äter inte mer än 2 kg hö

Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Om du skall tävla distans o inte kan ge ngt kraftfoder måste du verkligen se till att få tag på rätt grovfoder som fyller både energi o proteinkraven annars kan du ge upp tanken direkt. Verkligen dags att ta analys nu så har du ett tag på dig att fundera o testa!
PL
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Att analysera grovfodret kan vara en kostnad man lätt sparar in eftersom man kan välja att köpa in "rätt" kraftfoder som kompletterar grovfodret. Beror förstås på hur mycket kraftfoder man tänkt fodra med.
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Min häst får i sig 7 kg hö per dag, min ponny ungefär 4 och jag har fortfarande massa gräs kvar i hagen (en stooor hage). Jag tror nog det beror på individen inte gräset.
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Natascha skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men visst är det bra för alla hästar som får en rätt i hop satt foderstat. själv har jag aldrig tagit analys.
Men ni som prompt påpekar att man måste köra anlys, gör ni det till er själva oxå? Alltså kollar ni så att ni får i er rätta mängder med protein, vitamin, fett osv? (nu menar jag er själva o inte hästen)
Jag bara undra.....


Det är väl en annan sak, vi känner själva vad vi behöver eftersom vi kan bestämma vad vi kan äta. människorna bestämer vad hästen äter, därför behöver man analyser på fodret!
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Min går också ute i gräshage..och får inte i sig mycket när han står inne .han är fin i hull och päls .Går inga speciella jobb för dagen.Ger däremot lite kraft foder(havre.betfor .kli.soja och mineraler)
Jag vet dock att när gräset är slut kommer han äta av höet.:)
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

öuhmn... om du tittar på olika matvaror för oss människor så finns det i de flesta fall en förteckning med protein, socker, vitaminer, enegiinnehåll osv... det finns även dataprogram där man kan skriva in allt man äter och se om man får brist på ngt... det finns även en olika modeller att äta efter, tex. matpyramiden och tallriksmodellen... vi människor är dessutom inte instängda och kan oftast själva välja vad vi vill äta - om vi inte utnyttjar det till att äta en varierad och bra sammansatt kost utefter dom förutsättningar vi har så får vi skylla oss själva... men vi människor har ansvar för att våra husdjur får i sig rätt näringsämnen...
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Natascha skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men visst är det bra för alla hästar som får en rätt i hop satt foderstat. själv har jag aldrig tagit analys.
Men ni som prompt påpekar att man måste köra anlys, gör ni det till er själva oxå? Alltså kollar ni så att ni får i er rätta mängder med protein, vitamin, fett osv? (nu menar jag er själva o inte hästen)
Jag bara undra.....


Gud vad dessa frågor är tröttsamma!!!!! :angel:

Jessica
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Anledningen till att ajg inte själv analyserar mitt hö är för att jag inte använder mina hästar till speciellt hård träning, bara lite skogsturer och nån enstaka lektion. Visst hade det säkert varit bra ändå att ta en analys men men...
Och angående det förra inlägget jag skrev :D
Jag måste skratta lite, vad ni tar åt er.
men när man läser vissa inlägg så känns det såååå överdrivet (ta inte åt er för mycket nu bara)
Jag bara undra om ni va lika noga med er egen kost som hästarnas.
Själv kan jag ju erkänna att mina hästar får ett mer korekt intag av foder än vad jag själv får :angel:
hoppas att ingen tar illa upp....
(kul att någon äntligen svarar på det man skriver, synd bara att det inte kan bli så i "vettiga" diskutioner)
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Natascha skrev:
(kul att någon äntligen svarar på det man skriver, synd bara att det inte kan bli så i "vettiga" diskutioner)
Ja du vet ju vad man säger: som man frågar får man svar
:devil:
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Jag hade tidigare problem med att min häst knappt åt 5 kg hö på dygnet och gick i en hyggligt stor gräshage. Han såg inte alls bra ut i kroppen, bukig och muskelfattig.

En klok foderguru ;) här på forumet sa att det berodde på att han inte fick tillräckligt med kraftfoder och därför inte orkade äta höet.

Fick en foderstat som var både uträknad (trots att jag inte har analys på höet och trots allt gräs han mumsade i sig) och det tog inte många veckor innan han började sätta i sig höet med glupande aptit.

Så nu är min häst fin i hullet och muskler igen.... eller snarast att jag måste börja titta över mängden för han börjar bli rund. :o

/Jane
 
Senast ändrad:
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Inte fick kraftfoder så han inte orkade äta grovfoder???
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

panzy skrev:
alltså, egentligen är jag för analys, men till mina skogshästar tycker jag inte det är värt besväret, de mår bra...

Ska jag däremot börja tävla distans nästa år blir det analys nästa vinter, för då behöver han en bättre foderstat... men nu när han rids kanske 3-4ggr/vecka i skritt... han får ju fri tillgång till grovfoder, om jag så tar analys och han måste ha mer av ngt så kan jag ändå inte stoppa i honom det för han blir stollig av 0,1 kg kraftfoder...

Distans är en krävande sport för hästkroppen. Vet du inte vad du stoppat i din häst på 7 år så finns det en risk för att den inte håller för distans. Skelettet, senor och leder behöver mineraler för att bli starka och hållbara. I fel balans kan du kalka ur skelettet och då hjälper det inte att fodra rätt det året du börjar tävla.
// Linda
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

ang skrev:
Ja du vet ju vad man säger: som man frågar får man svar
:devil:
Ja, det är ju så. :smirk:
om man stället "vettiga" frågor får man sällan svar.Men frågar du en "B"-fråga som jag i detta fallet gjorde så får du massa respons (oftast negativ). Det var så jag menade.
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Det kan jag faktiskt inte hålla med om, de gånger jag haft vettiga/ seriösa frågor här på forumet har jag fått oerhört mycket hjälp och synpunkter :)
Att man däremot reagerar eller flyger i taket för lite "B"-frågor eller upprörande påståenden gäller nog oss alla i vissa situationer ...
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Min häst går på lösdrift ihop med en annan häst och mesta delen av dagen står de och betar det lilla gräs som finns kvar. Min får 9kg hösilage och 2L fjolårs havre (1,8kg) och 1L Betfor (0,7kg) +lite mineraler och vitaminer.
Detta äter han tills analysen på höet kommer och han är bra i hullet, blank och fin.
Jag tar analysen som ett riktmärke och utgår från den och ändrar sedan efterhand. Det lilla gräs dom får i sig nu tror jag varken gör särskilt mkt till eller från.

Även jag har en "skogshäst" men jag vill kunna ha min häst hel och njuta av vår tid ihop så länge som möjligt och vill se till att ha får i sig alla väsentliga ämnen, protein och annat så han mår bra. En grav brist (eller ett stort överskott) i foderstaten sliter lika mkt på en skogshäst som en tävlingshäst och blir lika dyrt i slutänden.
300Kr är inte mkt för att undvika över eller underskott. Visst kanske vi har skit ensilage så jag behöver fodra för 500kr extra varje månad i tillskott som jag inte hade "behövt" om jag inte tagit analysen, det kanske bli veterinär besök som följd bra mkt dyrare än 300kr. Eller så lägger jag ut pengar i onödan varje mån på foder som bara passerar och skits ut. Då är det trevligt att lägga ut 300kr som senare gör att jag sparar in massa hundra :)
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

peter_lundin skrev:
Själv är jag ingen förespråkare av exakta foderstater överhuvudtaget, det blir lite löjligt när folk räknar med 3 siffrors noggranhet o vill att det skall stämma på sista.
Analysera o räkna för att hålla koll på läget, var inte petig, utgå från att betet har ok balans, om det inte är långt efter det slutade växa, så blir det inte helt fel.
PL

och något som jag tycker är viktigt.. glöm inte att TITTA på din häst.
Det finns alldeles för många hästar med enl hästägarna perfekt uträknade foderstater som inte mår bra.

Själv har jag problem med att vi har hösilage och hö från alldeles för många åkrar och skördar. Det är stooooor skillnad men mina hästar mår bra och det går jag efter. När jag räknar så använder jag ett "normalvärde"(snittvärde hos oss) och det brukar inte skilja särskilt mycket på åren.

Analysera men använd resultatet med förnuft! Glöm inte ögat!
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Måste bara hålla med.
Foderstat i all ära, men somliga litar på det till 100 % och kollar inte hur hästen ser ut.
Har sett många fall där hästen sett helt bedrövlig ut. Bukig, glanslös päls osv. När man frågar får man svaret - Jag har en exakt uträknad foderstat så jag vet att han får i sig allt han behöver.
Skitsnack säger jag.
Du kan inte genom en uträknad foderstat veta att din häst får i sig allt den behöver.
Hästar är individer ;)

Ville bara med detta säga att det kan bli fel på båda hållen.
Med uträknad foderstat och utan.
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Våra hästar går åxo ute i gräshagar, om natten tas de in i vinterhagen( har lösdrift) och där får de betfor och mineraler, lite hö och resten halm att tugga i sig...men det märks att bete fortfarande ger lite, de är inte alls hungriga och lämnar kvar efter sig om natten....och så är två av dem överviktiga och ska bantas ner lite. :smirk:

Håller med att man ser på hästarna hur de mår och vilket hull de har...att räkna foderstat kan ibland gå på tok för fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Hej! Jag har alltid fodrat mina hästar genom ögat, efter årstid och ålder och jag har idag en pigg och fräsch 24åring i stallet. Men på senare år har jag ändå börjat titta på analyser och uträknad foderstat för att ha ett riktmärke och gå efter. Det skulle vara roligt att se vad ni här skulle ha gett dessa hästar för mat för att de skulle må bra. 24-åringen är ett halvblodssto på ca550kg. Samt ett femårigt sto (50% fullblod 50%halvblod)ca 550-600kg. Båda går ute hela dagarna (typ 9-19) med rätt så mkt gräs kvar. Promenadrids varje dag i skog och mark, skritt och trav. (5åringens träning ska börja trappas upp, pga av skada). Vi fodrar med hösilage med en analys på: Perkg/ts
Torrsubst.halt 66,9%
energi häst MJ 9,4
sm.råprot 38
Övrigt foder som brukar ges är havrekross, fibergi (pga fullblodets humör vid för mkt havre), vitlöksmineraler, betfor, foderjäst el b-vitamin.
Som sagt, det skulle vara kul och se om ni kom fram till det samma som jag. Man lär sig alltid nåt nytt... Peter Lundin verkar ha rätt vettiga åsikter. Kram och hej
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 736
Senast: Squie
·
Foder & Strö Sitter och räknar foderstater åt våra hästar. Lyckas ok med ponnyn, värre är det med kallblodet. Enligt hippocampus ska en 500kg häst...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: Lindon
·
Foder & Strö Detta rör inte min häst utan en bekants häst. Hästen är ett 24-årigt halvblod, pensionerat avelssto. Förra vintern föll hon ur...
2
Svar
36
· Visningar
4 421
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp