Äga sitt boende?

Jag har dålig koll på hur det funkar, men är du säker på att bostadsrätt inte räknas som tillgång?
Yes, helt säker.
https://www.forsakringskassan.se/pr...sersattning-och-sjukersattning/bostadstillagg
https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/kommuner/bostadsformaner/bostadstillagg

Det som kan skita sig är om de börjar utförsäkra igen - socialbidrag och bostadsrätt är inte en bra kombination och utan sgi är det väl där jag hamnar om det vill sig illa.

Har suttit och kikat lite och ptja, lån ter sig helt tvärt omöjligt. Rent realistiskt lär det bli skitjobbigt att amortera med min inkomst också.

Finns det nånting annat jag kan göra för att inte bli av med pengarna, är det någon som har koll på det? Kikar lite på ettor men, alltså... Det är fan ångest vid blotta tanken på att bo så trångt igen. Som läget är just nu verkar det nästan vara bäst att passa på att sätta sprätt på pengarna, resa och konsumera tills jag är nere på 120.000 kr, men det känns så jävla sjukt att jag ska behöva göra det för att få ut nånting av de. Det här är pengar jag fått ut på en försäkring för att jag aldrig någonsin kommer kunna ha en vettig inkomst, för att jag kommer vara fattig som en jävla kyrkråtta tills jag dör, och så ska de gå till ingenting, alltså... Jag fattar varför systemet ser ut som det gör men det känns så jävla fel.

Värst är väl egentligen att det är mitt eget jävla fel som inte köpte en bostadsrätt direkt utan prompt skulle ha pengarna inför framtida skinnreduktion om jag lyckas gå ner i vikt - en del kanske minns den där paniken jag hade över skinn i vikttråden. Hur jävla dum i huvudet får man bli liksom?! Gaah, kan jag fixa det här på nåt jävla sätt?! :(
Lägg pengarna i madrassen så "finns" de inte.

Nu har en del bostadsrättsföreningar gått i konkurs, vilket inneburit att alla pengar är borta och inte har man något boende heller.
Jo man har besittningsrätt i bostaden men banken eller vem som nu tar över sätter villkoren.
Så boende har man men villkoren, t.ex. hyran vet man inget om.

Som läget är just nu verkar det nästan vara bäst att passa på att sätta sprätt på pengarna, resa och konsumera tills jag är nere på 120.000 kr, men det känns så jävla sjukt att jag ska behöva göra det för att få ut nånting av de.
Köp värdebeständiga saker som går att sälja.
Typ guld, antikviteter och konst.
De räknas som personliga tillhörigheter.

Köp värdebeständiga saker som går att sälja.
Typ guld, antikviteter och konst.
De räknas som personliga tillhörigheter.

Konst och antikviteter är inte värdebeständigt utan I högsta grad såväl marknads- som trendkänsligt. Att köpa guld, vilket är säkrare även om guldpriset skiftar en del, gissar jag är ett exempel på vad @coolia avsåg med att "lägga pengarna i madrassen". Inte att TS rent fysiskt skulle fylla en madrass med pengar.

Jo man har besittningsrätt i bostaden men banken eller vem som nu tar över sätter villkoren.
Så boende har man men villkoren, t.ex. hyran vet man inget om.

Du kan få köpa bostaden igen, d v s en andel i den nya föreningen. Och det är inte många som har råd med det om man redan har lån på första köpet.

Det var så mina bekanta förlorade sin lägenhet, de fick inte ta lån andra gången.

Du kan få köpa bostaden igen, d v s en andel i den nya föreningen. Och det är inte många som har råd med det om man redan har lån på första köpet.

Det var så mina bekanta förlorade sin lägenhet, de fick inte ta lån andra gången.
Alla bostadsrätter blir till hyresrätter i det fallet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=5597834

Mera:
http://lawline.se/answers/13850

Det måste ha varit något annat i fallet med dina bekanta.

Det skall egentligen inte vara möjligt utan man blir då hyresgäst med föreningen som värd.
Besittningsrätten skall gälla i det fallet.

Det beror ju lite på hur situationen ser ut. Oaktat vilket blir ju hyrorna högre än avgiften i en bostadsrätt, och då sitter man med lån på bostadsrätten och hyror i nivå med hyresrätt. Dubbelt alltså.

Inte helt sällan blir det svårt att få råd med hyresnivån OCH lån vilket i praktiken gör det omöjligt att bo kvar. Om det bildas en ny förening som köper fastigheten kan de heller inte hyra ut hur många lägenheter som helst för att fungera som bostadsrättsförening.

Det som kan skita sig är om de börjar utförsäkra igen - socialbidrag och bostadsrätt är inte en bra kombination och utan sgi är det väl där jag hamnar om det vill sig illa.
Krasst tror jag att detta med utförsäkringar inte kommer att ske. Det var FKs sätt att tolka reglerna som ställde till det.

Jag pratade med en del belutande politiker när det här var aktuellt och de var rätt upprörda över hur FK valt att tolka. Följderna blev inte som avsett.

Så den rädslan kan du nog stoppa undan längst in i nån låda nånstans.

Kan du skriva över värdepapperna på en förälder eller syskon?

Såklart måste detta ske med stor omtanke och med hänsyn till relationen. Även fixa testamente så du får tillbaka pengarna om personen går bort.

@gul_zebra ta ett personligt möte med några banker och gå igenom din situation. Då kan det hända att du får låna ändå, säkerhet kommer att finnas i form av bostadsrätt och du har en stor kontantinsats. Det andra alternativet är att kolla om någon kan vara medlåntagare eller liknande. Det är en relativt liten summa och säkerhet kommer att finnas. Det är iallafall värt att se över alternativen innan du ger upp tanken på bostadsrätt.

@gul_zebra ta ett personligt möte med några banker och gå igenom din situation. Då kan det hända att du får låna ändå, säkerhet kommer att finnas i form av bostadsrätt och du har en stor kontantinsats. Det andra alternativet är att kolla om någon kan vara medlåntagare eller liknande. Det är en relativt liten summa och säkerhet kommer att finnas. Det är iallafall värt att se över alternativen innan du ger upp tanken på bostadsrätt.
Instämmer.

Det är bättre att ha konkreta fakta innan man skriver fan på väggen.

Kolla med ett gäng banker. Kolla av marknaden, räkna på ekonomin. Ännu så länge är räntan låg.
Får du ett lån kan du binda det för en längre tid och har då full koll på utgifterna för lånet under hela bindningstiden.

Kollade Borlänge på hemnet och det finns både hus och lägenheter inom tätbebyggt område för en skapligt låg peng. Med en rejäl kontantinsats bör du kunna få låna.

Banken brukar vilja att man har en rejäl summa kvar att leva på varje månad. Men kan du visa trovärdiga kalkyler på hur du lever så kan det gå ändå.

Jag lånade 400' trots låg A-kassa. De såg att jag klarade min bostadskostnad i lägenheten och boendet skulle bli billigare i hus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka