Äga sitt boende?

Jag själv brukar säga att man ska klara av en ränta o amortering på ca 10 % i sin kalkyl när man lånar till bostad.
Då har man en buffert, dels för högre ränta, men även för oförutsedda utgifter, för ränta o amortering brukar väl ligga på ca 5 till 6 % idag.

Att de första åren amortera lite mindre för att sedan öka på den biten är väl rätt vanligt sk anuitetslån.

Kan inte låta bli att fundera om inte många idag är mörkrädda när de sitter på sina miljonlån.

Men när man inser att en normal inkomst ger utrymme för att spara ihop ca 1 mille på en livstid så börjar man inse vad ett boende med ett lån på 4 mille egentligen innebär.

Krasst tror jag att detta med utförsäkringar inte kommer att ske. Det var FKs sätt att tolka reglerna som ställde till det.

Jag pratade med en del belutande politiker när det här var aktuellt och de var rätt upprörda över hur FK valt att tolka. Följderna blev inte som avsett.

Så den rädslan kan du nog stoppa undan längst in i nån låda nånstans.
Nu är det inte en risk jag kan sitta här och förvänta mig såklart (och skulle det hända så är det såklart ändå bättre att ha en lägenhet att sälja än att sitta pank med socialbidrag). Däremot skulle nya utförsäkringar inte förvåna mig ett dugg - hade ren tur förra omgången som var för ung för att hamna i skottlinjen då, nu har jag hunnit upp nog i ålder för att sitta i skiten om så sker.

Kan du skriva över värdepapperna på en förälder eller syskon?

Såklart måste detta ske med stor omtanke och med hänsyn till relationen. Även fixa testamente så du får tillbaka pengarna om personen går bort.
Är det ens lagligt? Låter som bedrägeri big time i mina öron. Ett lockande bedrägeri men likväl bedrägeri.

@gul_zebra ta ett personligt möte med några banker och gå igenom din situation. Då kan det hända att du får låna ändå, säkerhet kommer att finnas i form av bostadsrätt och du har en stor kontantinsats. Det andra alternativet är att kolla om någon kan vara medlåntagare eller liknande. Det är en relativt liten summa och säkerhet kommer att finnas. Det är iallafall värt att se över alternativen innan du ger upp tanken på bostadsrätt.
Jag kommer ha görsvårt att betala tillbaka på ett lån så det känns inte aktuellt även om det skulle beviljas tyvärr.

Instämmer.

Det är bättre att ha konkreta fakta innan man skriver fan på väggen.

Kolla med ett gäng banker. Kolla av marknaden, räkna på ekonomin. Ännu så länge är räntan låg.
Får du ett lån kan du binda det för en längre tid och har då full koll på utgifterna för lånet under hela bindningstiden.

Kollade Borlänge på hemnet och det finns både hus och lägenheter inom tätbebyggt område för en skapligt låg peng. Med en rejäl kontantinsats bör du kunna få låna.

Banken brukar vilja att man har en rejäl summa kvar att leva på varje månad. Men kan du visa trovärdiga kalkyler på hur du lever så kan det gå ändå.

Jag lånade 400' trots låg A-kassa. De såg att jag klarade min bostadskostnad i lägenheten och boendet skulle bli billigare i hus.
Jovars, det finns ett par ställen, men de inom budget är just trånga ettor eller så långt ut att jag blir beroende av bil och således bara får mer utgifter.

Jag klarar ju inte hyran på min inkomst ens, det är därför pengarna minskar hela tiden. Hade inte klarat en lägre avgift heller utan att söka bostadstillägg för det.

Jovars, det finns ett par ställen, men de inom budget är just trånga ettor eller så långt ut att jag blir beroende av bil och således bara får mer utgifter.

Jag klarar ju inte hyran på min inkomst ens, det är därför pengarna minskar hela tiden. Hade inte klarat en lägre avgift heller utan att söka bostadstillägg för det.
Men inom budget... - en trång etta som du äger är en trygghet?
Du minskar månadskostnaden och du investerar pengarna. Sannolikt (inget tyder på något annat) kommer även en etta i Borlänge att stiga i pris.
Finns det någon möjlighet att du kommer att kunna arbeta något senare i livet? Om inte så är ju den där trånga ettan ändå en form av trygghet och planering för livets skeden?

Du minskar månadskostnaden och du investerar pengarna. Sannolikt (inget tyder på något annat) kommer även en etta i Borlänge att stiga i pris.
Finns det någon möjlighet att du kommer att kunna arbeta något senare i livet? Om inte så är ju den där trånga ettan ändå en form av trygghet och planering för livets skeden?
En etta behöver ju inte heller vara så trångt om man bor själv (för det gör väl TS?), tänker jag. Vi bor två människor och en hund på knappt 70 kvm, och det går alldeles ypperligt.... :)

TS: Vet inte om det har avhandlats redan, men du kan inte tänka dig att flytta någon annanstans helt och hållet? För ett lite större utbud av bostäder.

Ja, det är ju det. Det är mest jag som bara känner nejnejnej vid blotta tanken. Jag sover för dåligt i en etta, jag har för svårt att sköta hemmet i en etta, allt blir liksom så mycket sämre i en etta och de diagnoser jag har är liksom dåligt kompatibla med just en etta. Bodde i en etta i 8 år innan jag flyttade till min nuvarande lägenhet och vill aldrig någonsin bo i en etta igen.
Därmed inte sagt att det är helt uteslutet. Frågan är väl egentligen hur stort pris jag är villig att betala för att behålla pengarna, och hur länge jag måste bo i en etta innan det kan tänkas finnas möjlighet att värdet gått upp nog för att kanske kunna byta upp mig ett snäpp.

Nej, finns ingen möjlighet för arbete tyvärr.

En etta behöver ju inte heller vara så trångt om man bor själv (för det gör väl TS?), tänker jag. Vi bor två människor och en hund på knappt 70 kvm, och det går alldeles ypperligt.... :)

TS: Vet inte om det har avhandlats redan, men du kan inte tänka dig att flytta någon annanstans helt och hållet? För ett lite större utbud av bostäder.
Jag bor själv ja. Det svåra med trängseln är mitt behov av att sova avskilt nog och mina svårigheter att sköta hemmet om det blir för rörigt. En stor hjälp sen jag flyttade är min kära diskmaskin som i majoriteten lägenheter inte verkar vara en möjlighet, som exempel. Ren lyx givetvis men för mig ett viktigt hjälpmedel för att få vardagen att fungera.

Skulle gärna flytta söderöver men har inte möjlighet att lämna Borlänge nej.

Ja, det är ju det. Det är mest jag som bara känner nejnejnej vid blotta tanken. Jag sover för dåligt i en etta, jag har för svårt att sköta hemmet i en etta, allt blir liksom så mycket sämre i en etta och de diagnoser jag har är liksom dåligt kompatibla med just en etta. Bodde i en etta i 8 år innan jag flyttade till min nuvarande lägenhet och vill aldrig någonsin bo i en etta igen.
Därmed inte sagt att det är helt uteslutet. Frågan är väl egentligen hur stort pris jag är villig att betala för att behålla pengarna, och hur länge jag måste bo i en etta innan det kan tänkas finnas möjlighet att värdet gått upp nog för att kanske kunna byta upp mig ett snäpp.

Jag bor själv ja. Det svåra med trängseln är mitt behov av att sova avskilt nog och mina svårigheter att sköta hemmet om det blir för rörigt. En stor hjälp sen jag flyttade är min kära diskmaskin som i majoriteten lägenheter inte verkar vara en möjlighet, som exempel. Ren lyx givetvis men för mig ett viktigt hjälpmedel för att få vardagen att fungera.

Ja, diskmaskin vill man verkligen inte vara utan. Jag skulle bli tokig :crazy:! Vi har egentligen aldrig haft plats till en "riktig", men har löst det med bänkdiskmaskin varje gång. Verkligen skönt att bli av med smutsig disk!

Ja, diskmaskin vill man verkligen inte vara utan. Jag skulle bli tokig :crazy:! Vi har egentligen aldrig haft plats till en "riktig", men har löst det med bänkdiskmaskin varje gång. Verkligen skönt att bli av med smutsig disk!
Precis! Just disken är en sån där grej jag alltid fastnar vid och som påverkar hela hemmet när det distraherar men blir för svårt att ta tag i. Det är SÅ skönt att helt enkelt antingen plocka in i maskinen direkt eller att på ett enklare sätt kunna få undan berget. Lätt bästa köpet jag nånsin gjort, skillnaden märks verkligen i hela hemmet :love:

Likadant med tvättmaskin med inbyggt tumlare, guld värt för att slippa ha tvätt hängande överallt, det underlättar så jäkla mycket! Det däremot verkar man kunna ha på lite fler ställen :)

Varför skulle du inte kunna ha bänkdiskmaskin? Det som kan krävas är att man bekostar fackmässig installation och har matta under. Du står risken om du sköter den fel och får fuktskada dock.

Jag vet ingen hyresvärd som förbjuder diskmaskin - och i en bostadsrätt bestämmer du ju själv?
Givetvis, jag tänker mest utrymmesmässigt.

Helt OT, men jag har av någon anledning varit tvärsäker på att du bor i Skåne av någon okänd anledning :D

Det är där bänkdiskmaskin kommer in. Tar minimal plats. Får ofta plats även i kokvrå om man väljer de mindre modellerna.
Förvisso. Kikade på bänkdiskmaskin när jag hade kokvrå, men det gick inte om jag dessutom ville öppna luckan - för klumpiga maskiner, för liten bänkyta. Men det hänger väl mycket på planlösning också antar jag och sitter här och ryser vid blotta tanken på kokvrå :nailbiting:
Vilket jävla i-landsproblem, fy fan.

Helt OT, men jag har av någon anledning varit tvärsäker på att du bor i Skåne av någon okänd anledning :D
Haha what, whyyyy?! :rofl: Har aldrig satt min fot i Skåne ens :D

Det säljs ibland mycket billiga lägenheter med vettiga kommunikationer.
Jovars, gäller bara att de säljs innan pengarna minskat för mycket också.
Kommunikationer gör mig ingen större skillnad dock, busskort är ändå inte nånting jag har råd att betala (nåja, råd har jag väl, men jag prioriterar hellre den bil jag letar efter). Sålänge jag inte bor alltför långt utanför så cyklar jag glatt året runt.

Då så blir det ju svårare.
Ja tyvärr blir det ju det. Hade jag inte så mycket som höll mig kvar här (och råd) så hade det helt klart varit aktuellt att flytta söderöver, lite närmare Stockholmstrakten.

För övrigt får någon hemskt gärna slå mig i huvudet. Vad fan, folk svälter och jag sitter här och stressar upp mig över hur jag ska slippa FKs förmögenhetstillägg :arghh::turd:

Förvisso. Kikade på bänkdiskmaskin när jag hade kokvrå, men det gick inte om jag dessutom ville öppna luckan - för klumpiga maskiner, för liten bänkyta. Men det hänger väl mycket på planlösning också antar jag och sitter här och ryser vid blotta tanken på kokvrå :nailbiting:
Vilket jävla i-landsproblem, fy fan.

Jag borde nog ta en bild på mitt kök.... Det går att öppna luckan på vår maskin, men den "vilar" lite på kranen.... :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka