle ha kontanter kvar till operation (nåja, och la en del på körkort, diskmaskin och tvättmaskin och letar för fullt efter en bil... Så en del bra grejer har det ju blivit, men hyran är definitivt den stora boven här).

SÅ. JÄVLA. DUMT.

Mja, jag håller med och samtidigt inte. Iom att det ska kompensera för att jag aldrig någonsin kommer kunna ha en normal inkomst så borde det ha varit mer, helt klart.
Däremot, hade jag köpt lägenhet direkt så hade jag haft råd med en tvåa. Istället flyttade jag till en hyrestvåa med baktanken att jag skulle ha kontanter kvar till operation (nåja, och la en del på körkort, diskmaskin och tvättmaskin och letar för fullt efter en bil... Så en del bra grejer har det ju blivit, men hyran är definitivt den stora boven här).

SÅ. JÄVLA. DUMT.

Du är ju fabulöst klarsynt i frågan.
Försök köpa en lägenhet. Det är nog det bästa du kan göra,

SÅ. JÄVLA. DUMT.
Ja hade pengarna räckt i första läget känns det ju väldigt trist. Men samtidigt är du en människa mitt i livet och behöver extra stöd även för körkort osv. Det är inte lätt att spara ihop till sådant när man inte har möjlighet att göra karriär och höja sin lön osv.

Hur som är det helt sjukt att de pengarna ska göra att du inte får ditt bostadsbidrag, det var ju liksom inte syftet med de pengarna :( Det borde finnas en annan lösning men jag är för trött för att tänka ut hur just nu.

Det är väl svinsmart att köpa ngt om du har råd att göra det kontant?
Vet inte vilken stad vi pratar om men ofta kan avgiften vara mkt låg även i attraktiva områden. Kan du köpa lägenheten kontant så har du mkt låg månadskostnad för boendet! Låter som ens smart investering!

Jag har en kompis som bor i en lägenhet i sthlm innerstad för 600 kr i månaden. Samma lägenhet skulle kosta 20 000 i månaden om det hamnade på andrahands-marknaden.
Min lilla tvåa skulle lätt kunna hyras ut för iaf 15 000 kr i månaden (attraktivt område i stlm innerstad).

Tilläggas ska dock att alla föreningar godkänner inte andra-hands uthyrningar under längre tid osv.
Då är det dock olagliga andrahandshyror du pratar om. Känns sådär som ekonomisk framtidsplanering om du frågar mig.

Krasst tror jag att detta med utförsäkringar inte kommer att ske. Det var FKs sätt att tolka reglerna som ställde till det.

Jag pratade med en del belutande politiker när det här var aktuellt och de var rätt upprörda över hur FK valt att tolka. Följderna blev inte som avsett.

Så den rädslan kan du nog stoppa undan längst in i nån låda nånstans.
Själva rädslan har man väl ingen anledning att hålla aktiv, men jag litar helt enkelt inte på sjukförsäkringssystemet efter det där. Politiker som gång efter annan säger "det var inte meningen", medan folk blir utförsäkrade och samma politiker INTE skyndsamt tar tag i att ändra det som "blev fel".

Nej, det har inte på bra länge varit så lätt att falla igenom i det här samhället som det är nu. Det är en (1) av de dimensioner i vilken vårt samhälle slits isär.

Ja hade pengarna räckt i första läget känns det ju väldigt trist. Men samtidigt är du en människa mitt i livet och behöver extra stöd även för körkort osv. Det är inte lätt att spara ihop till sådant när man inte har möjlighet att göra karriär och höja sin lön osv.

Hur som är det helt sjukt att de pengarna ska göra att du inte får ditt bostadsbidrag, det var ju liksom inte syftet med de pengarna :( Det borde finnas en annan lösning men jag är för trött för att tänka ut hur just nu.
Extra stöd för körkort hur då menar du?

Jo, jag håller med. Kan inte låta bli att tycka samtidigt att finns det kapital så ska man ju inte ha bidrag, så sett är jag för reglerna som gäller - meeeen, verkligheten är inte lika svartvit som reglerna när det kommer till kritan helt enkelt och det suger att hamna i den där jävla gråzonen.

Nej, jag ser ingen anledning. Det var ju inte meningen! Så skäll inte på de stackarna som bestämde! Hur skulle de kunna veta hur långtidssjuka har det?
Det finns inga perfekta system. Människor kommer alltid att ramla mellan stolarna under vissa förhållanden. Vi har dock fortfarande en av världens mest generösa trygghetssystem. Som för närvarande ligger under hård belastning.
Och eftersom resurserna inte är oändliga så kommer omprioriteringar att ske. Vilket ofrånkomligt innebär minskad hjälp för somliga.

Det finns inga perfekta system. Människor kommer alltid att ramla mellan stolarna under vissa förhållanden. Vi har dock fortfarande en av världens mest generösa trygghetssystem. Som för närvarande ligger under hård belastning.
Och eftersom resurserna inte är oändliga så kommer omprioriteringar att ske. Vilket ofrånkomligt innebär minskad hjälp för somliga.
Belastning och belastning, mig veterligen har sjukförsäkringssystemet länge gått med rejäla vinster.

sjukförsäkringen är väl bara en del av systemet. Bostadsbidrag/tillägg, socialhjälp, vård o omsorg, pensionsystem är väl andra
Visst, men nu gällde det utförsäkringar som gjordes specifikt mot folk med sjukersättning. Inte för att det är relevant för tråden förvisso så jag ser gärna att den diskussionen stannar här eller förs i separat tråd :)

Visst, men nu gällde det utförsäkringar som gjordes specifikt mot folk med sjukersättning. Inte för att det är relevant för tråden förvisso så jag ser gärna att den diskussionen stannar här eller förs i separat tråd :)
"Det finns uträkningar på att Anders Borg på det här sättet gjorde om omvänd Robin Hood och under åren tog 314 miljarder från sjuka och gav till friska."
Och det resulterade i att löneurymmet bibehölls eller ökade under dessa år

För om sjukförsäkringen verkligen är en försäkring så ska väl individen försäkras genom de resurser individen tillför
Och går systemet med vinst så innebär det ju ett överutag som belastar dem som betalar i onödan.

"Det finns uträkningar på att Anders Borg på det här sättet gjorde om omvänd Robin Hood och under åren tog 314 miljarder från sjuka och gav till friska."
Och det resulterade i att löneurymmet bibehölls eller ökade under dessa år

För om sjukförsäkringen verkligen är en försäkring så ska väl individen försäkras genom de resurser individen tillför
Och går systemet med vinst så innebär det ju ett överutag som belastar dem som betalar i onödan.
Som sagt, ta den diskussionen i en annan tråd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka